Kommentar:

Og hvem tror du sitter bak rattet?

KOMMENTAR: Drøyt 90 prosent sikkert at mannen kjører. Hvorfor?

Pluss ikon
KJØNN OG BOBIL: Hvorfor er det som regel mannen som kjører bobilen, spør Geir Svardal, bobiljournalist i Klikk.no og Vi Menn.
KJØNN OG BOBIL: Hvorfor er det som regel mannen som kjører bobilen, spør Geir Svardal, bobiljournalist i Klikk.no og Vi Menn.
Sist oppdatert
TRADISJONELT: Par velger tradisjonelt på bobiltur - mannen tar rattet, kvinnen kartet.
TRADISJONELT: Par velger tradisjonelt på bobiltur - mannen tar rattet, kvinnen kartet. Foto: Egil Nordlien

KOMMENTAR: Før hylekoret kommer - joda, visst finnes det kvinner som kjører bobil. Kanskje fordi de faktisk er bobilens eier og eneste bruker. Oftere fordi en del par faktisk har funnet ut at det er hensiktsmessig å dele på kjøringen.

Men å nekte for at det nesten alltid er mannen som kjører, er å stikke hodet i sanden. På hjemtur fra påskeferie begynte jeg å sjekke horden av møtende bobiler med par i. Av de tretti første satt det en mann bak rattet i - tjueni.

NAFs ferske undersøkelse for vanlige personbiler viste det samme. I en overveldende majoritet av tilfellene er det mannen som kjører når par er i bilen.

Slik er det i min egen bobil, også. Litt fordi bobilen er min og dermed mitt ansvar, men mest fordi jeg har kjørt utallige biler i utallige land siden 1976, og sågar også har vært sjåfør på liten lastebil for mange år siden.

Kjæresten er langt mer uerfaren med bil. Kombinasjonen av uerfarenhet og en relativt sett stor bobil har gjort at vi begge er mest komfortable med at hun er passasjer (og så er hun god med kart og god til å slå i hjel tid med ny-farsotten strikking).

Og slik vet vi at det ofte er, særlig med generasjonene som hyppigst frekventerer veiene i bobiler. Mannen er gjerne den mest erfarne sjåføren. Kvinnen har som regel sertifikat og bra med kjøreerfaring. Likevel velger hun som oftest passasjersetet.

Det britiske forsikringsselskapet Comfort Insurance gjorde en undersøkelse blant 140 av sine bobilkunder, om det var mannen, kvinnen eller begge som kjørte. 51 prosent av mennene svarte at det kun var de som kjørte. Bare 5 prosent av kvinnene svarte det samme.

Forklaringen var, ikke overraskende, at kvinnene manglet selvtillit bak rattet i en bobil. Noe som vi vet ofte kommer av mangelfull erfaring. Man arbeidsfordeler slik man mener er hensiktsmessig, og da ender gubben som regel opp bak rattet.

Behøver det å være sånn? Selv om enkelte dypdykk i mange tusen skaderapporter konkluderer med at det finnes visse forskjeller på kvinner og menn hva bilkjøring gjelder (kvinner er dårligere til å rygge og parkere, menn har flere utforkjøringer og påkjøringer bakfra), hevder professor og hjerneforsker Jon Storm-Mathisen i et intervju med klikk.no at kjønnsforskjeller hva bilkjøring angår primært er sosialt basert.

Situasjonen i USA antyder at Storm-Mathisen har rett. Der eksisterer det en annen bobilkultur, og der sees stadig flere kvinner bak rattet. Også single kvinner. Kvinner over femti er faktisk en av kundegruppene som nå øker raskest.

Årsaken er blant annet de mange skilsmissene, samt at befolkningen blir stadig eldre, med stadig bedre personlig økonomi både for kvinner og menn. Dessuten finnes det mange klubber for kvinner som bruker bobil, og det er lett å finne likesinnede langsetter veiene.

På forhånd tok vi opp temaet på Facebook-sidene Bobilverden og Bobilgruppa. Forklaringene på at mannen var sjåfør var blant annet at fruen ikke hadde sertifikat for bil over 3,5 tonn, at mannen var mest erfaren og at man enkelt og greit trivdes med denne løsningen.

Men svarene tyder også på at det tross alt er en endring på gang. Stadig flere kvinner deler rattet med mannen.

Det er i så fall gode nyheter. At man kan skifte på å kjøre bobilen betyr økt sikkerhet. Alltid en uthvilt sjåfør bak rattet. Alltid en som kan overta om den andre blir syk.

Og så kan det jo hende at mannen oppdager hvor fint det sikkert kan være å slappe av med kaffe og kart i passasjersetet.

Denne saken ble første gang publisert 17/04 2015, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også