Hestekrefter

Gedigen bobil for to- og firbente

Dette er hestebilenes Rex Rodney. Men bobiler for to- og firbente finnes i alle mulige størrelser.

Pluss ikon
ENORM: STX ""hestebobil"" på 26 tonn. FOTO: Geir Svardal
ENORM: STX ""hestebobil"" på 26 tonn. FOTO: Geir Svardal
Sist oppdatert

Hestesport er muligens ikke det første folk flest tenker på, når temaet er bobiler. Men faktum er at bobiler er svært så utbredt i hestesportsmiljøet - og da tenker vi både på den tradisjonelle varianten og det man gjerne kaller "hestebiler".

En litt upresis betegnelse, for øvrig, siden det ofte handler om store og enda større bobiler, der hester og mennesker deler på kvadratmeterne.

At bobilen er et vanlig innslag i hestemiljøene er ellers ikke så rart. Mange i hestemiljøet er der primært som sjåfører og hjelpemannskap for et hoppende eller galopperende ungt familiemedlem.

Og når et stevne begynner 8.00 og slutter tolv timer senere er det kjekt å ha et sted der man kan slappe av, lage mat, se TV eller jobbe på en PC.

Vi navigerer oss frem til et sprangridningsstevne på Linnesvollen utenfor Drammen. Ikke for å studere ekvipasjer, telle riv og gomle vasstrukne wienere, men for å se på hva hestefolk ferdes i og bor i.

BOBILER I HESTEMILJØ: Bobiler har en stor plass hestemiljøene. FOTO: Egil Nordlien HM Foto
BOBILER I HESTEMILJØ: Bobiler har en stor plass hestemiljøene. FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Enorm hestebobil

BAD: Alt er stort i STX; badet er intet unntak. FOTO: Egil Nordlien HM Foto
BAD: Alt er stort i STX; badet er intet unntak. FOTO: Egil Nordlien HM Foto

På parkeringsplassen omgjort til en temporær campingplass står det mange vanlige bobiler, men de lar vi være denne gangen. Vi speider videre etter bobiler der hester fortrinnsvis lever i fred og fordragelighet med sine eiere og pleiere. Vi leter altså etter noe stort, og når man leter etter noe stort på fire eller flere hjul under et sprangridningsstevne, er sjansen god for at du snubler over noe Sarpsborg-firmaet Kingsrød har levert.

Og plutselig er han der, Kingsrød-mannen Kristian Klekken. Strener rundt en 26 tonn tung og todelt STX-doning med Mercedes-Benz Actros som trekkvogn. Kobler til ledninger tjukke som grillpølser, for å gjøre klart til opplyst hestebil-skue. Og den han jobber med nå er noe av det største man kan skue av slikt i Europa.

Vi snakker om drøye 21 meter "ekvipasje", fordelt på en 11,5 meter lang trekkdel med plass til syv hester og et " mannskap" på tre, pluss en ti meter lang henger med utskyv (pop-outs), markise og rikelig med plass til eierne med familie.

- Fordelen med henger er at du ikke får inn hestelukt, forklarer Klekken.

Dyr og deilig

FINSTUE: Salongen i STX byr på skinnsofaer og massivt trebord. FOTO: Egil Nordlien HM Foto
FINSTUE: Salongen i STX byr på skinnsofaer og massivt trebord. FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Vi stiger opp og inn bakerst, og beskuer en liten leilighet med dobbeltseng og en slags alkoveseng med plass til to. I tillegg kan salongbord og sofa rigges om til to senger, slik man ofte kan også i vanlige bobiler.

Her finnes selvsagt alt som kan bidra til å gjøre livet til en lek. Som for eksempel dusj (1000 liters vanntank; bare å synge i vei), kjøleskap og komfyr, to store flatskjerm-TV-er og en integrert vaskemaskin.

Materialene som er brukt virker solide og av god kvalitet, og det hele er stort og flott, og dessuten laget for helårsbruk, blant annet med varmekabler i gulvet.

Skal en si noe negativt om slike bo-palass, må det være at de etter vår mening mangler noe av den lune hjemmekoselige atmosfæren mange bobiler besitter. Eller kanskje jeg bare er misunnelig? Litt privat stæsj, dempede downlights, stearinlys, musikk og en flaske Valpolicella gjør nok en forskjell.

3,2 millioner kroner, takk

"Mannskapslugaren" foran er selvsagt ikke på langt nær så prangende, men i likhet med hesteeierne slipper også hestepleierne å gjøre fra seg i skogen. Her er det toalett, tre sengeplasser, kjøkken og sitteplasser. Bare ei dør unna er de sidevendte hestebåsene, så i denne bo-delen må det nok påregnes en viss hesteodør.

ROMSLIG KJØKKEN: Det er godt med armslag på kjøkkenet i STX. FOTO: Egil Nordlien HM Foto
ROMSLIG KJØKKEN: Det er godt med armslag på kjøkkenet i STX. FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Herligheten koster 3,2 millioner kroner pluss moms. En fordel, altså, å ha banket inn en V75 eller to.

- Hvem i all verden har så mye i pengesekken, Klekken?

- Ja, si det. Hvert år lurer jeg på hva jeg skal selge neste år, men så viser det seg hver gang at markedet er der. Det kommer nye inn i hestesporten, og de kjøper gjerne bruktbilene, mens andre skal ha nytt.

Og så er det slik, som Klekken presiserer, at mange av kundene hans tilbringer 50-80 døgn i året i disse hestebilene, og derfor sparer potensielt høye hotellutgifter, noe som må bakes inn i regnestykket.

Perfekt hestebil?

Nå må vi ile til og presisere at en 21 meter lang STX-ekvipasje ikke på noen måte er det hestefolk flest dundrer rundt i. Kristen Klekken drar oss derfor bort til en langt mindre hestebil - 8,5 meter lang - man kan kjøre med " 7,5-tonn-lappen" (klasse C1).

- Den perfekte hestebilen, insisterer Klekken entusiastisk.

- Dette er en Oakley Supreme, bygget på en Iveco trekkvogn. Her er det plass til tre hester, selv om to nok er mer realistisk med 1500 kilo nyttelast.

PERFEKT?: Oakley Supreme - den perfekte hestebobil? FOTO: Egil Nordlien HM Foto
PERFEKT?: Oakley Supreme - den perfekte hestebobil? FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Oakley har ord på seg for å levere de mest luksuriøse hestebilene, gjerne skreddersydde i samråd med kunde og importør.

Teak-materialet er da også delikat, kjøkkenet i marmor og skinnsetene er håndsydde. De forseggjorte løsningene kunne like godt ha vært å finne på en linjelekker cabincruiser. Og selvsagt har den alt du trenger og enda litt til - som for eksempel PS3-spiller og surround-anlegg.

For en ny Oakley Supreme må du punge ut med drøye halvannen millioner kroner, men da er den varmeisolert og mangler bare lusekofter for å være fullspekket for norske løsninger.

Med en totalvekt på 7500 kilo, inkludert 1500 nyttelast, er dette fortsatt en bobil man ikke kan kjøre på vanlig klasse C-sertifikat. Men det finnes løsninger for det også.

Snaue 600 kilo tunge Trek-Away er et eksempel på det. Sammen med en enkel og lett klasse C hestebil, blir dette som vår STX-doning i hobbit-format. Men smått kan være godt, og i den lille hengeren er det blant annet to køyeplasser, toalett og kjøkken.

Les også:

Bobilen for de styrtrike

Bobiler i elgtest - hvordan går det?

Genial bobil som ikke koster skjorta

LEKKERT: Boenheten i Oakley Supreme er i varmt treverk, og ser ""berre lækkert"" ut. FOTO: Egil Nordlien HM Foto
LEKKERT: Boenheten i Oakley Supreme er i varmt treverk, og ser ""berre lækkert"" ut. FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 15/12 2013, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også