Verdens største i sitt slag:

Hit kommer en kvart million

Vi har vært på verdens største messe for ferie og fritid.

Sist oppdatert

Folks reiselyst øker, en mer usikker verden til tross. I fjor hadde internasjonal turisme en vekst på fire prosent, i følge tyske Reiseanalyse. Interessen merkes på mange måter. Blant annet er interessen for reiselivsmesser fortsatt stor, selv om mange i dag orienterer seg via internett.

Vi har besøkt verdens største messe for ferie og fritid, CMT-messen i Stuttgart. Gjennom to helger og fem ukedager frekventeres messen av nærmere en kvart million reiselystne. Disse møtes av en skog av utstillere - rundt 2000, fra et hundretalls land.

Ni store haller er involvert, og her presenteres absolutt alle former for feriereiser - hotellferie, camping, opplevelsesferie, sykkelturer, vandrerturer, golfturer, kultur, cruise-ferie, byferie og hva man tenke seg kan.

Ikke minst er dette en messe for den som er interessert i camping, bobiler og campingvogner. Cirka 850 bobiler er utstilt, noe som gjør CMT til Europas nest største messe for bobiler, bare slått av Caravan Salon Düsseldorf.

Men er internettet en trussel mot reiselivsmesser? Lite tyder på det. CMT-messen har i hvert fall hatt enorme besøkstall de siste fem årene, med cirka 241 000 besøkende både i 2014 og 2015, og drøye 220 000 i år (en nedgang arrangøren mener skyldes den siste tids terrorangrep og det kalde og snørike vinterværet Stuttgart hadde i januar).

- Nettet gjør jo at folk generelt er bedre orientert i dag. Men du får ikke snakket med de virkelige tema-ekspertene via internett. På en messe kan du det, og derfor fortsetter folk å komme, sier Andreas Wallbillich hos arrangøren Messe Stuttgart. Han presiserer dessuten at en messe kan gi deg smaks- og lukteopplevelser, og en mye sterkere følelse med steder du ønsker å besøke.

HELE VERDEN: Rundt 2000 utstillere er på plass under CMT-messen. Én er norsk.
HELE VERDEN: Rundt 2000 utstillere er på plass under CMT-messen. Én er norsk. Foto: Geir Svardal

Lite norsk

Norge er syltynt representert under CMT-messen. Den eneste genuine standen vi oppsporer fra furet værbitt er den som deles av campingplasseierne Olav Neset og Peter Brag (du møter dem i videoen).

Neset driver Neset Camping i Byglandsfjord i Setesdal, og har vært en sentral person i camping-Norge gjennom en årrekke. I 2015 mottok campingplassen hans prisen "Wohlgefühlplatz-Award des Euro Motorhome Clubs" på CMT-messen; en pris gitt av tyske bobilister som setter stor pris på stedets lune og gode miljø. Kun 40 campingplasser i Europa har fått denne prisen, og Neset Camping er den første norske.

Peter Brag - opprinnelig dansk - driver Randsverk Camping i Jotunheimen. Han har tro på at det nytter å være til stede på CMT, siden svært mange tyske turister kommer til Norge for å oppleve fjorder, fjell og natur.

- Vi møtte et utrolig engasjert og kjøpelystent publikum, forteller Brag, som ikke nøyer seg med å markedsføre sin campingplass og nettstedet camping.no under CMT-messen, men også har utstilling i flere andre påfølgende reiselivsmesser i Tyskland.

De to samarbeider om en stand, og er overrasket over at så få norske aktører i turistbransjen finner det bryet og kostnadene verdt å være til stede her.

Ikke en gang Innovasjon Norge har stand her, mens Danmark i 2016 var partnerland til CMT-messen, og syntes nærmest overalt. Underlig, siden statistikk viser at tyskerne er det landet som står for flest kommersielle overnattinger i Norge (står for 1,1 av 5,2 millioner overnattinger)?

- Det er riktig at vi ikke deltok på CMT-messen i Stuttgart. På grunn av reduserte budsjettrammer i 2015, lavere interesse fra norsk reiselivsnæring for deltakelse på messer og det faktum at det etter hvert er blitt kostbart å delta på denne type messer, så har vi besluttet å redusere vår deltakelse i rene publikumsmesser. I Tyskland prioriterer vi ITB i Berlin som er verdens viktigste bransje/publikumsmesse, svarer Reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Per-Arne Tuftin.

ITB er for øvrig en mer bransjerettet messe enn CMT, selv om den også er åpen for publikum.

DEILIG:...å være dansk under CMT-messen. De markedsfører seg tungt, mens Norge nærmest er usynlige.
DEILIG:...å være dansk under CMT-messen. De markedsfører seg tungt, mens Norge nærmest er usynlige. Foto: Geir Svardal

Camping-boom

En reiselivsmesse av denne størrelsesorden gir selvsagt også et pekepinn om trendene innen ferie og fritid. Og én trend er spesielt tydelig. Caravanbransjen opplever nemlig noe nær en boom om dagen

Camping-tips

Det finnes mange nettsider som er viet campingliv i Norge og Europa. Her er noen av de viktigste:

Acsi - søkemaskin for nesten 10 000 europeiske campingplasser. 221 av dem er i Norge. Acsi gir også karakter til hver enkelt campingplass. Videre tilbyr de en app

Camping.no - søkemotor fra Campingavdelingen i NHO Reiseliv, med 320 klassifiserte campingbedrifter.

EFCO&HPA - nettsiden til den europeiske sammenslutningen av campingplass-organisasjoner.

Camping Key Europe  - nettsiden styrer Camping Key-kortet; et ID- og fordelskort mange campingplasser i Europa forventer at du har. Gir rask innsjekk, og egen forsikring for tap eller skade ved opphold på en campingplass som er med i ordningen.

- I år svarte 51 prosent av de besøkende at de primært var der for å orientere seg innen camping, bobiler og campingvogner, forteller Andreas Wallbillich.

Fire av hallene, pluss mye av det enorme inngangspartiet, var viet dette temaet da messen ble avholdt i januar.

- I 2018 vil CMT-messen få enda en hall, og den vil også bli tilknyttet caravanbransjen, forteller Susanne Kirschbaum hos arrangøren.

Interessen for camping og caravan viser seg for øvrig over alt i Europa. I en tysk spørreundersøkelse svarte rundt 10 % av de spurte at de vurderer en bobilferie i løpet av de neste tre årene. Og nylig ble for eksempel Caravan, Camping & Motorhome Show arrangert i Birmingham, med rekordstort besøk. 87 500 besøkende var innom i løpet av de seks dagene messen varte.

I de senere år har salget av campingvogner hatt en nedadgående trend, men salgskurven er nå igjen stigende. For bobiler har salget vært godt og stigende i flere år på rad nå, både i Norge og i Europa generelt. Trenden fortsatte i 2015.

- I 2015 økte salget av bobiler med ti prosent. Kundene blir yngre, og mange av dem er førstegangskjøpere av bobil, sier Tor Alvern, som driver Abobil.no på Bryne, og er styreleder i Norges Caravanbransjeforbund.

Lyst å prøve? Kanskje er det en god idé å leie bobil første gangen, for å kjenne bedre etter om dette er noe du vil satse på. Eventuelt kjøpe en lett brukt rimelig innstegsmodell, slik at du ikke legger ned alt for mange kroner i din første bobil.

Og apropos Danmarks storslagne markedsføringskampanje under årets CMT-messe - bobil i Danmark er noe vi absolutt kan anbefale!

POPULÆRE: Mange av de besøkende er der for å se siste nytt i bobiler og campingvogner
POPULÆRE: Mange av de besøkende er der for å se siste nytt i bobiler og campingvogner Foto: Geir Svardal

 

Denne saken ble første gang publisert 05/03 2016, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også