En Vi Menn Bobil- artikkel om den polske bybobilen Neo-Traveller er faktisk en direkte årsak til at denne nå importeres til Norge.

– Svein Solli leste artikkelen, ble interessert og startet arbeidet som gjør at hans selskap Nordic-Traveller i dag står som importører for Skandinavia. Vi har blant annet besøkt fabrikken i Polen, og der sett hvordan produktet blir til. Og vi besøkte caravanmessen i Düsseldorf i fjor høst, der vi studerte Neo-Traveller så vel som de andre bybobilmerkene som var utstilt der.

Det er daglig leder Bjørn Berntsen hos Avetti – Norges pr. i dag eneste forhandler av Neo-Traveller – som sier dette. Avetti ligger i Kleppe i Rogaland, og er kjent for sin store omsetning av nyere premium personbiler. Men importør Solli fikk med seg Berntsen & co. på noen måneders «studietur» med Neo-Traveller som fag. Og de lot seg overbevise.

Patentert sengeløsning

Men hva er det som begeistrer med Neo-Traveller? Den ser utvilsomt bra ut. Og den er litt annerledes enn bybobiler flest. Blant annet er de delte bakdørene byttet ut med en luke som fører inn til en romslig garasje, noe som visstnok gir noen flere innvendige lengdecentimetere, og i hvert fall litt mindre «varebilpreg».

Bodelskarosseriet er i stål med to centimeter tykk glassfiberoverflate. Interiøret er bygget i lett kryssfiner med et sterkt laminat som tåler det meste uten å skrapes opp. Det er holdt i varme farger som bidrar godt til en lun følelse av «hjemmekos». Materialene virker alt i alt å holde høy kvalitet, og det samme kan sies om finishen.

Videre har den (flatt) dobbeltgulv med luftkanaler, så når Truma-varmeren blåser varm luft inn i systemet, blir også gulvet varmt. Og Neo-Traveller er dertil isolert med tanke på vinterbruk (den markedsføres som et alternativ for den aktive familie som vil ha bybobil for helårsbruk).

Og så har polakkene en patentert alkoveseng i Voyager-serien. En som svært enkelt bygges ut til en soveplass for to som ikke sliter med overdreven klaustrofobi. Dermed har man her fire faste soveplasser, noe som er kjekt for dem som ofte er flere enn to på tur.

SPESIELL SENG: På svært kort tid kan en ekstraseng oppunder taket bygges ut, og har grei plass til to barn.

Tung bil

Den potensielle akilleshælen deler Neo-Traveller med en del andre bobiler/bybobiler. Egenvekten. Den ligger på cirka 3000 kilo for 5,99-metermodellen XS, 3060 kilo for de lange variantene X, Y og Z. Og det er før markisen, og en del andre ting du sikkert vil ha, er på plass. Brukerne må altså være nøye med hva som lastes inn, om man vil forholde seg til en lovlig maksvekt på 3500 kilo (eller oppgradere maksvekten).

I tillegg til Voyager-serien med diverse sengeløsninger, og med forhøyet tak og lengder på 5,99 og 6,36 meter, fås Neo-Traveller også i den enklere Explorer-serien.

Prisene på Voyager-modellene ligger i skrivende stund i sjiktet 650 000 til 720 000 kroner, og salgsmålet for 2015 er tjue biler.

SATSER BREDERE. Bjørn Berntsen (t.v.) og Bernt Roar Hellestø hos Avetti utvider repertoaret og satser nå også på bybobilen Neo-Traveller.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!