Førsteinntrykk: Adria Twin 640 SLX

En av de smarteste og beste bybobilene på markedet

Bortsett fra én liten detalj…

Pluss ikon
KOMPAKT, MEN HAR ALT: Den brede åpningen fører til en ny verden.
KOMPAKT, MEN HAR ALT: Den brede åpningen fører til en ny verden. Foto: Torbjörn Stålenhag/Allt om husvagn&camping
Sist oppdatert

Adria Twin 640 SLX

Pris: Cirka 603 000 kroner for 2,3 130 hk 35L + 62 800 for 3,0 180 hk 35H

Chassis: Fiat Ducato

Motor: 2,3 130 hk diesel

Lengde/bredde/høyde cm: 636/205/259

Totalvekt kg: 3 500

Antall passasjerer: 3 stk

Antall senger: 3+1

I dette tilfellet, når bilen er basert på en markedsledende (hva bobiler angår) Fiat Ducato (hele ytterskallet er originalt fra Fiat) er det konstruktørenes dyktighet eller utilstrekkelighet som utgjør forskjellen.

Adria Twin 640 SLX har dyktige konstruktører. De har lyktes med å bygge noe av det smarteste og beste av bybobiler som markedet kan tilby i dag, bortsett fra en liten detalj – badets planløsning.

Kort sagt kan vi beskrive den nye modellen som en kompakt bobil med et brukbart kjøkken, bad med dusj, atskilte enkeltsenger, greit garderobeskap og stor fleksibilitet når det gjelder lagring og lastekapasitet.

Prisen starter på rundt 603 000 kroner med 2,3-liters diesel på 130 hk, så 640TLX gir mye for pengene. Kjøreegenskapene er utmerkede med fin sikt i alle retninger. Bak rattet i Fiats siste generasjon føler du deg raskt hjemme med god sittekomfort og personbilaktig styre- og bremserespons.

Fiffig løsning

Sittegruppen rett innenfor den brede skyvedøra består av en framovervendt toseters sofa, og passasjersetene som kan snus 180 grader. Ved første blikk ser alt ut til å være som vanlig, det vil si litt for rett ryggvinkel i sofaen og litt for trangt i bredden.

Men her har konstruktørene vært smarte og funnet en fiffig løsning. Man kan ganske enkelt gjøre selve sitteputen cirka 12-15 centimeter bredere, noe som betyr mye for plassen og som gjør at du kan sitte og spise på en sivilisert måte.

Selve bordet kan også forlenges. Forlengningen havner riktignok i en annen høyde, men grepet gjør ting enklere siden bordet er ganske lite. To LED-lamper i underkant av overskapet gir bra lys, og det store takvinduet bidrar til en luftig følelse.

Du finner flere tester på Allt om Husvagn & Camping

(Artikkelen fortsetter under bildet)

PRAKTISK SITTEGRUPPE: Sittegruppen består av fremovervendt toseters sofa og de to vendbare stolene. Sofaen gir sovemulighet for to kortvokste.
PRAKTISK SITTEGRUPPE: Sittegruppen består av fremovervendt toseters sofa og de to vendbare stolene. Sofaen gir sovemulighet for to kortvokste. Foto: Torbjörn Stålenhag/Allt om husvagn&camping

Høysittende kjøleskap

Kjøkkenet er blitt bedre, ikke minst på grunn av kjøleskapet, som nå har en arbeidsvennlig høyde, og selv kjøkkenbenken kan forlenges litt. Den har en uttrekkbar plate i enden, og virker svært brukervennlig. Vasken har riktignok et deksel, men det er også alt som tilbys som arbeidsflate eller plass til å sette fra seg kokekar på.

GREIT KJØKKEN: Kjøkkenet fungerer greit selv om det er så lite.
GREIT KJØKKEN: Kjøkkenet fungerer greit selv om det er så lite. Foto: Torbjörn Stålenhag/Allt om husvagn&camping

I benken finnes det ellers tre reale skuffer som gir bra oversikt, og på enden av benken under den uttrekkbare plata finnes tre åpne hyller eller stuverom som minner om de rommene som skal holde ting på plass i båter.

Mellom kjøkkenet og den høyre sengen bak er kjøleskapet plassert. Nytt av året er at det nå sitter høyt oppe, med garderobeskap under. En rokering som skaper stor plass inne i garderobeskapet, og et kjøkken som er enklere å jobbe på.

Ikke lett å skjønne vitsen med

Badet med to separate sjalusivegger er det ikke lett å skjønne vitsen med. Når dørene står i det som kan kalles normalstilling, ser man verken toalett eller håndvask. Trekker man så vekk den bakre sjalusidøra, følger den ett spor i taket og ett på gulvet. Og da havner den slik at den stenger for passering mot soverom, men åpner samtidig rommet mot toalett og håndvask.

For å fullføre forvandlingen drar du også ut den andre sjalusidøra og skjermer mot sittegruppe og kjøkken. Selve dusjkabinettet havner da innenfor de to sjalusidørene, og når du løfter bort treplata på gulvet vil du oppdage at du står midt i bilen, i det som ellers er midtgangen, under en takluke som naturligvis er viktig for utlufting av fukt.

Jeg usikker på om dette er en god løsning i praksis, selv om det er lett å se poenget med å utnytte gulvflaten som ellers bare er en passasje.

Fleksibelt soverom

Soveavdelingen er veldig fleksibel. Her finnes enkeltsenger som kan kobles sammen med en ekstrapute med tilhørende plate som legges mellom de to sengene – en vanlig greie i båter. Sengene er ganske høye, cirka 90 centimeter, og har derfor en trapp med to trinn.

Selve trappemodulen kan fjernes, men den kan også benyttes til oppbevaring, siden det finnes plass til slikt inne i den. Adria Twin 640 har rikelig med lasteplass med kroker til surring av last.

Overskap, som riktignok er små, finnes på begge sider gjennom hele boenheten. Under senga på den venstre siden i fartsretningen finnes oppbevaringsskap. Der finner vi også skapet for gass som rommer to 11-kilos flasker.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

ENKEL ELLER DOBBEL?: Enkeltsengene kan kobles sammen med en ekstrapute.
ENKEL ELLER DOBBEL?: Enkeltsengene kan kobles sammen med en ekstrapute. Foto: Torbjörn Stålenhag/Allt om husvagn&camping

Bedre førermiljø

Førermiljøet er sterkt forbedret i denne siste generasjonen. Den er mer stillegående enn tidligere, det finnes holdere for kopper eller drikkeflasker, og hele instrumentpanelet er strammet. Overflatene har fått en ny og bedre finish.

Stadig flere får øynene opp for bybobilen, og denne modellen gjør visst ikke skam på segmentet. Den er komfortabel, den har alt en konvensjonell bobil har, og den er smidig å kjøre. Det er jo det som er det beste med denne livsstil; fri som fuglen - dra dit man vil. Tre kan sove i den bakre senga, og sofagruppen kan bli en seng for kortvokste.

Perfekt for tobarnsfamilien!

Denne saken ble første gang publisert 08/05 2015, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også