Biltrendene i 2011

Vi velger det trygge, men sommeren er cabrio-tid

– Sikkerhet, annenhåndsverdi og fleksibilitet er det viktigste, sier trendanalytiker. Men i sommermånedene stiger salget av åpne biler.

CABRIOLETTID: Fra april og ut juli selges de takløse bilene. Ellers i året er de nesten uselgelige.
CABRIOLETTID: Fra april og ut juli selges de takløse bilene. Ellers i året er de nesten uselgelige. Foto: FOTO: Pål André Skogen
Sist oppdatert

Statistikken over solgte biler hittil i år viser at vi nordmenn fortsatt velger det trygge når vi kjøper bil.

- Nordmenn er opptatt av annenhåndsverdi, sikkerhet og driftssikkerhet når de velger bil, sier trendanalytiker hos TNS Gallup, Anders Hovde. Han mener imidlertid at det var én overraskelse på listen over de mest solgte bilene i første halvår - nemlig kompakt-SUV-en Mitsubishi ASX.

Det er ifølge Hovde en trendy SUV som eksemplifiserer det nordmenn er ute etter. Den er i tillegg praktisk, da den er kompakt på utsiden og likevel har god plass, mener Hovde.

- De siste årene har man gått bort fra de prangende luksus-SUV-ene vi så for noen år siden. Nå vil folk gjerne ha mer kompakte biler med fleksible løsninger.

Felles for alle bilene som troner på toppen av salgsstatistikken, er at de er relativt nye. Det viser at bil er ferskvare, og forklarer også hvorfor produsentene ofte velger å fornye en modell når den er mellom tre og fire år gammel. Et eksempel på dette er Mercedes-Benz C-klasse. Den nye versjonen har hatt en økning på nesten 60 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

TRENDY SUV: Mitsubishi ASX er ifølge trendanalytiker Anders G. Hovde en trendy bil.
TRENDY SUV: Mitsubishi ASX er ifølge trendanalytiker Anders G. Hovde en trendy bil. Foto: FOTO: Petter Handeland

Bruker mer på ekstrautstyr

Cabrioleter selges kun på sommeren

- Folk velger stort sett de samme bilene og det samme utstyret hele året, sier informasjonssjef hos Mazda Motors Norge, Marina Maneas Bakkum. Det eneste unntaket er roadsteren MX-5. Dette er Norges mest solgte sportsbil, og hittil i år har 67 personer parkert en ny MX-5 i garasjen. - MX-5 selges kun mellom april og juli, sier Bakkum.

Peter S. Gulbrandsen og kona Eli gjorde som cabkjøpere flest, og handlet på våren. De fikk sin nye Mazda MX-5 rett etter påske, og har allerede rullet 4000 kilometer med bilen. Det inkluderer blant annet en ukes ferietur på Sørlandet hvor de kjørte dit sola var.

- Dette er jo en kosebil som i hovedsak skal brukes til turer på sommeren, sier Peter. Ekteparet mener noe av det beste med å kjøre åpent er å senke farten og kjenne på luktene som strømmer inn i kupeen. Verken regn eller lave temperaturer stopper dem fra å kjøre med taket stuet vekk. - Det er deilig med vær i åpen bil, sier de to cabentusiastene.

En trend som har vært økende de siste årene har vært antallet kroner den jevne bilkjøperen bruker på ekstrautstyr:

- Bilprisene har holdt seg forholdsvis jevne i Norge, men mitt inntrykk er at folk likevel bruker mer penger på bil, sier Hovde. Nøkkelen til dette er ekstrautstyret. - Det går mange godt utstyrte VW Passat i Norge, sier han.

Også informasjonssjef hos Toyota, Espen Olsen, bekrefter denne trenden:

- Folk kjøper mer utstyr enn før, og en relativt stor andel av bilene vi selger, er meget godt utstyrt. Navigasjonsanlegg er etterspurt, særlig når vi kan tilby det i utstyrspakker til god pris, sier han.

De siste årene har også produsentene av dyrere biler hatt suksess med å selge utstyr i pakker. Hele 70 prosent velger Avantgarde-pakken med ting som kjørecomputer, multifunksjonsratt og delskinn når de kjøper ny Mercedes C-klasse, forteller Michael Justiniano, PR- og markedskoordinator i Mercedes-Benz Norge.

Mange velger små motorer og bruker i stedet penger på ekstrautstyr. Eksempelvis hadde 46,5 prosent av alle solgte Volkswagen Passater første halvår den minste dieselmotoren på 105 hestekrefter.

Miljøbiler

NY MODELL: Salgstallene viser at nye og oppdaterte modeller selger bedre enn gamle. Mercedes C-klasse har hatt en stor økning sammenlignet med fjoråret.
NY MODELL: Salgstallene viser at nye og oppdaterte modeller selger bedre enn gamle. Mercedes C-klasse har hatt en stor økning sammenlignet med fjoråret. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Det har vært mye blest rundt miljøbiler de siste årene. Mitsubishi lanserte i vinter sin elbil i-Miev, og Norge er det landet i Europa hvor denne selger aller mest. Direktør i Motorgruppen som importerer Mitsubishi, Bernt G. Jessen, er klar på at dette ikke bare er en kortvarig hype, men heller en vedvarende trend:

- Forholdene er lagt til rette for elbiler her til lands, sier han. Jessen nevner bruk av bussfil, gratis bompasseringer og parkering som viktige incentiver for elbilsalget.

Konservativt fargevalg

Tall fra OFV viser at vi fortsatt velger svart, sølv og grå når vi plukker ut farge på bilen. 67,2 prosent av bilene som ble solgt i fjor hadde en av disse fargene, og Hovde mener dette har å gjøre med at man er opptatt av totaløkonomi:

- Folk tenker på annenhåndsverdien når de velger farger, og derfor er man redde for å velge noe spesielt, sier han.

Denne saken ble første gang publisert 01/08 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også