Mercedes Sprinter som utgangspunkt har den tyske bobilprodusenten bygd en såkalt bybobil med samme pris som betydelig større helintegrerte modeller av andre merker. Men den virker å støye mindre enn de fleste andre bobiler som undertegnede har prøvekjørt. I tillegg er førermiljøet supert.

At den er bakhjulsdrevet, og at den med sine slanke utvendige mål (593 cm lang) er smidigere enn de fleste konkurrentene, skader heller ikke. At den har flere hjelpesystemer for føreren, gjør den heller ikke dårligere; tvert imot.

Den imponerer både når det gjelder kvalitetsfølelse, kjøreopplevelse og detaljløsninger. Det finnes i det hele tatt ganske mye som kan forklare prisen på cirka 750 000 svenske kroner, noe som er mye for denne typen kompakte bobiler.

Du finner flere førsteinntrykk og prøvekjøringer på Allt om husvagn & camping

Tekniske data

La Strada Regent S

PRIS: Ca 750 000 svenske kroner

MOTOR: 4-syl diesel 163 hk

UTVENDIG LENGDE/HØYDE/

BREDDE: 593/204/292 cm

INNVENDIG BREDDE:

ca 187 cm

TOTALVEKT: 3500 kilo

EGENVEKT: 2950 kilo

TILLATT TILHENGERVEKT:

3 500 kilo

ANTALL SENGER: 2

Sikkerhetsutstyr

Rattet kan både lengde- og høydejusteres, en sjeldenhet i bobilverdenen. I tillegg kan stolsetets høyde og vinkel justeres elektrisk, det samme kan seteryggens vinkel og sidestøtte.

Motoren er en 163-hesters diesel som driver bakhjulene via en sjutrinns automatkasse. Her er stopp/start-system og "lane assist", som varsler sjåføren med lys og lyd dersom bilen er i ferd med å krysse markering for kjørefelt uten at blinklys blir brukt. Regent S har også blindsonevarsling.

Via multifunksjonsrattet kan du betjene telefonen, gå gjennom kjøredata, og håndtere radioen.

De bekvemme forsetene (Aguti) kan snus rundt, og sammen med den framovervendte sofaen blir det plass til fire rundt bordet. Bordet kan stuves bort i taket, og festes raskt og enkelt i gulvet når det skal brukes.

Ryggen i sofaen er regulerbar, og dette er den eneste bilen i denne klassen som har en slik funksjon. For eksempel har Knaus Box Star et skinnesystem, der sofaen sågar kan justeres sideveis, men den sofaen består av to separate stoler.

Trangt

Kjøkkenet er som vanlig for denne biltypen, men benken kan gjøres større med en utfellbar plate. Kjøleskapet er plassert i fin arbeidshøyde til høyre for kjøkkenet. Under kjøleskapet finnes et garderobeskap med begrenset høyde, og over finnes et mindre skap.

Tvers overfor kjøkkenet ligger badet. Døren er todelt. Åpnes dørene virker innemiljøet mer romslig. Når dørene er lukkede, gir det grønne glasset i dørene et sobert inntrykk.

Badet er trangt, men funksjonelt, med speil, noen skap, og et dusjforheng. Holdere og kroker til toalettpapir og håndklær, pluss LED-lys og speilet, gjør badet helt greit.

 

Likevel romslig

Bilen er på sitt mest fleksible lengst bak. Her kan du nemlig velge om du vil ha et stort lasterom, eller et soverom med begrenset - men likevel romslig - lasteplass under senga.

Her kan du for eksempel ha en kommode på gulvet, festet med magneter mellom sideveggene. Med kommode må man åpne bakdørene for å komme til garasjen. Bilen har flere skap og luker til propanflaskene og til strømboksen med sikringer og jordfeilbryter.

Utvekst

Utvendig er bilen spesiell og elegant. På høyre side av bilen sitter den store skyvedøra, og det finnes to mindre rister for ventilasjon av kjøleskapet. Pyntestriper og svarte vindusseksjoner gir et helhetlig utseende. På den venstre siden sitter også en seksjon, eller en bul, som stikker cirka 10 centimeter ut, som først ser litt rar ut.

Men den har sin funksjon, og gjør at sengen innenfor blir akseptabelt stor selv om ytre mål på bilen bare er slanke 204 centimeter. Sengen er 195x 144/119 centimeter - siste mål er den avsmalnende fotenden. Uten karnappet på bilen ville ikke sengen bli lengre enn 185 cm, som er i minste laget.

Noen vil nok hevde at bilen er i minste laget som bobil, men denne størrelsen har både en funksjon og et marked. Vi gir Mercedesen en ekstra stjerne for kvalitet og førermiljø, samt sterk og nøysom motor. Den drar dessuten 3500 kilo på hengerfestet.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!