Caravanmessen 2012 er i gang på Norges Varemesse, Lillestrøm. Cirka 70 utstillere har fylt tre haller og 26 000 kvadratmeter med bobiler, campingvogner, telt og alskens tilbehør en camper kan ha interesse av.

Ikke så rent få kvadratmeter opptas av en svensk Renault-drevet bo-doning fra Savback Motorhomes. En "husbil", slik svenskene definerer en bil som er bygget som ett stykke (ikke tilhenger). Den veier 26 tonn, er 12 meter lang, 2,50 meter bred og 4 meter høy.

På messa hevder svenske utstillere overfor storøyde nordmenn at den kan kjøres med førerkort for personbil. Hvis du er svensk.

26 tonn? Det kan da ikke være mulig? Vi ringer Bo Tollbring i Sveriges Trafikskolors Riksförbund.

- Jo, det stemmer. Men bare hvis du tok førerkortet før 1. juli 1996. Da hadde vi noe som het Personbil klasse 2, og med det kunne du kjøre biler over 3,5 tonn.

Men Tollbring presiserer at dette kun gjelder for kjøring i Sverige. Ikke alle har fått med seg det, så flere svensker i super-bobiler er blitt stanset, for eksempel i Tyskland.

Godt det, da - vil nødig møte en personbilist bak rattet på noe sånt.

Alexander Markne hos Savback opplyser ellers at denne utstillingsbilen er til salgs.

- Den kan fås for 325 000 euro pluss moms. Ordinær pris er 350 000 euro pluss moms.

En rask utregning antyder bortimot et par millioner kroner i moms og avgifter, så da skulle summen ende på drøye 4,3 millioner kroner.

Og her i landet holder det som kjent ikke med førerkort for personbil...

=bobil, caravanmessen 2012

LUKSUS: Slik ser en del av interiøret i en Savback Renault Magnum ut. Foto: Savback Motorhomes

=bobil, caravanmessen 2012

FØLGEBIL: Kjøper du en Morelo bobil kan du ta med deg en liten følgebil i egen garasje. Foto: Geir Svardal

Alternativ bobil-bruk

Bobil er ikke bare for ferien og helgeturer. Stadig flere bruker den alternativt.

- Den typiske bobilkunden er nok fortsatt ekteparet over seksti som bruker bobilen som feriebolig, sier president i Norges Caravanbransjeforbund, Paal Lyche.

- Men vi ser at stadig flere bruker den også til andre ting, for eksempel i forbindelse med hobbyer, sport og idrett.

Hvis vi skal snakke om trender i dette miljøet, er det at salget av bobiler øker, og er i ferd med å ta igjen salget av campingvogner. Men fortsatt er det slik at det er mange flere campingvogner enn bobiler i landet.

- Det sies at det finnes cirka 250 000 enheter rundt om i landet, og storparten er uregistrerte campingvogner - såkalte fastliggere, forklarer daglig leder i Norsk Caravan Club, Rolf Krosby.

- I fjor ble det solgt cirka 2500 nye bobiler, og 3500 nye campingvogner - men tendensen er at det er bobilsalget som øker.

Også Krosby har brukt sin bobil til langt mer enn ferie, og understreker det Paal Lyche nevner om sport og idrett.

- Den er hyppig brukt i forbindelse med mitt engasjement innen idrett og musikk; for eksempel som transport og bosted når vi er på stevner langt unna der vi bor. Bobil er for oss tilgjengelighet og fleksibilitet, og nærhet til arenaene. Og så er det billigere enn at flere stykker skal bo på hotell.

Dansegallaer, landsskytterstevne, hundeutstillinger, sykkelritt som Birkebeineren, og fjellmaraton på Beitostølen, er typiske steder der det alltid er en stor ansamling av bobiler, i følge Krosby.

=bobil, caravanmessen 2012

SPORT: Stadig flere oppdager hvor greit det er å bruke bobil i forbindelse med sportsstevner. Foto: Geir Svardal

Bybobiler

Bobilene blir stadig større, finere og dyrere, men trenden går også motsatt vei. Det selges nemlig også stadig flere av de såkalte bybobilene.

Dette er vans og minibusser som er smart innredet som campingbiler, og som er såpass små og hendige at de i motsetning til en større bobil lett kan håndtere en trang italiensk landsbygate.

- Og så kan de også brukes generelt som en bil nummer to, understreker Paal Lyche.

Caravanmessen 2012 avsluttes søndag kl. 17.00.

=bobil, caravanmessen 2012

BYBOBIL: Små snertne bobiler blir stadig mer populære. Foto: Geir Svardal

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!