Volvo S60

Volvo vurderer å sette denne verstingen i produksjon

Denne Volvo-en representerer noe helt annet enn folkhemmet og Medelsvensson.

SUPERBIL: Den ser kanskje ut som en vanlig Volvo, men ytelsene er temmelig uvanlige. Foto: Patrik Johall
SUPERBIL: Den ser kanskje ut som en vanlig Volvo, men ytelsene er temmelig uvanlige. Foto: Patrik Johall
Sist oppdatert

Volvo er neppe best kjent for å lage biler med enorme ytelser. Snarere enn veldig mye hestekrefter, er sikkerhet det som rinner en i hu når det er snakk om det svenske bilmerket. Riktignok kan man få for eksempel Volvo XC90 med en V8-er på 315 hestekrefter, men det endrer ikke bildet av Volvos image.

Inntil for noen år siden var også firkantet design blant bilmerkets kjennetegn, men det har endret seg med modeller som C30, V60 og splitter nye V40.

Men Volvo har en "ytelsesavdeling" kalt Polestar som leverer Volvo-er litt utenom det vanlige.

Polestar ble grunnlagt i 1996 i samarbeid med Volvo for å drive bilfabrikantens satsing på racing. Siden den gang har Polestar konkurrert med modellene 850, S40, S60 og C30.

Foretakets kjernevirksomhet er racing, men virksomheten har en spillover-effekt på et annet forretningsområde kalt Performance. Her finner vi tunede - effektoptimaliserte - biler som gjør nytte av erfaringene fra racing-divisjonen.

Dette er biler som kan betegnes som "vanlige". De kan utstyres med skilter og kjøres til Ikea, men har ytelser utenom det vanlige - akkurat som Mercedes' AMG-biler og BMWs M-modeller.

KRAFTKAR: S60 Polestar har 508 hk, gjør 0-100 km/t på 3,9 sekunder og har en toppfart over 300 km/t. Foto: Patrik Johall
KRAFTKAR: S60 Polestar har 508 hk, gjør 0-100 km/t på 3,9 sekunder og har en toppfart over 300 km/t. Foto: Patrik Johall

Spinoff-produkt

Nå har Polestar begått en S60 som er alt annet enn folkhemmet og Medelvensson. Polestars versjon av familiebilen har 508 hk, 575 Nm og firehjulstrekk.

- Volvo S60 Polestar er et spinoff-produkt av vår utvikling av S60 for racing, sier Hans Bååth, markedssjef i Polestar

Selskapet fikk mye oppmerksomhet da det presenterte Volvo C30 Polestar 2010, en bil med 400 hk som fikk selveste Jeremy Clarkson til å hente frem superlativene. C30-en vant blant annet et Top Gear-dragrace mot en Subaru Impreza, signert Cosworth, og Ford Focus RS500.

Kan bli satt i produksjon

VARM VELKOMST: Konseptet Volvo C30 Polestar fikk en svært varm velkomst av blan andre Jeremy Clarkson. Foto: Polestar
VARM VELKOMST: Konseptet Volvo C30 Polestar fikk en svært varm velkomst av blan andre Jeremy Clarkson. Foto: Polestar

Volvo var imidlertid ikke villig til å sette den ekstreme C30-en i produksjon, men ifølge svenske Auto Motor og Sport kan Volvo være interessert i å sette S60 Polestar i produksjon dersom det finnes tilstrekkelig etterspørsel.

Bilen gjør 0-100 km/t på 3,9 sekunder, og har en toppfart over 300 km/t. Under panseret sitter Volvos T6-motor, en turboladet treliter med seks sylindre. Den er imidlertid betydelig biffet opp i Polestars versjon av S60 som veier 1640 kilo.

Dersom superversjonen av S60 blir satt i produksjon kan den konkurrere med biler som Mercedes C63 AMG med 6,2-liters V8 på 457 hk, BMW M3 med fireliters V8 på 420 hk og Audi RS4 med 4,2 liters V8 på 450 hk

Les også:

Slik vil dieselforbudet ramme deg

Disse motorene er snille mot lommeboka di

Diesel eller bensin - hva er best?

Test deg selv: Hva kan du om superbiler?

UTFORDRER: Volvo S60 Polestar utfordrer de hvasseste klassekameratene fra konkurrentene Mercedes, BMW og Audi. Foto: Patrik Johall
UTFORDRER: Volvo S60 Polestar utfordrer de hvasseste klassekameratene fra konkurrentene Mercedes, BMW og Audi. Foto: Patrik Johall

Denne saken ble første gang publisert 19/06 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også