Italia er en av Europas tungvektere innen bobilproduksjon. Men det er ikke bare serieproduserte "folkebobiler" som kommer fra pizzaens hjemland - her finnes også småprodusenter som satser på det eksotiske og spesielle.

Mondo Pick-up, med gründer Luca Sacco i spissen, er et eksempel på det. Firmaet har spesialisert seg på å produsere frittstående boenheter til for eksempel pickuper. I Norge kjenner vi jo til Polars Nanoq på VW Amarok.

Den mest ekstreme løsningen fra Mondo er Modul Truck; en bodel i komposittmaterialer/glassfiber, skreddersydd for Unimog U20 fra Mercedes-Benz. Her har du permanent firehjulstrekk og differensialsperre, og hjul i 20-tommers dimensjon , åtte gir forover og seks (!) bakover, stabilisatorer og vi vet ikke hva. Offroad-kjøringen denne bobilen er kapabel til kan du ikke foreta lovlig i Norge, og vel ikke i så mange andre land heller.

Du kan velge mellom å ha med deg to reservehjul eller ett reservehjul og en ekstra oppbevaringsboks/vanntank/dieseltank. Førerhuset er tippbart, førersetet er regulerbart og plassert like over forakselen.

Dieselmotoren på 4,2 liter yter 147 hk, toppfarten er begrenset til 85 km/t og dreiemomentet er på mektige 610 Nm.

Fullverdig interiør

Modul Truck byr på full bobilkomfort, med led-lys, kjøkken med tobluss-komfyr, salongbord som kan gjemmes bort når det ikke brukes, L-formet sofa, toalett/dusj, sengeplass til fire, et 110-liters kjøleskap og en 140 liters vanntank, samt en like stor gråvannstank.

Oppvarmingen foregår med et dieseldrevet Truma Combi D-system, som både gir luftvarme og varmer opp vannet. I tillegg har Modul Truck vannbåren gulvvarme.

Bobil Mondo Moul truck=

MYK INNVENDIG: Interiøret bærer ikke bud om at dette er en skikkelig terrengtøffing. FOTO: Produsent

Senga er i utgangspunktet bare 170 centimeter lang, men hele 147 centimeter bred. Lengden kan utvides opp til 210 centimeter etter ønske. I det hele tatt er kundenes ønsker noe Mondo Pick-up strekker seg langt for å etterkomme.

Vekten varierer mellom 3500 og 3750 kilo, alt etter mengden utstyr.

Les også:

Verdens råeste bobil

Sigøynervogn og bobil

Med denne kan du bo ute hele vinteren

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!