Spar tusenlapper

Tusenlapper å spare på ta service i Sverige

Det kan være store penger å spare på å ta service i Sverige. Men ikke alltid.

Pluss ikon
GOD SERVICE: Svenskene er ikke bare rimelige, de er som kjent også gode på service.
GOD SERVICE: Svenskene er ikke bare rimelige, de er som kjent også gode på service. Foto: Geir Svardal
Sist oppdatert

– Vi har vel rundt femti norske bobiler inne til service hvert år.

For servicemarkedssjef Ingemar Wester hos Brandt Bil i Tanumshede er norskregistrerte biler en viktig del av kundegrunnlaget. Og en gruppe som stadig dukker opp til store og små servicer, er eierne av bobiler på Ford Transit-chassis.

I 2013 hadde vi vår egen Chausson Flash 03 på Transit inn til service hos Røhne & Selmer på Økern, og ble avkrevd 7000 kroner ved avhenting. En ganske drøy pris, syntes vi. Selv om den neppe skiller seg særlig fra prisene hos andre som tilbyr tilsvarende service.

I fjor sto en ny og mindre service for tur (nyere Transit skal ha service annethvert år/50 000 km, men Ford anbefaler likevel årlig inspeksjon «for å unngå at små ting blir store», som de sier i en mail til redaksjonen). Igjen tok vi kontakt med Røhne & Selmer, som nå skulle ha 4734 kroner for jobben.

"HALVT NORSK": Brandt Bil er godt vant til norske kunder, både med bil og bobil.
"HALVT NORSK": Brandt Bil er godt vant til norske kunder, både med bil og bobil. Foto: Geir Svardal

Harry = billig

Men denne gangen ville vi forhøre oss med verksteder over svenskegrensa, i rimelig nærhet til hovedstaden. Det nærmeste vi fant var Brandt Bil i Tanumshede. Og der forlangte de 2800 svenske kroner. Cirka 2550 norske kroner etter kursen den gangen. En besparelse på cirka 46 prosent.

Slik er reglene

Bjørn Fredriksen i Avdeling for Toll, Merverdiavgift og vareførsel forklarer reglene som gjelder for kjøp av varer og tjenester i Norden:

«Regjeringene i Danmark, Finland, Sverige og Norge har inngått en overenskomst 26. mars 1980 om beskatning av reisegods i reisendetrafikken mellom de nordiske landene. Bakgrunnen for vedtakelsen av overenskomsten var bl.a. at reisegods skulle belastes med enten innkjøpslandets (for eksempel Sverige) eller innførselslandets avgifter (Norge). Intensjonen var dermed at det ikke skulle være mulig å unngå denne beskatningen. Overenskomsten fastslår derfor at dersom en person som er bosatt i Norge kjøper en reparasjon av en motorvogn i for eksempel Sverige, og ønsker å ta denne med seg som reisegods til Norge, skal reparasjonen ved kjøpet i Sverige pålegges de skatter og avgifter som pliktes ved øvrig tilvirkning og salg av varer til bruk i Sverige. Dette betyr at uansett hvor stor kostnad reparasjonen av en motorvogn har i Sverige, så skal det betales merverdiavgift ved kjøpet av både varen og/eller reparasjonskostnadene. Ved innreisen til Norge vil den reisende kunne påberope seg vilkårene for reisegods og dermed få fritak for toll og avgifter hvis reparasjonens verdi ikke overskrider 3000 (frem og tilbake over grensen samme dag) respektive 6000 kroner (borte i minimum 24 timer). Dette forutsatt at det ikke medbringes andre varer. Dersom verdien ved innreisen til Norge overskrider disse verdigrensene, må reparasjonskostnadene fortolles og merverdiavgiften må betales. En påfølgende refusjon av den svenske merverdiavgiften må eventuelt tas opp med de svenske myndighetene.»

Kort sagt skal avgifter betales uansett, til det ene eller det andre landet. Holder du deg under grensene på 3000 og 6000 kroner betaler du momsen i Sverige og reiser hjem. Overskrider du grensene må servicen fortolles ved norskegrensen, og du må selv sørge for å få refundert den svenske momsen.

 

I og med at prisen er lavere enn 3000 kroner betyr det også at vi kan reise frem og tilbake over grensen samme dag, uten å bry oss om toll og avgifter (i realiteten merverdiavgift – se rammesak). Penger verdt å kjøre totalt tre timer for – avstanden er 16 mil hver vei, og utgiftene til diesel blir på drøye 400 kroner. Dermed er besparelsen redusert til rundt 1800 kroner – penger, det også!

Brandt Bil ville ha forlangt 3711 kroner for storservicen vi betalte 7000 kroner for i Norge. Nok til at du havner på oversiden av 3000 kroner, og dermed skal du etter reglene være borte i minst 24 timer for å slippe toll og avgifter.

At mange ifølge dagens regler åpenbart skal betale norsk moms på grensa, etter en service eller en reparasjon, er noe mange neglisjerer – primært for å slippe papirmølla som følger med det å betale norsk moms og få refundert den svenske. Som Ingemar Wester sier:

– Vi har et system for tilbakebetaling av svensk moms når vi får bekreftelse på at norsk moms er betalt, men det er ikke mange som benytter seg av dette.

Og selv om det hender at tollerne sjekker serviceheftet i en bil, hører dette med til sjeldenhetene.

Sjekk priser i Norge først

Billigst i Sverige, ja vel. Men ikke nødvendigvis alltid. Ford opererer med et prisløfte som kort sagt sier at de matcher prisen på tilsvarende service hos alternative verksted, om de ligger innen en radius på 100 kilometer fra Ford-verkstedet.

Vi sjekket også med Snap Drive, hva de skulle ha for servicen på vår Transit. Normalt 6819 kroner; ikke så langt unna prisen til Røhne & Selmer, altså.

Men da vi tok kontakt hadde Snap Drive gående en kampanje, og tilbød servicen for 2681 kroner. Bare hundrelappen over Brandt Bil, og billigere i og med at vi ville slippe kjøreturen til Sverige.

Røhne & Selmer sto ved sitt prisløfte, og lovet å matche den prisen. Så ring rundt og sjekk aktuelle priser før du bestemmer deg.

Langt de fleste norske bobiler kjører på Fiat Ducato-chassis. I forhold til Oslo blir Ana Bil i Strømstad nærmeste autoriserte Fiat-verksted over grensen. På selskapets hjemmeside på internett reklameres det – på norsk – for billig service for nordmenn.

– Vi er cirka 40 prosent billigere enn i Norge, og fra april til september tar vi service på norske bobiler daglig – en betydelig kundemasse for oss, forteller verkstedsjef Rickard Olausson.

Denne saken ble første gang publisert 05/05 2015, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også