Førsteinntrykk Adria Coral Axess S 670 SL

Hvorfor er denne bobilen så populær?

Adria erobrer Norge. Vi har sett på en av deres rimeligste modeller.

Sist oppdatert

Adria Coral Axess S 670 SL

Pris: Fra ca 741 900 kroner

Chassis: Fiat Ducato 35L

Karosseri: Glassfiberarmert plast i GFK Comprex-konstruksjon

Motor: Fiat Ducato 2,3-liter med 130 hk, sekstrinns manuell girkasse

L/B/H: 750/232/273 centimeter

Ståhøyde: 198 centimeter

Vekt i kjøreklar stand: 2955

Lastevekt: 545/695 kg

Antall senger: 3+1

Varme: Luftbåren: Truma Combi 6E, elektrisk gulvvarme

Ferskvann: 145 liter

Spillvann: 85 liter

Kjøl/frys: Thetford 141 liter, AES-system

FINE DETALJER: Sittegruppen i 2016-modellen er blitt større. Vi liker også varmeutblåset under sofaen, og bordforlengeren.
FINE DETALJER: Sittegruppen i 2016-modellen er blitt større. Vi liker også varmeutblåset under sofaen, og bordforlengeren. Foto: Anders Wallsten
PRAKTISK: Fem romslige skuffer, og brennere på rad. Sammen med et slankere kjøleskap på 141 liter er dette noe vi liker.
PRAKTISK: Fem romslige skuffer, og brennere på rad. Sammen med et slankere kjøleskap på 141 liter er dette noe vi liker. Foto: Anders Wallsten

I dag er det kun tyske Hymer som selger flere bobiler i Norge enn slovenske Adria. For Norden sett under ett er Adria størst. Hvordan kan det ha seg at et slovensk merke tar rotta på alle de tyske gigantene?

Forklaringen ligger på flere plan. Og selvsagt handler det mye om å ha gode produkter, gjerne med tilpasninger til vårt klima. Men viktig er det også at Slovenia har et lite hjemmemarked (bor bare rundt to millioner der), og derfor har sett seg ut Norden som sitt "hjemmemarked", og satser deretter. Mens for tyske produsenter vil alltid Tyskland være det klart største og viktigste markedet.

Nok om det. Hva har Adria å by på, som kan forsvare posisjonen? Vi har sett nærmere på merkets innstegsmodell (som man gjerne kaller de rimeligste modellene), halvintegrerte Coral Axess S 670 SL.

Bra er blitt bedre. Sittegruppen er blitt større og selv sittekomforten har fått en løft i riktig retning. Oppbevaringsløsningene er optimalisert, interiøret er modernisert og fås i lys «horizont»-finish eller mørkt tre, et slankere kjøleskap på 141 liter (CleVer Kitchen) har tatt plass mitt imot kjøkkenbenken og ferskvannstanken er nå på 145 liter.

En komplett bobil

Utvendig har Coral Axess fått aluminiumslister rundt lastelukene og horisontale lys bak. Ytterveggene er blitt forsterket med glassfiber, garasjehøyden er økt med fem centimeter og entrédøren er blitt bredere – totalt er den nå på 60 cm.

På veien byr den ikke på uønskede overraskelser. En 7,5 meters bil med chassis fra Fiat Ducato sier vel det meste. Vi setter stor pris på at festene til sikkerhetsbeltene kan høydejusteres. Og apropos sikkerhet; sofaen er utstyrt med Isofix-feste for barnestol.

Valg av bobil handler mye om smak og behag, men når vi kikker nærmere på bo-komforten synes vi Coral Axess S 670 SL fremstår som en komplett bobil i denne prisklassen.

Den har en rekke praktiske løsninger. Høye enkeltsenger og stor garasje som enkelt svelger sykler er en løsning som nok tiltaler mange. Når de langsgående sengene i tillegg kan gjøres om til en dobbeltseng ved hjelp av en uttrekkbar løsning, blir det enda bedre.

I sengeutvidelsen har dessuten en skuff og et skjult oppbevaringsrom i det nederste trinnet. Det eneste vi kan utsette på sengene, er at det ikke finnes distanseskiver inntil veggene.

Høy standard

Til være en bobil i innstegssegmentet holder badet meget høy standard. Med toalettdøren kan man stenge hele badet fra kjøkken og sittegruppe, en løsning vi setter stor pris på.

Toalettet har 230-uttak, takventil, vindu som kan åpnes (ikke med frostet glass), kroker og et speil som på elegant vis kan skyves til siden slik at oppbevaringshyllene bak kommer til sin rett. Pluss i margen også for god benplass. Dusjen har sitteplass, stor takluke for god lufting og håndklehengere.

Kjøkkenavdelingen har det slanke AES-kjøleskapet, tre brennere på rad, 230-uttak, sprutvern og krydderhylle. Men det som imponerer mest er plassen til kasseroller og annet kjøkkenutstyr. I tillegg til overskapet er kjøkken utstyrt med fem rommelige skuffer og et lite skap under benken, samt et skap over kjøleskapet som kan brukes som tv-plass.

Mye for pengene

Entreen har myggnettsdør og en fiks multimediavegg med USB-port og kontrollpanel med berøringsskjerm. Coral Axess S 670 SL har også opplegg for radio, høyttalere, tv og ryggekamera.

Sittegruppen har som nevnt Isofix-feste og sittekomforten i sofaen og de svingbare stolene foran er god. Det samme kan ikke sies om det femte setet, men det er heller ikke meningen.

Hva gjelder oppbevaringsplass foruten garasjen, så har Coral Axess i prinsippet tre garderobeskap - to ved fotenden av sengene og et høyt og smalt skap ved siden av dusjkabinettet. Under denne varianten finnes to skuffer. I tillegg har bobilen rikelig med overskap.

Alt i alt synes vi Coral Axess S 670 SL er en ganske så godt utstyrt innstegsmodell som gir mye bobil for pengene.

ENKEL ELLER DOBBEL: Sengen til venstre er hele 215 cm lang. Via håndtaket i midten kan enkeltsengene kvikt gjøres om til en dobbeltseng.
ENKEL ELLER DOBBEL: Sengen til venstre er hele 215 cm lang. Via håndtaket i midten kan enkeltsengene kvikt gjøres om til en dobbeltseng. Foto: Anders Wallsten

Denne saken ble første gang publisert 24/05 2016, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også