Rapido Distinction i90:

Drømmebobilen koster bare 1 million

Du får mye for pengene!

Pluss ikon
INNBYDENDE: Klasse over soverommet, selv om man må ake seg litt nedover for å komme ut av dobbeltsenga.
INNBYDENDE: Klasse over soverommet, selv om man må ake seg litt nedover for å komme ut av dobbeltsenga. Foto: Rapido
Sist oppdatert

Rapido Distinction i90

Pris: Grunnpris Al-ko 130 hk 971 500 kroner

Karosseri: Alko Heavy AMC

Motor: Fiat 3,0-liters, 180 hk, automat

Utvendig (lengde/bredde/høyde): 739/235/293 cm

Innvendig (lengde/bredde/høyde): 590/219/198 cm

Totalvekt: 4400 kg

Lastevekt: 893 kg

Hjul: 225/75 R16CP

Senger: 2+2 (dobbeltseng/takseng)

Sengemål: 193x140 cm (dobbeltseng), 190x140 cm (takseng)

Varme: Luftbåren Truma 6 EH

Ferskvann: 180 liter

Spillvann: 100 liter

Kjøl/frys: Dometic 160 liter (AES)

Denne bobilen koster én million, og ser også ut som det.

Men la det være sagt: én million kroner for en bobil er småpenger i forhold til hva de virkelige sværingene koster.

Og du får mye igjen for pengene; rett og slett en kombinasjon av en bil og en flott liten leilighet.

Rapido Distinction i90 fikk utmerkelsen Best in Show under Caravan Stockholm tidligere i år. Mens juryen måtte nøye seg med å klemme og ta og føle på et stillestående kjøretøy i messehallen, har vi fått ta modellen nærmere i øyesyn.

Her er det automatkasse som gjelder, samt 180 hestekrefter under panseret, noe mange liker. Sikten til høyre er bare passe bra, selv om Rapido skryter av ekstra store vindusflater med vidvinkelsikt. Da finnes det andre detaljer som er bedre.

Komfort på veien

Vi tenker da på sentrallås, ryggekamera, støttebein, Pioneer multimedieanlegg, doble airbager, ESP, ASR og Traction +.

Komforten på veien er det heller ikke noe i veien med. Plattformen består av et Alko-karosseri med bredere sporvidde bak og forsterket hjuloppheng foran.

Gulvet er et såkalt teknisk, oppvarmet og lydisolert dobbeltgulv, hvor oppbevaring av ferskvann og avløpsvann, gasskretser, strøm og varme ligger smart montert for ikke å stjele plass fra mer personlig brukerutstyr. Vi liker også godt at det ikke finnes nivåforskjeller på gulvet.

Karosseristrukturen består av polyuretan i vegger, gulv og tak, og med isolering i form av styrofoam. Alle sidevinduene har dobbeltglass.

Luksuriøs

Etter å ha satt på håndbrekket og snudd fører- og passasjersetene (som har innebygde sikkerhetsbelter) registrerer vi at innredningen ser innbydende luksuriøs og elegant ut.

Alt edeltre har en vakker glød, og listene er av massiv lønn.

MESTER: Beste helintegrerte bobil under Caravan Stockholm i fjor.
MESTER: Beste helintegrerte bobil under Caravan Stockholm i fjor. Foto: Anders Wallsten

Sittegruppen er trukket med skinn, men det må bemerkes at det er ekstrautstyr. På akkurat dette området er det kvalitet og komfort i alle detaljer. Pluss i margen for sofabordet som kan brettes ut/sammen.

Skrått overfor sittegruppen er det en gigantisk takluke, og rett ovenfor sittegruppen finner man den manuelle senkesengen som er eksemplarisk plassert uten å blokkere inngangen i det hele tatt.

Det merkelige ved senkesengen er ikke at det finnes to leselamper, men plasseringen av dem. Én ved hodeenden og én ved fotenden. Her skal man kanskje sove andføttes?

Fantastisk bra

Edeltre og skinn, et bord som kan trekkes bygges ut / brettes sammen.
Edeltre og skinn, et bord som kan trekkes bygges ut / brettes sammen. Foto: Anders Wallsten

Både konstruksjonen og komforten i dobbeltsengen bak er fantastisk bra. Madrassen er hele 13 centimeter tykk og har ribbebunn. Hodeenden er justerbar, og det er også høyden på hele dobbeltsengen som dermed påvirker størrelsen på garasjerommet.

En annen fiffig løsning er skittentøykurven som er plassert ved siden av dobbeltsengen og foran det ene garderobeskapet.

FUNKSJONELT: Ukomplisert baderom med super benplass og oppbevaringsplass.
FUNKSJONELT: Ukomplisert baderom med super benplass og oppbevaringsplass. Foto: Anders Wallsten

Høyttalere, USB-, 230-, 12V-uttak samt betjening av lysdimmer og lydvolum er også plassert ved dobbeltsengen.

Det finnes to skillevegger. Den ene er en skyvedør som lukker soverommet ved fotenden. Den andre er toalettdøren som lukker ved kjøkkenet. Når begge dørene er lukket, blir toalett og dusj en enhet.

Dusjrommet er cirka 60x65 centimeter og har en ”sitteplass” og takluke, samt håndkleholdere. På toalettet er det godt med beinplass, veldig godt med oppbevaringsrom, kroker, dorullholder og takluke.

Harmoni

LESEVENNLIG: Hele dobbeltsengen er hev- og senkbar, og enden kan heves for å gjøre lesing enklere.
LESEVENNLIG: Hele dobbeltsengen er hev- og senkbar, og enden kan heves for å gjøre lesing enklere. Foto: Anders Wallsten

Vi åpner den mildt sagt robuste toalettdøren og går inn i vinkelkjøkkenet som er av modellen flerfunksjonskjøkken, med blant annet en avtagbar erveringsplate mellom kjøkkenet og sittegruppen.

Her merker vi oss også doble oppvaskkummer (den ene med søppelstativ og tørkestativ), krydderhylle, holder for kjøkkenpapir, AES-kjøl/frys, 230- og 12V-uttak, vifte, soft-close samt et kjøkkenskap av en litt merkelig kombinasjon av skuff/skap.

PRAKTISK: Legg merke til serveringsflaten og holderen for papir over den doble oppvaskkummen.
PRAKTISK: Legg merke til serveringsflaten og holderen for papir over den doble oppvaskkummen. Foto: Rapido

På oppbevaringsfronten finnes det to garderobeskap – ett på hver side av dobbeltsengen. Det er belysning i både i garderobeskapene og de fem robuste overskapene.

Garasjen er stor og teppebelagt og har fire herlige detaljer rett innenfor døren – varmeutblåsning, lampe, lastebøyler og utedusj.

Og helhetsinntrykket av alt dette? Masser av harmoni, eleganse og komfort uten at det blir overdrevet.

Denne saken ble første gang publisert 09/04 2016, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også