Bobilreise

Sjøliv med bobil

Her er kjøreturen for deg som også vil oppleve strandliv, båtturer, padling og fisking.

Pluss ikon
FEMSTJERNERS: Krono camping er vel vant til norske bobilister. FOTO: Geir Svardal
FEMSTJERNERS: Krono camping er vel vant til norske bobilister. FOTO: Geir Svardal
Sist oppdatert

Info om Vänern

Gjestehavner for bobiler

Fem gjestehavner rundt Vänern samarbeider om å tilby plasser for bobiler. Hver sjette overnatting er gratis.

Vänersborg gästhamn och Marina (18 plasser, de fleste kan få el – 165 kroner)

Kristinehamns gästhamn (20 plasser med el – 175 kroner)

Mariestad gästhamn (35 plasser, 12 med el – 140/165 kroner)

Sjötorp (42-44 plasser, 30 plasser med el – 185 kroner)

Sunnanå gästhamn (100 kroner)

Felles for gjestehavnene er at du ikke kan bestille plass.

 

Golf

Er du golfer? Flere golfbaner rundt Vänern tilbyr egne oppstillingsplasser for bobiler. Sjekk nærmere på nettsiden campinggolf.se.

 

Vänern

Areal: 5648 km2

Største dyp: 106 meter

Strandlinje: 2000 km

Øyer, holmer, skjær: 22 000

Fiskearter: 38

Mil å kjøre rundt: ca. 42

 

Göta kanal

Göta Kanal ble bygget for at svenskene skulle slippe å betale Øresundstoll til Danmark, og åpnet i 1832. Den går mellom Sjötorp ved Vänern og Mem ved Østersjøen. Kanalen er 190,5 kilometer lang. Av disse er 87 kilometer utgravde. Kanalen har 58 sluser – 21 av dem er mellom innsjøene Vänern og Vättern, som utgjør den vestlige delen av kanalen. Göta Kanal regnes i dag for å være ett av Sveriges viktigste turistmål.

 

Dalslands kanal

Dalsland kanal ble bygget i perioden 1864-68, og har i alt 31 sluser på 17 slusestasjoner. Kanalen er 250 kilometer lang, hvorav 12 kilometer er sprengt ut. Kanalen binder sammen en rekke innsjøer, og strekker seg fra Vänern via diverse dalslandske innsjøer og helt til Store Le, som også går inn i Norge. Båter kan enkelt fraktes mellom Haldenvassdraget og Dalslands kanal.

 

Nettadresser:

gasthamnsguiden.se

lackoslott.se

spiken.se

gotakanal.se

dalslandskanal.se

visitsweden.com

– Vi har akkurat vært tre uker på Øland. Der lå vi stort sett bare i gjestehavner.

Gard Strømberg sier så. Vi praier ham og Laila Simonsen i en fjong Carthago, ikke overraskende nettopp i gjestehavna i Vänersborg, i det sørvestlige hjørnet av Vänern.

Der starter vår ferd rundt Europas tredje største innsjø. Bobilfolket er jo ingen ensartet gruppe reisende. Noen liker campingplasser, andre vil helst bare fricampe, mens enklere «ställplatser» som kjent også er et godt alternativ i vårt naboland Sverige.

Mange av dem er plassert i gjestehavner, der de ikke helt ulike gruppene «båtfolk» og «bobilfolk» deler servicetilbud. Rundt Vänern samarbeider fem gjestehavner om å gi et tilbud til bobiler.

Fordelen i forhold til en campingplass er lav pris og sentrumsnær plassering, samt selvsagt kort vei til tilbudene man gjerne finner i havner.

Selv kjører vi videre, mot Lidkøping og en av de sytten campingplassene som har tilknytning til innsjøen.

Krono Camping er en femstjerners campingplass, plassert langs Vänern, og samtidig nær Lidkøping sentrum. På Krono satses det hardt på en stadig økende mengde av bobiler, mange av dem fra Norge.

– Vi har holdt på i tre år med et nytt område med plass til 53 bobiler. I år er det ferdigstilt, og til neste sommer skal også beplantning være på plass.

Peder Andersson sier dette. Vi møter ham og broren Pavo på campingplassens kafé, og får høre om en helårsåpen campingplass der nordmenn utgjør rundt halvparten av gjestene i høysesongen.

– Men vi har norske gjester her allerede ved påske. Da har vi et spesialtilbud til nordmenn, som kan bo her hele uka til weekendpris, reklamerer Peder.

Ved tømmestasjonen støter vi på trønderne Irene og Agnar Leirvik. De rapporterer å være svært fornøyde med oppholdet, men som vanlig frister landeveien igjen etter en stund.

Det samme gjelder oss.

Eventyrslott

Men før vi kjører videre langs østsiden av Vänern, stikker vi ut til Läckö slott på Kållandsö i Vänern. Slottet ble bygget i middelalderen, for å være konge- og biskopsborg.

Dagens barokk-inspirerte form fikk det på 1600-tallet. Den daværende eieren Magnus Gabriel de la Gardie la mye av sjela og ganske mye av lommeboka i å gjøre slottet til hva det er i dag.

At den svenske staten i 1680 plutselig bestemte seg for å ta tilbake slottet, som tidligere var gitt i gave til de La Gardies far, bidro ikke bare til at geskjeftige la Gardie deppa, men også til at mye av originaliteten er beholdt. Nye og mer tilfeldige leietakere har nemlig ikke vært like ivrige etter å sette sitt preg på praktbygget.

Läckö slott er i dag mye mer enn hvitpussede murer og majestetiske spir. Her er utendørskonserter, utstillinger, suvenirbutikk, café, kanoutleie og gjestehavn.

Et steinkast bortenfor ligger Naturum Vänerskärgården - Vicoriahuset, som er et konferanse-hotell, og dertil byr på café og utstillinger som er relevante for innsjøen.

Fra slottet er det bare få kilometer til en liten perle vi hadde fått tips om i bobilmiljøet. Spiken er et fiskevær der turister har en like naturlig plass som fiskere.

Her kan du kjøpe røkt fisk eller ditto reker, ta en kopp kaffe eller slenge deg på en sightseeing-båt. Og her finner du også bobil-plasser med strøm, nydelig utsikt over Vänern og kort vei å labbe med fiskestanga.

Göta kanal

En av fordelene med å ferdes rundt Vänern er at innsjøen egner seg både til korte og lange turer. Man kan klare seg med et par overnattinger på runden, likevel uten å måtte tilbringe særlig mange timer bak rattet. Og man kan holde på ei uke. Bruke alle tilbudene langs og på innsjøen, stoppe og shoppe i koselige småbyer som Mariestad, som sågar har golfbane med egen bobil-parkering ved niende hull.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

STASBOLIG: Läckö slott ble opprinnelig bygget for å være konge- og biskopsborg.
STASBOLIG: Läckö slott ble opprinnelig bygget for å være konge- og biskopsborg. Foto: Geir Svardal

Eller man kan la Vänern være en del av et enda større prosjekt, som for eksempel involverer Göta Kanal. Innsjøen og kanalen møtes i koselige Sjötorp. Her forenes dessuten bobilismen og båtturismen gjennom to forskjellige gjestehavner med til sammen drøye førti bobil-plasser.

Særlig den største er bent frem nydelig; riktignok bare en stor grusplass, men i likhet med Telemarkskanalen med utsikt over vann og sluser, og med gangavstand til alle potensielt fristende fasiliteter. Som for eksempel to restauranter som har mye å friste med. Vi har ved en anledning spist nyfisket gjørs på Restaurant Kajutan, og opplevde det som «en gastronomisk guddommelighet».

I det hele tatt kan det gi gastronomiske gevinster å være klar over at Vänern er en region med sterke mattradisjoner.

Rundt innsjøen finner vi ikke mange fristende rasteplasser der vi kan tilberede egen mat i bobilen, men det er aldri langt mellom restauranter – i småbyene eller langs veien – som tilbyr høykvalitetsmat mange sikkert er villige til å betale en slant for.

Flere gårdsbruk tilbyr også særdeles kortreist og (ofte) økologisk mat du kan spise på gårdens egen restaurant, ta med hjem eller bruke underveis. Vänern Rundt i bobil kan også være en kulinarisk reise!

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Se båten i akvedukten

PRØV GJØRS: På Restaurant Kajutan kan man nyte nydelige fiskeretter.
PRØV GJØRS: På Restaurant Kajutan kan man nyte nydelige fiskeretter. Foto: Geir Svardal

Såpass lokker Sjötorp på bobiler at vi må ta til takke med en litt kjip grusplass uten tilgang til strøm, men likevel til samme pris. «El er en bonus», som det sies i resepsjonen.

Vi takker nei, og tar oss heller videre til en av campingplassene VisitSweden anbefalte oss – Bomstadbaden, ni kilometer fra Karlstad. Her får vi tildelt en plass i skyggen av digre trær, bare få metere fra en 800 meter lang sandstrand.

Etter enda en kveld, natt og morgen med Vänern for våre føtter, legger vi i vei mot et must på denne reisen: akvedukten i Håverud. På veien dit svinger vi innom Säffle sentrum, for en rask lunsj ved byens egen kanal mellom Vänern og Glafsfjorden.

Dagens høydepunkt blir likevel Håverud, der vi tilbringer et par timer med et rikholdig tilbud av kunst og kultur, kaffe og mat, sluser og en visuelt spennende kombinasjon av bro, jernbanebro og akvedukt.

Fra Håverud til vårt utgangspunkt for Vänern Rundt i bobil – Vänersborg – er det drøye fem mil. Og ved reisens slutt er konklusjonen klar.

En tur i bobil rundt Vänern oppleves som en mental kortisonsprøyte, med en lang rekke vannbaserte injeksjoner av hygge. En perfekt reise for den som vil oppleve variert sjøliv med bobilen.

POPULÆRT: Akvedukten i Håverud er visstnok det mest fotograferte objektet ved Vänern.
POPULÆRT: Akvedukten i Håverud er visstnok det mest fotograferte objektet ved Vänern. Foto: Geir Svardal

Denne saken ble første gang publisert 14/05 2015, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også