Bobiler svikter i elgtest

Bobiler svikter i elgtest

En rask unnamanøver i en bobil kan fort ende med velt.

Pluss ikon
HJULLØFT: Venstre bakhjul har mistet kontakten med underlaget. Et øyeblikk senere er også forhjulet oppe i lufta, og fartsreduksjonen er knapt merkbar. FOTO: Torbjörn Stålenhag
HJULLØFT: Venstre bakhjul har mistet kontakten med underlaget. Et øyeblikk senere er også forhjulet oppe i lufta, og fartsreduksjonen er knapt merkbar. FOTO: Torbjörn Stålenhag Foto:
Sist oppdatert

Slik fungerer ESP

ESP betyr Electronic Stability Program, og kalles også ESC Electronic Stability Control. Det er et sensorbasert robotsystem som sammen med bilens ABS (blokkeringsfrie bremser) bremser ned ett eller flere hjul for å utligne en sladd. Mens ABS påvirker bilen i lengderetningen, kontrollerer ESP bilen i sideretningene. Systemet kan også minske bilens understyring. Hvis bilen er i ferd med å understyre, bremser ESP det innerste hjulet og roterer bilen tilbake til den naturlige retningen. ESP anses av myndighetene å være like effektivt og livreddende som kollisjonsputer. Personbiler uten ESP-system er nesten uselgelige i dag. Fra og med november 2014 er det i Europa påbudt med ESP på alle biler, også transportkjøretøy. Men et unntak fra denne loven er bobiler! Hvorfor det er slik skal vi prøve å få svar på i kommende artikler.

 

For drøyt ett år siden testet vi unnamanøvrering med tre ulike bobiler. Resultatet var nedslående, siden vi ikke kunne registrere at ESP-systemet ga føreren hjelp til å få kontroll over bilen.

Nå har vi tatt testen igjen.

Vi filmet og dokumenterte øvelsen, og den skapte reaksjoner hos Fiat, hos Bosch som bygger ESP-systemene, og hos Alko som leverte chassisene til de to bilene i testen som fikk dårligst resultat. Alko har i løpet av året som har gått foretatt egne tester lik de vi gjorde, og de har kommet fram til at de bilene vi testet ikke hadde feil.

– Varsellampen på instrumentpanelet som indikerer når systemet arbeider, blinker når det arbeider i henhold til de parameterne og nivåene det er programmert til å gjøre. Men systemet jobber kanskje ikke nøyaktig slik som dere forventet i testen som dere gjennomførte, sier testsjef Frank Hermeling under vårt møte på Alkos nye anlegg.

Deretter kjørte vi ut på testbanen med en helintegrert Hymer, temmelig lik den Hymeren vi kjørte i den første testen. Vi hadde tilgang til en rullebane med kjegler som var oppstilt på samme måte som på vår opprinnelige bane.

Øvelsen ble innledet med at Frank Hermeling kjørte gjennom banen noen ganger; først i cirka 50 km/t. Da vi økte farten, registrerte vi at ESP-systemet begynte å jobbe.

Deretter tok vi over rattet, og ved rundt 55 km/t gikk bilen opp på to hjul. Det synes vi viser at ESP-systemet ikke hjelper føreren i en bobil på samme måte som man vil forvente i en personbil. Akkurat slik som vi fant ut i den opprinnelige testen vår.

FARLIG: Skal en bobil håndtere en skarp unnamanøver er det ofte en forutsetning at farten senkes. FOTO: Torbjörn Stålenhag
FARLIG: Skal en bobil håndtere en skarp unnamanøver er det ofte en forutsetning at farten senkes. FOTO: Torbjörn Stålenhag Foto:

Kan velte

At systemet fungerer etter et bestemt mønster – er jo greit å vite. Men «ikke som vi forventet oss», er verre å akseptere.

Vi som var med på testen (Torbjørn Stålenhag fra H&C og Fredrik Langendorf fra Auto Motor & Sport) forventer nemlig at bobilens ESP-system bidrar til å stabilisere bilen så snart det registrerer at rattutslaget i forhold til farten er av en slik karakter at bobilen risikerer å sladde eller velte.

At farten automatisk senkes er en forutsetning for at bobilen skal kunne håndteres i en slik situasjon. Nedbremsing som skjer med den nåværende ESP-innstillingen er til hjelp, men kun marginalt.

Formålet vårt med disse såkalte elgtestene er naturligvis ikke noe annet enn å bidra til å få fram sikrere kjøretøy. Ekspertene fra Alko og Bosch som var med på øvelsen, jobber kontinuerlig med kjøresikkerheten og kjøreegenskapene. Vi understreker at ESP-systemet er til hjelp i flere situasjoner, men det reagerte ikke slik vi mener det bør i vår test av unnamanøvrering.

Vi planlegger senere å foreta sammenlignende tester av ESP-systemer i Renault, Mercedes og Fiat Ducato (bobiler).

Denne saken ble første gang publisert 16/01 2015, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også