Så står man da der, på fergeleiet. Med en bybobil på 5,99 meter. Og forventer personbiltakst når billettøren kommer ruslende med pengetaska.

Men henger det et sykkelstativ bakpå, kan du få en stygg overraskelse. Sykkelstativ inngår nemlig i totallengden på en bobil, ifølge driftssjef Bendix Klykken i fergeselskapet Torghatten Nord.

– I Riksregulativet for fergetakster står det at et kjøretøy takstberegnes etter kjøretøyets totallengde, inklusive last.

– Og i begrepet last inngår altså et sykkelstativ?

– Det gjør det.

Riksregulativet gjelder for alle kommunale, fylkeskommunale og statlige ferger. Blant de få kommersielt drevne fergesambandene finner vi Bastøyferga. Men der gjelder samme regel, og der er de enda tydeligere. «Samlet totallengde er alltid inkludert eventuelt utoverhengende last, som for eksempel sykkelstativ», står det i regelverket.

Den prismessige konsekvensen av å bli klassifisert som en bobil inntil seks meter og en bobil over seks meter varierer fra å være relativt liten til å være enorm (prisen øker for hver nye meter, men det er særlig når bobilen går fra å være inntil til over seks meter at økningen er stor).

Minst forskjell er det på langdistanseferger av typen som for eksempel Color Line opererer. Et eksempel – distansen Kristiansand-Hirtshals vil 1. juni i år koste 1377 kroner, inkludert to voksne, for en bil inntil seks meter. Er bobilen mellom seks og sju meter er prisen 1547 kroner. En økning på beskjedne 12 prosent.

Økningen er derimot alt annet enn beskjeden når det gjelder innenlandsfergene. For eksempel vil du bli avkrevd 621 kroner for strekningen Bodø-Værøy, for en bobil inntil seks meter. Bikker den over seks meter – for eksempel takket være et sykkelstativ – er prisen på hele 1641 kroner. En økning på 164 prosent!

En trenger med andre ord ikke å være en Niels Henrik Abel for å skjønne at en tur langs fergerike kyststrekninger fort kan koste mange tusen kroner ekstra om du kjører en seksmetersbil med sykkelstativ, som dermed ikke er noen «seksmeter» lenger.

En løsning på dette kan selvsagt være å stue syklene inn i bobilens garasje, der det er mulig. Det finnes jo også enkelte helintegrerte bobiler som er seks meter lange, og noen av disse har høyt plasserte sengeløsninger som gir plass til digre garasjer der sykler (i hvert fall én) kan stues rett inn.

Eller man kan henge syklene bakpå, og håpe på at billettøren ikke er av den nidkjære typen.

– Man vil nok oppleve forskjellig praksis på kaiene. Ikke alle bryr seg om det henger et sykkelstativ bak på en bobil, og på ferger der man betaler etter å ha kjørt om bord er det jo opp til hver enkelt om man vil opplyse om et eventuelt sykkelstativ, sier Bendix Klykken.

Også på de store utenlandsfergene teller sykkelstativet med i lengdeutmålingen, men der er de prismessige konsekvensene ikke så store som på innenlandsfergene.

Det kan diskuteres om det er rettferdig, eller logisk, at et sykkelstativ teller med i lengden. Et høythengende stativ vil jo ta opp plass i noen tilfeller, i andre tilfeller ikke, mens et som står lavt alltid vil ta opp plass.

EN DEL AV BOBILEN: Sykkelstativet "forlenger" bobilen. © Geir Svardal

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!