Klippspringer U140L. Det er navnet på en seks tonn tung og nesten seks meter lang mintgrønn Mercedes-Benz Unimog-baserte bobil, eller hva vi nå skal kalle den - skrudd sammen av tyske Exploryx.

Unimogen er faktisk femten år gammel, og har gjort solid "samfunnstjeneste" før den ble bygget om til bobil, fortrinnsvis for ekspedisjonsbruk.

I førerhuset er det tre seter. Boenheten har dimensjonen 3,50x2,09 meter, og inneholder en U-sittegruppe med senkbart bord bak. Sittegruppen kan også bygges om til to sengeplasser.

TERRENG-TILPASSET: Råskinnet av en Unimog passer bedre i terreng enn på motorvei.

SPARER PLASS: Vasken på toalettet henger på døra.

Dusj inne og ute

Kjøkkenet er fullverdig, med arbeidsplate, vask i rustfritt stål, seks skuffer og dieseldrevet komfyr med to plater. Badet har kassett-toalett og separat dusj, med vasken plassert på innsiden av døra. Dusj med kaldt og varmt vann finnes også utvendig.

De frostsikre vanntankene er på henholdsvis 150 liter (friskt vann) og 70 liter (gråvann). Varmen kommer fra et dieseldrevet termostatstyrt Webasto-anlegg.

Motoren yter bare 140 hk, men er giret for tunge tak snarere enn lettbeint motorvei-kjøring. To dieseltanker tar henholdsvis 120 og 90 liter.

600-liters vanntank

Exploryx Nyala-serien har større og sterkere modeller, som alle veier minst 10,5 tonn. Nyala Family, som vi har bilder av her, har en boenhet på 4,6x2,46 meter, med sittegruppe i L-form, sengeplass til fire, toalett med dusj, kjøkken med to gassbluss og rikelig med skuffer og skap.

Friskvannstanken er på hele 600 liter, mens gråvannstanken er på 100 liter. Dieselmotoren yter 238 hk, og her finner du også differensialsperrer på for- og bakaksel.

Produsenten Exploryx har - slik navnet jo antyder - fokus på bobiler som skal brukes til ekspedisjoner. Den tyske bedriften, familieeid av brødrene Markus og Peter Köllmayer, har mange års erfaring med å skru sammen standardiserte så vel som sterkt ombygde Sprinter-, Unimog- og Iveco-baserte bobiler etter kunders ønsker.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!