Neo-Traveller Voyager

Bobilen som ga oss hakeslepp

Voyager er en polskbygget bybobil - lekker, med unike løsninger.

Sist oppdatert
SMART SENG: På en enkel og rask måte bygger du ut en takseng; dermed er her soveplass til fire uten at man må lage seng av salongbord og stoler. FOTO: Neo-Traveller
SMART SENG: På en enkel og rask måte bygger du ut en takseng; dermed er her soveplass til fire uten at man må lage seng av salongbord og stoler. FOTO: Neo-Traveller

Vi snublet over bobil-produsenten Neo-Traveller på CMT-messen. Navnet var ukjent, fabrikatet polsk. Og det så bra ut.

Førsteinntrykket befestes da selgeren Karol Paszta gir oss en guidet tur gjennom bybobilen Voyager, bygget over et Fiat Ducato-chassis. Wow! Dette er riktig så lekkert.

Oppsiktsvekkende løsninger

Kvaliteten virker å være høy. Løsningene er smarte. Ikke minst sengeløsningene er oppsiktsvekkende.

Bybobiler flest har to enkeltsenger bak, som man vipper opp når de ikke er i bruk.

Voyager-modellene (finnes som X, Y og Z - interiørløsningene skiller) har skikkelige faste senger, og en smart patentert løsning der man raskt får på plass en slags "alkoveseng" over sittegruppen, uten at den stenger for bruken av denne.

Ikke nok med det - her finnes også en tversgående dør som isolerer dobbeltseng og bad fra resten av bilen.

Bad og dusj er også romslige, og "romslig" er vel egentlig stikkordet her. Bybobiler er smalere enn vanlige bobiler, og derfor trangere. Men Voyager-modellenes løsninger gjør at dette blir mindre tydelig.

Vil til Skandinavia

Voyager har heller ikke den klassiske delte bakdøren til bybobilene, men derimot en stor garasje, der du har plass til mye. Et eget hull i fortsettelsen av garasjen gjør det mulig å stikke ski rett inn og på plass.

Neo-Traveller, som også produserer den mindre bybobil-modellen Explorer, er i dag etablert i Polen, Tsjekkia, Tyskland og Belgia.

- Vi arbeider med å få etablert oss i Spania, Russland og Skandinavia, opplyser sjef for utenlandssalg, Magdalena Kempinska.

Selv om Voyager er en dyr bobil (prisene i Tyskland starter på i overkant av 50 000 euro - hva den vil koste i Norge er vanskelig å vite, men sikkert over 600 000 kroner), bør noen være interessert i å starte import til Norge (produsenten Elcamp-Traveller sonderer terrenget her for tiden)

DOBBELTSENG: Voyager X har langsgående dobbeltseng og totalett/dusj ved siden av, bakerst. FOTO: Neo-Traveller
DOBBELTSENG: Voyager X har langsgående dobbeltseng og totalett/dusj ved siden av, bakerst. FOTO: Neo-Traveller

Bybobilenes popularitet er stigende! Mange store forhandlere i Norge registrerer en økt etterspørsel etter disse produktene, hvis viktigste fordel er at de er mye enklere å kjøre i for eksempel trange bygater enn en vanlig bobil.

Tekniske fakta:

Sitteplasser/sengeplasser: 4

Lengde: 638 cm

Bredde: 206 cm

Høyde: 295 cm

Egenvekt:3110 kg

Vanntank: 100 liter

Gråvann: 130 liter

Varme: Truma Combi 4 / Truma diesel

Kjøleskap: 80 liter (Y og Z), 100 liter (X)

Kjøkken: 2-bluss

Selv om vi skal være forsiktige med å bedømme et produkt etter en statisk visning, er vi ikke i tvil om at Voyager så langt er det flotteste og kanskje også det mest praktiske vi har sett av bybobiler - ikke minst takket være den fikse taksengen.

Basert på de tørre tallene er det bare én ting vi i farta finner negativt, nemlig den høye egenvekten, som tilsier edruelig lasting. På den andre siden er vel ikke dette en type kompakt bobil det lar seg gjøre å proppe med så veldig mye ekstra.

Webside: neotraveller.eu

Les også:

Masse plass på dass

Slik kjøper du bobil

Bobil med peis

Denne saken ble første gang publisert 14/05 2014, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også