Polestar er navnet på et foretak som leverer Volvo-er litt utenom det vanlige. Dette er en spesialavdeling på lik linje med Mercedes' AMG-avdeling og BMWs M-divisjon, dog med noe mindre volum.

Polestar ble grunnlagt i 1996 i samarbeid med Volvo for å drive bilfabrikantens satsing på racing. Siden den gang har Polestar konkurrert med modellene 850, S40, S60 og C30. Selskapet fikk mye oppmerksomhet da det presenterte Volvo C30 Polestar 2010, en bil med 400 hk som fikk selveste Jeremy Clarkson til å hente frem superlativene. C30-en vant blant annet et Top Gear-dragrace mot en Subaru Impreza, signert Cosworth, og Ford Focus RS500.

Polestars kjernevirksomhet er racing, men virksomheten utviklet etterhvert et forretningsområde kalt Performance. Her finner vi trimmede biler som gjør nytte av erfaringene fra racing-divisjonen. Men i motsetning til racingbilene er dette biler ment for daglig bruk. Dette er biler som kan betegnes som «vanlige». De kan utstyres med skilter og kjøres til Ikea, men har ytelser utenom det vanlige.

(Artikkelen forsetter under bildet)

Volvo Polestar

SPESIAL: Volvo S60 Polestar med 367 hk.

Kommer til høsten

Nå kommer endelig disse bilene til Norge. Det samme gjør Polestar-styling. Denne våren lanseres Polestar Performance Parts som består blant annet av eksteriørstyling for V40 og hele 60-serien.

Fabrikkbygde Polestar-versjoner av V60 og S60 vil det mulig å kjøpe hos norske Volvo-forhandlere i løpet av høsten. Prisene er ikke fastsatt enda. Begge bilene har en 367-hesters T6-bensinmotor og et dreiemoment på 470 Nm. De skal greie 0-100 km/t på rundt 4,7 sekunder. Ytelsene kommer takket være blant annet større turbo.

V60 og S60 har Polestars egenutviklede fjæring som gjør dem stivere enn originalene. Ventilerte bremseskiver (371×32 mm) fra Brembo og 20-tommers felger fra Polestar hører også med. Bilene kommer standard med Michelin Pilot Super Sport-dekk med dimensjonene 245/35 ZR20.

Volvo Polestar

SPESIAL: Volvo V60 Polestar med 367 hk.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!