Prøvekjørt: Nye Fiat Ducato

Denne kassevogna er svært viktig

På europeiske veier ruller i dag mer enn 500 000 bobiler basert på Fiat Ducato. I Europa er tre av fire bobiler bygd på Ducato-chassis. Nå kommer en ny Ducato, og den har vi prøvekjørt.

Publisert Oppdatert

De største forandringene ser du med en gang: Fronten er helt ny, LED-lamper omgir hovedlysene, og panseret har fått en ny form.

Fronten består av fem separate deler, så skulle ulykken være ute og du skader én del, kan du bytte bare akkurat den delen. Det er en forbedring av brukervennligheten, akkurat som den forbedrede fjæringen foran som bidrar til høyere totalvekt men også til bedre kjørekomfort.

Fem ulike akselavstander

Ducato finnes med fem ulike akselavstander, seks ulike lengder på chassiset, og du har fire ulike motoreffekter å velge mellom. Summerer du alle varianter av motorer, akselavstander, girkasser, totalvekter og så videre, finnes det ikke mindre enn 600 versjoner å velge mellom.

«Ducato is built to be a motorhome» skryter Fiat, og det baserer de på et mangeårig og omfattende samarbeid med tallrike bobilprodusenter i Europa.

Gunstig for helintegrerte bobiler

De lager, som et eksempel på dette, et par chassisvarianter med bredere sporvidde bak og med lavere rammehøyde, noe som gir bedre sidestabilitet og et lavere tyngdepunkt. Dessuten har de på den nye varianten forbedret lastekapasiteten på forakslingen, noe som er gunstig for de helintegrerte bobilene.

De har også fått en ny og bedre bakfjæring hvor den tradisjonelle bladfjæren er byttet ut med en bladfjær i glassfiber.

Forandringer og forbedringer har redusert egenvekten med cirka 15 kilo; som er viktig med tanke på lastekapasiteten. Takket være endringer i chassiset og drivlinjen, er den maksimale totalvekten økt til 4,4 tonn.

RATT: Nye Fiat Ducato har såkalt multifunksjonsratt, bedre sittekomfort og videreutviklet ESP. FOTO: Torbjörn Stålenhag

RATT: Nye Fiat Ducato har såkalt multifunksjonsratt, bedre sittekomfort og videreutviklet ESP. FOTO: Torbjörn Stålenhag

Som på en båt

Tekniske data

Nye Fiat Ducato

Motor: 1,0 115 hk, 2,3 130-150-180 hk

Svingradius: 11,4-14,4 meter avhengig av akselavstand.

Hjul: 15-tommer på biler opp til 3,5 tonn. 16-tommer på biler opp til 4,4 tonn.

Totalvekt: 3000-4400 kg

Girkasse: Manuell og manuell med girrobot (Comfort-Matic).

Garantier: 2 års nybilgaranti, 3 års lakkgaranti, 8 års rustgaranti,

Med en kjappere og bedre kløtsj til girkassen som heter Comfort-Matic, har også drivlinjen blitt videreutviklet. Bak rattet føler man raskt at noe har skjedd. For det første sitter man i stoler med bedre polstring enn før. Fiat kaller dem for «kapteinsstoler»; og de minner om stolene med armlener som gjerne finnes på kommandobroen om bord på båter.

Instrumenteringen er også annerledes, med runde hovedinstrumenter rett foran føreren og ny utforming av midtkonsollen med to store koppholdere.

Bedre kjøreopplevelse

Styrefølelsen er endret, siden en progressiv servo hjelper ved manøvrering i lave hastigheter. Servoeffekten avtar i høyere fart, og styrefølelsen virker dermed mer kontant. Girskift går kjappere med den semiautomatisk gir kassa, noe som totalt sett bidrar til tydelige forbedringer i kjøreopplevelsen.

Mye av den teknikken du finner i moderne personbiler, som for eksempel filskiftevarsler (noe som kan tyde på at føreren begynner å bli trøtt) og automatisk trafikkskiltgjenkjenning, finnes nå for første gang i Ducato. Filskiftevarsleren fungerer ved at en sensor i støtfangeren foran på bilen registrerer kjørefeltslinjene i veibanen. Dersom bilen krysser en slik linje uten at retningsviseren er på, varsles føreren med et høylytt signal.

Et innebygget kamera i festet til sladrespeilet registrerer de veiskiltene som viser fartsgrense og forbud mot forbikjøring. I displayet bak rattet blir du som fører minnet om dette, og i det italienske trafikkmiljøet der vi prøvekjørte bilen, satte vi stor pris på denne utvidede informasjonen.

DISPLAY: Nytt display, innebygd ryggekamera og navigator. FOTO: Torbjörn Stålenhag

DISPLAY: Nytt display, innebygd ryggekamera og navigator. FOTO: Torbjörn Stålenhag

Mange nyheter i avdelingen for sikkerhet i nye Ducato. Den har fått nye, større kollisjonsputer, til og med på sidene som ekstra, den har fått større bremseskiver, nye klosser og kraftigere bremser.

KAPTEIN: Stolene har større sete og mer polstring. Men det er fortsatt litt kronglete å svinge stolen med håndbremsen på.

KAPTEIN: Stolene har større sete og mer polstring. Men det er fortsatt litt kronglete å svinge stolen med håndbremsen på.

Bedre ESP

Dessuten har det tidligere kritiserte ESP-systemet nå blitt videreutviklet slik at det gir bedre effekt. Blant annet har den fått en antikrenge-sensor i systemet, en gyro som lynraskt bedømmer om bilen kan velte. Da senkes farten, og det eller de hjulene som trenger det blir bremset ned, noe som motvirker risikoen for velt.

Med alle disse endringene og forbedringene er nye Fiat Ducato blitt en interessant plattform å bygge bobiler på. Nå er det opp til byggerne å bestille og bygge bobiler på chassiser som har de nye sikkerhets- og komfortdetaljene. For hvem velger bort et livreddende ESP-system?

Les også:

Her kommer SUV-bobilen til Norge

Dette vil bobilfolket ha

Møkkajobben som bare menn gjør

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag