Prøvekjørt: Opel Insignia Sports Tourer

Viktig stasjonsvogn

Årets bil, Opel Insignia, selger i bøtter og spann. Først nå kommer stasjonsvognen.

Sist oppdatert

Bilen som skal redde Opel har hittil bare vært å få som sedan eller kombikupé, men på det norske markedet redder du ingenting med slike former. Det må en stasjonsvogn til.

At Insignia er en vakker bil er det liten tvil om, og Opel hadde virkelig en utfordring foran seg da stasjonsvognen lå på tegnebordet. Resultatet er overbevisende, Sports Tourer ser rett og slett meget bra ut, så lenge bakluken er lukket vel og merke.

Opel har nemlig valgt å sette inn nye lykter i selve åpningen, praktisk men lite vakkert vil jeg si. Men nok om det.

RARING: Med bakluken oppe ligner Insignia ST nesten litt på første generasjon Ford KA.
RARING: Med bakluken oppe ligner Insignia ST nesten litt på første generasjon Ford KA. Foto: Petter Handeland

Bakluken har to store fordeler som andre produsenter burde merke seg; Den er justerbar og kan stilles inn til en viss høyde når den åpnes. Dermed unngår du taket i garasjen.

Nederste del av luka er også laget i plast, og er betydelig billigere og enklere å bytte ved en kollisjon.

Opel har ofret en stor del av takhøyden for å ivareta de sportslige linjene Insignia bærer utvendig. I tillegg stjeler også hjulhusene unødvendig mye plass på sidene i bagasjerommet. Selv om bilen er blitt 8 cm lengre, rommer den bare fattige 10 liter mer enn kombikupeen med sine 540 liter. I oppgitte VDA-tall er den for eksempel 65 liter trangere enn VW Passat.

Les også:

God diesel

I tillegg til de syv motorene Opel bød på i Insignia fra før kommer nå to til. En 1,6-liters motor med turbo og 180 hester er nytt på bensinfronten, mens en 2-liters dieselmotor med biturbo og 190 hester tar for seg dieselbiten.

LEKKER: Insignia er lekker også på innsiden, men kunne vært mer oversiktlig.
LEKKER: Insignia er lekker også på innsiden, men kunne vært mer oversiktlig. Foto: Petter Handeland

Vi kjørte Sports Tourer med begge motorene og fant raskt ut at dieselen var vår klare favoritt. Bensinmotoren må jages for å få de ytelsene den burde ha med 180 hester, biturbodieselen derimot henter dreiemomentet fra bunn og er mye mer lettkjørt. Den lille turboen gir ekstra krefter allerede fra 1300 omdreininger, mens den store tar over og leverer alle de 400 Newtonmetrene som bor i motoren. Riktignok er det ikke den mest stillegående dieselen vi har kjørt, men ytelsesmessig kler den Insignia meget godt.

Vi har testet Insignia kombi-coupe, se testen her.

Insignia Sports Tourer er ikke den mest praktiske bilen på markedet, men den scorer høyt på lekker design, gode kjøreegenskaper og et bra motorutvalg. Men til å være den praktiske familienbilen som har "alt" savner vi mer plass i bagasjerommet. Vi kommer tilbake med full test når stasjonsvognen ankommer landet.

Les også:

Test: VW Passat stv.

NY OG GAMMEL: Nye Insignia ST avbildet med 35 år gamle Ascona Voyage.
NY OG GAMMEL: Nye Insignia ST avbildet med 35 år gamle Ascona Voyage. Foto: Petter Handeland

Test: Mazda 6 stv.

Test: Toyota Avensis stv.

Test: Ford Mondeo stv.

Alle våre biltester

Denne saken ble første gang publisert 02/04 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også