Overlast i bobil

Har du bobil?

Da bør du passe på.

Pluss ikon
RIKTIG VEKT? Kan man stole på vektene til Statens Vegvesen? Det strides caravanbransjen og Vegvesenet om. FOTO: Geir Svardal
RIKTIG VEKT? Kan man stole på vektene til Statens Vegvesen? Det strides caravanbransjen og Vegvesenet om. FOTO: Geir Svardal Foto: Geir Svardal
Sist oppdatert
Caravanbransje-leder Tor Alvern er ikke fornøyd med presisjonsnivået til Vegvesenets vekter.
Caravanbransje-leder Tor Alvern er ikke fornøyd med presisjonsnivået til Vegvesenets vekter. Foto: Geir Svardal

Overvekt er et velkjent tema. Også for bobilister. Og spesielt for bobiler under 3500 kilo, som ofte har begrenset lastekapasitet.

Resultatet er at mange kjører med overlast. Noe som for det første kan være farlig i forhold til hva bobilen takler, og som for det andre kan medføre bot ved vektkontroller langsetter veien – i Norge så vel som i utlandet. Før ferieturen bør du derfor kontrollveie din bobil.

Hittil har det ikke vært en fellesliste over veiestasjonene Statens vegvesen disponerer i vårt langstrakte rike, men på spørsmål fra Vi Menn Bobil er nå en slik laget (savner du noen?).

Kan du stole på resultatet av en slik kontrollveiing? Ikke i følge styreleder Tor Alvern i Norges Caravanbransjeforbund.

- Om du veier din bobil på en veiestasjon vet du ikke om vekta stemmer. Venter du på et vogntog og veier bobilen din igjen etter det, vil du sannsynligvis få et annet resultat. Årsaken er at de eneste vektene Justervesenet ikke jevnlig sjekker og kalibrerer, er Statens egne vekter på kontrollstasjoner og veiestasjoner.

Tron Ersvik i Tilsyn- og kontrollseksjonen hos Statens Vegvesen avviser at de ikke kalibrerer egne vekter.

- Justervesenet fører tilsyn med våre vekter, og alle vektene skal være kontrollert og godkjent i henhold til forskrift om måleenheter og måling. Våre kontrollører får opplæring i bruk av vektene.

- Og hvordan vil du forklare at resultatene kan variere?

- Flere kilder kan gi avvik ved veiing, og feil bruk av vekta er ofte en årsak. Veiingen bør for eksempel foregå uten ytre påkjenninger, som at bobilen står i sving eller har bremsene på. Vektene går ellers i steg på 10, 20 eller 50 kilo, og kan for eksempel gi forskjellig avrunding ved at passasjerer bytter plass.

Tor Alvern lar seg imidlertid ikke overbevise.

- Interessant at de hevder dette. Vi hadde nylig samme bobil på tre forskjellige vekter i løpet av halvannen time, korrigert for dieselforbruk. Og fikk tre forskjellige resultater.

På Varpet kontrollstasjon befant målerdisplayet seg bak et gitter, noe det ikke var opplyst om.
På Varpet kontrollstasjon befant målerdisplayet seg bak et gitter, noe det ikke var opplyst om. Foto: Geir Svardal

Viste feil vekt

Vi tok vår egen bobil og oppsøkte fem forskjellige kontrollstasjoner i Oslo-regionen; såpass nære hverandre at vektreduksjonen på grunn av dieselforbruk ville være minimal. Én av dem var ødelagt av lynnedslag, tre viste faktisk  likelydende vektresultater. Én viste helt åpenbart for lav vekt.

Kontrollstasjonen hvis vekt viste for lite, var Varpet i nærheten av Harestua. Opplevelsen der var en smule merkelig. På displayet som er satt opp vises ingenting. Dødt. Ødelagt?

En telefonrunde ledet oss videre. Et lite display var satt opp bak metallgitteret foran vinduet i bygningen på veiestasjonen. Ved å bøye oss ned og speide, kunne vi skimte resultatet – men kun i tonn.

Resultatet var heller ikke tillitvekkende. Fremre aksel var 60 kilo lettere enn hva de andre fungerende vektene viste. Samme forskjell fikk vi på bakakselen. Og når vi veide hele bobilen fikk vi en totalvekt som var 60 kilo over fremre og bakre aksel lagt sammen.

Det er på Taraldrud kontrollstasjon vi ikke får veid bobilen.

– Lynet har slått ned i anlegget her, så nå driver vi og skifter ut mye av det elektriske anlegget, forklarer Erik Rogne fra Scanvaegt Service. Dette er firmaet Justervesenet tilkaller når en vekt må repareres eller kalibreres, eller «reguleres», som Rogne påpeker at det strengt tatt heter.

Erik Rogne fra Scanvaegt Service reparerte vekta på Taraldrud kontrollstasjon etter lynnedslag.
Erik Rogne fra Scanvaegt Service reparerte vekta på Taraldrud kontrollstasjon etter lynnedslag. Foto: Geir Svardal

Kontroller vekta

Da vi legger fram vårt påtenkte og nå avlyste ærend, repliserer Rogne med at det ikke er lett å teste vektene med såpass lette biler som bobiler under 3500 kilo. «Det vil gjerne være slik at du får mange ulike resultater, blant annet fordi disse også avhenger av hvor mye i vater vektplatene er.»

Rognes tips til deg som lurer på om en vekt fungerer skikkelig er at du, før bobilen er kjørt på vekta, selv stiller deg i alle fire hjørner og noterer hva som skjer.

– Får du ikke opp et resultat i ett av hjørnene betyr det at noe er galt med cellen der.

Og husk altså også at vekten du får opp kan være feil. Stusser du over resultatet, bør du dobbeltsjekke det på en annen vekt.

Støkken er en av tre kontrollstasjoner i Akershus, i tillegg til vektene på Trafikkstasjonene.
Støkken er en av tre kontrollstasjoner i Akershus, i tillegg til vektene på Trafikkstasjonene. Foto: Geir Svardal

Her kan du veie bobilen

Region øst (Vegnr./ Fylke/ Stedsnavn)

Straffen ved overvekt

Som bobilist kan du bli stanset i vektkontroll – enten på en fast kontrollstasjon med vekt eller på steder der kontrollørene bruker mobile vekter.

– Ved overlast vil fører bli pålagt å laste av overlasten på stedet. Kjøretøyet må ned i lovlig vekt før man kan kjøre videre, sier Silje Alund i Tilsyn og kontrollseksjonen hos Statens vegvesen.

For bobiler som er til og med 3500 kilo vil det i tillegg til avlasting reageres med anmeldelse, om forholdet ansees som grovt (mer enn 30 % av tillatt vekt). Politiet bestemmer i disse tilfellene foreleggets størrelse.

For kjøretøy over 3500 kilo vil det, i tillegg til avlasting, utstedes et overlastgebyr i henhold til «Forskrift om overlastgebyr». Gebyrets størrelse vil være avhengig av overlastens størrelse.

Resultater

Lillestrøm Trafikkstasjon, Kjeller

Fremre aksel: 1400 kg

Bakre aksel: 1440 kg

Totalvekt: 2840 kg

(Jeg veier 80 kg, og det stemmer.)

 

Jessheim Trafikkstasjon, Jessheim

Fremre aksel: 1400 kg

Bakre aksel: 1440 kg

Totalvekt: 2860 kg

(Jeg veier 80 kg)

Her mangler det 20 kg i totalvekta, men da jeg veide bakre aksel vippet det litt mellom 1440 og 1460 kg.

 

Varpet utekontrollstasjon

Fremre aksel: 1340 kg

Bakre aksel: 1380 kg

Totalvekt: 2780 kg

Denne vekta viser klart for lav vekt, og totalvekten er dessuten 60 kg over fremre og bakre aksel lagt sammen.

 

Støkken kontrollstasjon, Vestby

Fremre aksel: 1400 kg

Bakre aksel: 1440 kg

Totalvekt: 2840 kg

(Her veier jeg bare 20 kg; endrer seg fra 1460 til 1440 kg på fremre aksel når jeg går ut.)

E6/Østfold/Svinesund

E18/Østfold/Ørje

E6/Akershus/Støkken

E6/Akershus/Taraldrud

E6/Akershus/Minnesund

E16/Oppland/Kalplassen

E6/Oppland/Øyer

Rv20/Hedmark/Namnå

Rv2/Hedmark/Øiset

Rv2/Hedmark/Magnor

Rv3/Hedmark/Husum

 

Region sør

E18/Aust-Agder/Østerholtheia

E39/Vest-Agder/Rige

 

Region vest

E39/Rogaland/Krossmoen

Ev134/Hordaland/Seljestad

Rv13/Hordaland/Bømoen

Fv550/Hordaland/Eitrheim

E16/Hordaland/Romslo

E39/Hordaland/Knarvik

E16/Sogn og Fjordane/Håbakken

 

Region midt

E39/Møre og Romsdal/Hjelset

RV70/Møre og Romsdal/Furu (Sunndalsøra)

E136/Møre og Romsdal/Horgheim (Romsdalen)

E6 Sør/Trøndelag/Sandmoen kontrollstasjon

E6/ Sør-Trøndelag/Malvik N. Kontrollstasjon

E6/Nord-Trøndelag/Verdal

E6/Nord-Trøndelag/Åsen

 

Region nord

E6/Nordland/Trofors

E6/Nordland/Skamdalen

E6/Nordland/Hestbrinken

E6/Troms/Nordkjosbotn

 

I tillegg til disse finner du vekter ved alle landets Trafikkstasjoner.

Denne saken ble første gang publisert 10/07 2015, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også