Den står skinnende og blank inne i utstillingshallen, og det er vanskelig å ikke like de myke, stilfulle og rene linjene. Designerne har lykkes med å skape et karosseri som er attraktivt, men er ikke fronten veldig lik Kabes helintegrerte Travel Master 780 LB?

Vi klyver inn i Adria Sonic-en som kommer med tre forskjellige planløsninger, enkeltsenger (700 SL), dobbeltseng med separat dusj og toalett (700 SC) og den med tverrstilt dobbeltseng (700 SP) som vi skal se nærmere på.

Man sover kongelig i 700 SP - og det på to steder. Lengst bak finnes den tverrstilte dobbeltsengen som kan høydejusteres cirka 20 centimeter, som i sin tur påvirker høyden i lasterommet.

Temperaturen i bobilen justeres fra sengen, men dessverre kan man ikke regulere belysningen derfra. Den andre dobbeltsengen ordnes med et knappetrykk som senker den sammenleggbare sengen ned fra taket over sittegruppen. Snakk om effektiv plassutnyttelse!

Selv om bilen vi prøvekjører er satt opp med en del ekstrautstyr, så er mye luksus standard, blant annet stor kjøl/frys, ovn, ryggesensor, gulvvarme, LED-belysning i dusjrommet, dør med myggnetting, tv-stativ, "sky view" og ikke mindre enn fire takvinduer.

Her finner du alle testene til Allt om husvagn & camping

=

GOD PLASS: Enkeltsengene kan lett gjøres om til en dobbeltseng. © FOTO: Branko Ceak

=

Skuffer i stedet for skap

Luksusfølelsen får man flere steder, selv i dusjen. LED-belysningen er lekker, og utførelsen i dusjrommet gir vi tommelen opp for. I selve toalettrommet er det også bra med plass, speil til høyre og venstre, knagger, toalettrulllholder, samt skap både over og under vasken - bra.

Mitt imot dusjen ligger hjørnekjøkkenet. Adria har droppet det buede kabinettet under benken. I stedet har de utrustet sine modeller med skuffer som gjør at kokken lett når kasseroller og matvarer uten å måtte gå ned på kne, slik man måtte før. Vi savner self-lock, men gleder oss over kjøkkenviften.

Ris og ros til sittegruppen

Sittegruppen og inngangspartiet gir vi blandet ris og ros.

Det hyggelige først: Sittekomforten er over gjennomsnittet, og når bordet kan justeres i alle mulige retninger, mener vi at hverdagsrommet svært gjerne kan bli et attraktivt oppholdsrom.

Men plassen er ikke gigantisk. Det blir trangt dersom dere er flere enn fire.

Litt støy

Rett innenfor døren finner vi et klart minus. Der finner vi et entremøbel som vi ikke blir kloke på hva er til. Et garderobeskap er det ikke snakk om, men muligens et sted å legge hanskene. Mer er det ikke plass til.

=

FLEKSIBELT: Bordet i sittegruppen kan justeres i alle mulige retninger. © FOTO: Branko Ceak

Så er det tid for å rygge Adria Sonic-en ut av garasjen og sjekke kjøreegenskapene. Vi har Adrias slagord "the sound og silence" i minne, men veldig stille er det ikke.

I stedet lar vi oss overraske over hvor mye vindstøy det er ved 80 km/t. Vi har ikke støymåler, men det er åpenbart at støyen kommer fra fordøren/sidevinduet. Litt forstyrrende ulyd greier vi også å lokalisere til det høyre bakhjulet.

Til Adrias forsvar kan det være at vi hadde ørene ekstra på stilk, og lyttet ekstra nøye siden slagordet er "the sound og silence".

=

KNAPPETRYKK UNNA: Med et knappetrykk senkes den sammenleggbare sengen ned fra taket over sittegruppen. © FOTO: Branko Ceak

Tekniske data

Pris: Fra 753 000 kroner

Garanti: 5 år

L/B/H: 739 cm/229 cm/295 cm

Totalvekt: 3500 - 4000 kg

Egenvekt: 2944 KG

Antall belter: 4

Antall senger: 4

Varme: Luftbåren

Perfekt garasje

Nuvel, nok om lyd. På den speilblanke veien ligger Adria som en padde, det vil si trygt og sikkert.

Skal vi være litt vriene, må vi legge til at fjæringen foran virker litt stump, men det kan skyldes det delvis islagte veidekket med hull og humper.

En sekssylindret motor på 130 hk under panseret er så bra som det kan bli. Som med andre moderne motorer er det lite man kan gjøre selv. Til og med peilepinnen for olje er vanskelig å finne. Heldigvis er påfyllingen til spylervæsken plassert smart.

Ved kjøring på landevei, samt på parkeringsplasser eller i trange sidegater, er det en klar fordel med de store vinduene, store sidespeil, samt sidevinduet på høyre side bak litt bak passasjersetet. Det reduserer problemet med dødvinkel . Vinduet bak er dog litt for høyt plassert etter vår smak.

Garasjen er nærmest perfekt. Bra utformet, godt belyst og med enkel innlasting. Det er utrustet for å ta sykler, golfbagger og skiutstyr. Begge dørene til garasjen er like store, noe som gir enkel tilgang.

Sammenfattet virker Adria Sonic I 700 SP funksjonell og praktisk - både innvendig og utvendig.

Les også:

Test: Solifer Action T 743 - Bobilenes svar på Volvo

Prøvekjørt: Niesmann+Bischoff Flair 800 - Lekker luksusvogn

Førsteinntrykk: LMC Explorer II Liberty 595 - Smart bobil med knallgaranti mot fukt

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!