Biltest

Våre 20 favoritter

Hvert år kjører vi 60-70 biler gjennom vår omfattende testprosedyre. Her er de som har kommet best gjennom testene.

FAVORITT: Peugeot 308 GT er blant våre favoritter. Ikke bare er den praktisk, den er morsom å kjøre også. FOTO: Petter Handeland

FAVORITT: Peugeot 308 GT er blant våre favoritter. Ikke bare er den praktisk, den er morsom å kjøre også. FOTO: Petter Handeland

Publisert Oppdatert

Hva gjør en bil til «den beste»? Når vi rangerer en bil høyt, avhenger det av en rekke forhold. Pris, plass, motor/ytelser, kjøreegenskaper, komfort og forbruk er noen av dem.

Men det koker egentlig ned til dette: Hvordan greier bilen seg mot biler den er ment å konkurrere mot? Det er ikke alltid lett å finne enkle svar.

Hvis en bil i en bestemt bilklasse er dyrere enn de andre, for eksempel, kan vi da likevel vurdere den som et godt kjøp? Hvis testbilen har mindre plass enn konkurrentene, tar den det igjen på andre egenskaper? Er bilen bra selv om den er gørrkjedelig? Slik kan vi fortsette lenge.

Alle har gjennomgått samme testprosedyre

For å hjelpe oss selv til å rangere biler, har vi testprosedyrer med en rekke objektive mål. Vi måler ytelser i akselerasjonstester på lukket bane. Vi kjører alle biler gjennom elgtesten (dobbel unnamanøver) og andre kjøreøvelser for å kjenne på oppførselen i en simulert kritisk situasjon. Vi foretar 28 innvendige mål, og slik har vi lært oss at oppgitte tall for bagasjevolum ikke alltid er til å stole på. Med støymåler sjekker vi desibel i kupeen i ulike hastigheter. Forbruket måles også, for alle biler kjøres gjennom samme testrunde etter normert hastighet.

Slik prøver vi å balansere for det en test også er, nemlig opplevelsen av å bruke bilen. Den delen vil nødvendigvis være subjektiv. Men også subjektiviteten skal holdes i tømme. Målet vårt er å kjenne til hvor lista ligger i de ulike bilklassene. Derfor kjører vi mange biler for å holde oss oppdatert, og derfor har testprosedyrene så mange elementer.

Og til slutt har vi plukket ut disse 20 bilene i fem utvalgte bilklasser. SE NEDENFOR (Alle priser er frapriser uten leveringskostnader.)

Utfordrere som kommer

Nye bilmodeller står alltid i kø. Her er noen som kanskje kan rokke på favorittlista når de om relativt kort tid er på plass.

Flerbruksbil: Ny VW Touran og ny Ford S-Max tar over for to veteraner på markedet: Touran kom i 2003, S-Max i 2006.

SUV: BMW X1 har vi allerede prøvekjørt. Mercedes GLC tar over etter GLK, og GLE etterfølger M-klasse. VW Tiguan ble messevist i høst og kommer til Norge til vinteren.

Stasjonsvogn: Til vinteren er Audi A4 klar til å bryne seg mot ny BMW 3-serie, Mercedes C-klasse & co.

Kompaktbil: En ny generasjon av Opel Astra er om noen måneder klar til å utfordre Golf, 308, Focus, Auris og alle de andre ikompaktklassen.

Rå og fornuftig

Test: Peugeot 308 GT 2,0 BlueHDi 180 hk, 2015

Rå og fornuftig
Veil. pris: 409500

130.000 billigere, men likevel bedre

Test: Peugeot 308 SW 1,2 PureTech aut. 130 hk, 2015

130.000 billigere, men likevel bedre
Veil. pris: 282000

204 hester til prisen av 125

Audi A3 Sportback e-tron, 2015

204 hester til prisen av 125
Veil. pris: 328 000

Dette er VW Golf på sitt beste

VW Golf 1,4 140 hk TSI ACT DSG

Dette er VW Golf på sitt beste
Endelig med firehjulsdrift!

Test: Tesla Model S P85D, 2015

Endelig med firehjulsdrift!
Veil. pris: 763000

Et meget godt elbil-kjøp

Test: Kia Soul Electric, 2014

Et meget godt elbil-kjøp
Veil. pris: 234900

Bedre norgesbil finner du ikke

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 272 hk, 2015

Bedre norgesbil finner du ikke
Veil. pris: 848500

Mye billigere firehjulsdrift

Test: BMW 520d xDrive aut. Touring, 2013

Mye billigere firehjulsdrift
Veil. pris: 585400

Innfrir på alle viktige punkter

Test: Mazda CX-5 2,5 AWD Optimum, 2015

Innfrir på alle viktige punkter
Veil. pris: 465 000

Denne vekker oppsikt

Test: Mazda CX-3 1,5D AWD Optimum, 2015

Denne vekker oppsikt
Veil. pris: 333 000

Derfor er dette en favoritt-SUV

Test: BMW X3 xDrive20d aut. 190 hk, 2015

Derfor er dette en favoritt-SUV
Veil. pris: 586100

Slik er Volvos viktigste bil

Test: Volvo XC90 T6, 2015

Slik er Volvos viktigste bil
Veil. pris: 1010000

Fornuftig uten firehjulsdrift

Test: Nissan Qashqai 1,2 DIG-T

Fornuftig uten firehjulsdrift
Veil. pris: 239000

Skoda Superb går rett i strupen på Passat

Test: Skoda Superb 2,0 TDI DSG stv. 190 hk, 2015

Skoda Superb går rett i strupen på Passat
Veil. pris: 445000

Skoda Octavia treffer midt i blinken

Skoda Octavia 2,0 TDI 4x4 stv., 2013

Skoda Octavia treffer midt i blinken
Det beste C-klasse-kjøpet!

Test: Mercedes-Benz C350Te Plug-in Hybrid, 2015

Det beste C-klasse-kjøpet!
Veil. pris: 630000

Nå matcher den europeerne fullt ut

Test Mazda6 2,2D AWD automat, 2015

Nå matcher den europeerne fullt ut
Veil. pris: 448 500

Grundig oppdatert ferdigpakke til bra pris

Test: Toyota Avensis 1,8 aut. stv., 2015

Grundig oppdatert ferdigpakke til bra pris
Veil. pris: 330000

Mondeo mener alvor

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi Powershift stv., 2015

Mondeo mener alvor
Veil. pris: 360000

Den mest attraktive sjuseteren

Test: Citroën Grand C4 Picasso 1,6 e-HDi 115, 2013

Den mest attraktive sjuseteren
Veil. pris: 365900

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning