Chevrolet Colorado ZH2 ser ut som en "badass"-maskin. Men dette er en snill kjempe. I hvert fall når det gjelder utslipp. Den slipper kun ut vanndamp. Årsaken er at Colorado ZH2 har General Motors Hydrotec brenselcelle-teknologi under den barske fremtoningen. Brenselcellen henter kjemisk energi fra en ekstern kilde, i dette tilfelle fra en tank med komprimert hydrogengass. Det er altså snakk om en hydrogenbil.

Gigantiske hjul

Den elektriske energien fra brenselcellen driver elmotoren som i sin tur driver hjulene, I Colorado ZH2 sendes energien fra en 93 kW brenselcelle til en elektrisk motor på 132 kW. Kreftene fordeles via girkassen til en 4WD-system med elektroniske differensialsperrer på begge akslingene. Systemet skal produsere rundt 180 hk og et dreiemoment på 320 Nm.

Utenpå har den blant annet LED-skinne og 37-tommers BF Goodrich-dekk på 17-tommers beadlock-felger. Støtfangere, panser og veltebøyle er karbonforsterket kevlar. Bakkeklaringer er på 30 cm og toppfarten er rett under 100 km/t. GM forventer at bilen skal ha fullverdige offroad-egenskaper, og GM håper å vekke interessen til blant andre det amerikanske forsvaret.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Ford F-150

SHOCKZILLA: SEMA-messen samler USAs råeste biler. Dette er en 2017-modell Ford F-250 Super Duty 4x4 Lariat Crew Cab Shockzilla. Foto: Ford

Bilutstilling

Bilen debuterte nylig på den årlige SEMA-messen (Specialty Equipment Market Association) i Las Vegas. Evenementet har vært arrangert siden 1967, og samler hvert år mange spesielle og særdeles ekstreme biler i Las Vegas tidlig i november.

SEMA er i utgangspunktet en lukket messe for de som jobber i bilbransjen, men det er likevel flere som arrangerer turer og ordner med inngang. Dersom man liker styling og tuning er dette selve paradiset. Ingen andre steder er det samlet så mange svært spesielt utførte biler som i Las Vegas på denne tiden av året.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!