Kjøpe bobil

Denne sengetypen er mest populær blant bobileiere

Men den har riktignok èn ulempe.

Publisert Oppdatert
QUEENS BED: Blir stadig mer populært. Her kan man klatre ut av sengen på hver sin side, og disponere hvert sitt garderobeskap. FOTO: Dethleffs

QUEENS BED: Blir stadig mer populært. Her kan man klatre ut av sengen på hver sin side, og disponere hvert sitt garderobeskap. FOTO: Dethleffs

Sengen er det viktigste møbelet i bobilen. Så vær nøye med hvilken sengeløsning du velger, og at madrassen er bra, når du kjøper bobil. Selv om enkelte bestiller skreddersydde gode løsninger, faller de fleste som synes de ligger for dårlig ned på innkjøp av ekstra overmadrasser eller skumgummi-madrasser.

Men i en bobil handler senger om mer enn komfort! Det handler vel så mye om sengeløsninger. Hvordan de er plassert. Ikke minst er dette viktig hvis kundene er et eldre ektepar som, i likhet med eldre flest, gjerne må en tur på toalettet i løpet av natta.

Eldre er da også åpenbart oppmerksomme på dette, viser salgsstatistikken.

– Vi selger flest midtstilte senger; såkalte queens bed. På andreplass kommer langsgående enkeltsenger. Begge typene egner seg godt for den som vil komme ut og inn av sengen uten å måtte krype over partneren.

Salgssjef Geir Bjerkeland hos caravan-giganten Sørlandets Caravansenter AS sier dette.

– Grunnen til at vi nå selger flere queens bed-senger enn enkeltsenger er nok at det er koseligere og mer praktisk med hvert sitt garderobeskap, nå når de store kjøleskapene har fjernet det tradisjonelle høyskapet i mange bobiler.

Opp om natta-problemet

Tverrgående dobbeltseng kommer på tredjeplass på statistikken. Der har mange bobilprodusenter de senere år tatt grep, slik at den som ligger innerst skal slippe å krabbe over partneren.

Sengetypene

Queens bed

Fordeler: Kommer opp i sengen fra begge sider. Hvert sitt garderobeskap.

Ulemper: Gir dårligere garasjeplass i høyden.

 

Fransk seng (langsgående dobbeltseng)

Fordeler: Gir mer garasjeplass og bedre romfølelse fordi bad kan plasseres i hjørnet bak.

Ulemper: Tar mye plass i salongen.

 

Langsgående enkeltsenger

Fordeler: Gir mer garasjeplass hvis de er lagt høyt.

Ulemper: Tar mye plass i salongen.

 

Tverrgående dobbeltseng

Fordeler: Gir større garasjeplass.

Ulemper: Innerste person må ofte krype over partneren for å komme ut av sengen.

 

Køyesenger (stor sett alkovebiler)

Fordeler: Gir gjerne seksmannsbiler på under 3,5 tonn. Bedre familieløsning, høyere under taket, mye luft.

Ulemper: Klønete løsning for den som ikke er relativt sprek fysisk. Krever stige for å komme opp i den øverste sengen.

 

Senkeseng

Fordeler: Gir raskt en ekstra soveplass til to.

Ulemper: Reduserer bruksområdet i bobilen i nedsenket tilstand; i verste fall sperrer de for bruk av kjøkken og salongbord.

 

I det store og hele er sengeløsningene i hel- og delintegrerte bobiler de samme i dag. Tonnasje og størrelse spiller også ofte en avgjørende rolle for hva som velges. Nesten alle alkovebiler har køyeløsninger.

– Enden av senga er noen ganger fjernet, og sengelengden strekker seg ikke over hele bobilens bredde. Dermed kan man gå ut av senga ved enden, forklarer Bjerkeland.

– Men om en tverrgående dobbeltseng går over hele bredden, er ikke det noe problem for yngre, som vi har stadig flere av som kunder. De skal sjelden opp om natta, og uansett krabber man uanstrengt over partneren, kommenterer Bjerkeland.

Årsaken til at mange yngre liker en tverrgående dobbeltseng er at den som regel legges høyt, og dermed gir en større garasje, noe fritidsaktive bobil-eiere er opptatt av.

De tidligere nevnte enkeltsengene legges også ofte høyt, for å gi større lasterom.

– Dette kan jo være et problem for den som har dårlige hofter. Men det finnes bobiler der enkeltsengene bevisst er lagt lavt, slik at de er enkle å komme opp i. Nå gir jo lave enkeltsenger dårligere lasterom, og også derfor kan queens bed være et bedre alternativ, påpeker Bjerkeland.

Alkoveseng best for barn

Såkalt fransk seng, der en dobbeltseng er langsgående ved en av veggene (og gjerne med badet plassert ved siden av, bakerst), er blitt mindre populære fordi man også der må krype over partneren, ligger man innerst. Men grep kan tas også der.

Rapido lanserte for eksempel en slik sengetype med ei glipe stor nok til et par ben i den nederste enden av senga, mot veggen. Dermed kan den – med en porsjon velvilje – betegnes som «queens bed light».

Køyesenger er noe man stort sett opplever i alkovebiler. Kjøper man en alkovebil, har man gjerne barn, og alle er i stand til å bruke stiger inn og ut av sengene foran og bak.

Plassbesparende, og praktisk for den som er en familie. Men alkovebilene er ikke noe en bobilselger anbefaler par uten barn, eller med voksne barn.

Populær senkeseng

Senkeseng er etter hvert blitt et eget og stort kapittel i bobil-verdenen. Først kom de for fullt i helintegrerte, som i dag knapt selges uten senkesenger (men for all del – du kan bestille en uten).

– Fra 2011 begynte det også å komme senkesenger i delintegrerte bobiler. Det er mye styr å forvandle et salongbord til en seng, så i dag selger vi faktisk 99 prosent av våre delintegrerte bobiler med senkeseng, opplyser Bjerkeland, som legger til at en senkeseng som regel medfører en ekstrautgift på rundt 15 000 kroner.

De delintegrerte bobilene har etter hvert også fått et noe høyere tak, slik at man skal slippe å bøye seg ned for å komme til i salongen.

Senger kan ta mye plass

Det finnes andre ulemper og fordeler med sengeløsninger, enn de som angår garasjeplass og nattlige toalettbesøk.

– Senger som går på langs tar jo generelt mye mer plass. Fordelen med tverrseng er at du kan ha en kortere bobil og likevel ha bra med plass til salong og kjøkken, forklarer Bjerkeland.

Mange som er fylt sytti år gidder ikke ta bryderiet med å beholde klasse C1-førerkortet (7500 kg), men kan slite med å finne 3,5-tonnsbiler med langsgående senger. Nettopp derfor jobber produsentene med å få ned vekten på bobilene.

– De lengste delintegrerte bobilene i dag er gjerne 7,60 meter lange, og kan kjøres som 3,5-tonnere, men da med begrenset lastekapasitet. Dette er imidlertid ofte ikke et problem for et par som ikke trenger å kjøre med fulle vanntanker, og gjerne er litt mer kyniske i pakkingen av bilen. For eksempel kan man velge plastikk og melanin i stedet for keramikk og glass, sier Geir Bjerkeland.

MÅ HA: Senkesengen har tatt bobilverdenen med storm. Den gir fleksibilitet, men krever også at du håndterer klatring i en stige (selv om enkelte kan senkes svært lavt). FOTO: Dethleffs

MÅ HA: Senkesengen har tatt bobilverdenen med storm. Den gir fleksibilitet, men krever også at du håndterer klatring i en stige (selv om enkelte kan senkes svært lavt). FOTO: Dethleffs

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning