VW-camper fra 1975

Avslørt av parkeringsvakt

Takket være en bobil-interessert parkeringsvakt kan vi presentere denne lekre Westfalia-bygde VW-camperen fra 1975.

Sist oppdatert
Bobil
Lars Højberg
Ekeberg 09092013 VW Camper 


Volkswagen
Bobil Lars Højberg Ekeberg 09092013 VW Camper Volkswagen

Historien er smått fantastisk. I juli i 2013 var vi på bobiltur i Jotunheimen, og knipset en kveld noen bilder av en iøynefallende VW-camper som plutselig dukket opp blant en forsamling mer moderne fricampende bobiler.

Ett av bildene endte opp som oppslagsbilde i Vi Menn Bobils september-utgave. Der konkluderte vi noe nærsynt med at camperen antakeligvis var italiensk. Det viste seg å være feil.

Noen uker senere står den samme camperen gateparkert i Oslo, under en presenning. Eieren - dansken Lars Højberg - besøker sin norske kjæreste. Samme kvinne som var med på turen til Jotunheimen.

- En morgen fikk jeg øye på en mann som løftet på presenningen. Jeg løp ut. Det viste seg å være en parkeringsvakt, forteller Højberg.

Parkeringsvakten påpekte at camperen hadde stått ulovlig parkert i flere dager, og at han nå kom til å skrive ut en bot. Noe han gjorde.

- Forresten, la parkeringsvakten deretter til. - Er du klar over at bilen din er avbildet i Vi Menn?

- Det tror jeg ikke kan stemme, repliserte en stadig mer forfjamset danske.

- Joda. Den sto parkert et sted i Jotunheimen.

Noe som faktisk kunne stemme. Med en bot i hånden og en ettertenksom rynke i pannen tuslet Lars Højberg tilbake til sin norske kjæreste. Og satte i gang en aldri så liten research.

SJARMØR: Moderne bobiler så med ett litt kjedelige ut da en gammel sjarmør entret naturscenen i Jotunheimen. FOTO: Geir Svardal
SJARMØR: Moderne bobiler så med ett litt kjedelige ut da en gammel sjarmør entret naturscenen i Jotunheimen. FOTO: Geir Svardal

Litt senere, på Ekeberg Camping i Oslo.

KJENDIS VED ET KLIKK: Danske Lars Højbergs turer i Norge har blitt lagt merke til. FOTO: Egil Nordlien Hm Foto
KJENDIS VED ET KLIKK: Danske Lars Højbergs turer i Norge har blitt lagt merke til. FOTO: Egil Nordlien Hm Foto

- Jeg la jo merke til at en kar fotograferte camperen, men tenkte ikke mer over det.

Vi har fått kontakt med den "italienske dansken". Højberg fra København er fortsatt i Oslo med sin camper, men skal straks ta den med tilbake til Danmark, der den skal i garasjedvale for å samle krefter til en ny sesong.

Camperen er, i likhet med Højberg selv, førstegangsregistrert i 1976. Noe som speiles på det tidsriktige registreringsskiltet, som slutter med "676".

- For å få veteranskilt må bilen være førstegangsregistrert før april 1976, og denne ble registrert i februar det året. Selv er jeg født i juni 1976.

Men camperen er slettes ikke opprinnelig dansk. Den tok sine første mil i Portugal, men havnet etter hvert i klassiskbil-elskende England, hos forhandleren Cool Campers i Bournemouth.

Højberg og hans daværende kjæreste kjøpte den sammen i 2005, i en periode da de bodde i Cornwall sørvest i England, blant annet for å få enklere innpass i et surfemiljø der gamle campere med surfebrett på taket var for obligatorisk uniform å regne. Men så ble det brudd, og behandling hos lege.

Hos en norsk lege, faktisk. Utdannet i Danmark, og med turnustjeneste i København, der de to møttes i 2010, og ble kjærester. Med Lars Højberg fulgte det en oransje Westfalia-bygget VW Camper. Den trengte også behandling, skulle det vise seg.

Maling og sparkel

DANSK: Vi trodde først det var en italiener på Norgestur, men så viste det seg å være en ombygd danske. FOTO: Egil Nordlien HM Foto
DANSK: Vi trodde først det var en italiener på Norgestur, men så viste det seg å være en ombygd danske. FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Det var det heller mye av på Højbergs camper, viste det seg, da han plukket bilen fra hverandre for å sette den i skikkelig stand.

- Interiøret var også dårlig, og bar preg av å være hjemmelaget. Så jeg har skiftet det ut med et originalt Westfalia-interiør, funnet og vunnet på eBay. Videre hadde bilen vannlekkasjer fordi rutekantene av metall, der tetningslister skulle ha sittet, manglet.

Skyvedøren ble også skiftet ut, og det samme ble et tilsvarende område av karosseriet på motsatt side. Videre ble fronten byttet ut, og begge sidedørene. Ikke med noe Højberg dro frem fra glemselen hos en bilopphugger, men med nye deler produsert etter originale spesifikasjoner.

- De fleste delene er kjøpt inn fra engelske Just Kampers.

Fra Norge fikk dessuten Højberg nyttige tips fra Boble/Westfalia-entusiasten Martin Hansen, som ble omtalt i vårt første Vi Menn Bil Bobil, i februar 2013 (du finner han på nettsiden mollythevwcamper.blogspot.no).

Restaureringen startet i september 2010, og var ikke ferdig (fortsatt mangler noen småting) før våren 2013. Jomfruturen gikk til Berlin i juni, og en runde rundt i Danmark. Før kursen ble satt nordover, etter hvert også til jotnenes rike.

En utrolig praktisk bil

Det er Lars Højbergs konklusjon, etter den første og svært vellykkede sesongen i camperen, som durer i vei med en automatgiret luftkjølt toliters bensinmotor som yter 70 hk.

KLASSISK: Klassiske setetrekk signert Westfalia. FOTO: Egil Nordlien HM Foto
KLASSISK: Klassiske setetrekk signert Westfalia. FOTO: Egil Nordlien HM Foto

- Vi bruker den til alle typer fritidsaktiviteter, og har jo alltid et sted å overnatte.

I camperen har han gassbluss og vann, og det man ellers trenger for å klare seg selv på tur. Det vil si - her mangler et par ting mange bobileiere ikke ville være foruten: toalett og dusj.

- Vi klarer oss fint uten dette på kortere turer. På lengre turer kan vi bare ta en og annen natt på campingplass, og dusje der, sier Højberg om den saken.

En bejaende bivirkning av å ratte en camper med oppsiktsvekkende lakkfarge og ikke så rent liten "Disney-faktor", er at den får positiv oppmerksomhet over alt.

- Det er faktisk noe av det aller hyggeligste ved å ha den. Folk er oppmerksomme og smiler. Barn vinker, sikkert også fordi frontlysene ser ut som øyne, forteller Højberg.

- En slik camper har skikkelig sjarm, og gjør at vi ofte får innpass der hvor vanlige bobiler ville bli avvist.

Denne saken ble første gang publisert 23/07 2014, og sist oppdatert 10/05 2021.

Les også