Petter Northug og Audi

Vi har testet Petter Northugs Audi-råskinn

Petter Northug blir fraktet fra renn til renn i Audis flaggskip. Vi har testet bilen.

RÅSKINN: Skikongen Petter Northug bruker en Audi A8 4,2 TDI som transportmiddel i Tour de Ski.
RÅSKINN: Skikongen Petter Northug bruker en Audi A8 4,2 TDI som transportmiddel i Tour de Ski. Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

350 hk, firehjulsdrift, luftfjæring og massasjeseter. Slik lyder høydepunktene for Petter Northugs transportredskap Audi A8 4,2 TDI mellom etappene i Tour de Ski.

Det vil si, dette er kun noen av høydepunktene. Northug selv ser ut til å vurdere toppfarta som det aller beste.

- Jeg har for første gang klart å bikke 300, så det er bra det, sa skiesset selv til TV2.

Les hele testen av Audi A8 4,2 TDI her

Unormal toppfart

En Audi A8 4,2 TDI har normalt en toppfart som er elektronisk begrenset til 250 km/t. Marius Tegneby, som er informasjonssjef for Audi i Norge, forteller at bilen Northug disponerer, er lånt fra moderselskapet Audi AG.

Audi AGs egne biler har ikke nødvendigvis toppfartssperre.

- Jeg vet ikke om denne bilen har elektronisk sperre eller ikke, sier Tegneby.

A8: Verdens beste skiløper er et råskinn i sporet. Da passer det godt med et råskinn på veien som kan frakte skikongen fra sted til sted i Tour de Ski.
A8: Verdens beste skiløper er et råskinn i sporet. Da passer det godt med et råskinn på veien som kan frakte skikongen fra sted til sted i Tour de Ski. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Selv uten sperre skal det mye til for å nå 300 km/t med en 2,1 tonn tung luksusbil, og Northugs toppfarts-påstand er gjenstand for debatt i ulike forum på nett.

Ut fra hva Vi Menn Bil Top Gear vet om misvisning på speedometer, særlig for biler med vinterdekk (vi måler misvisning på alle testbiler), er det trolig mulig å nå 300 km/t på speedometeret i en A8 4,2 TDI uten toppfartssperre under gode forhold. Denne reelle farta vil imidlertid være lavere.

Så vel motoren som ytelsene fikk delkarakter 6 (full pott) da vi testet bilen.

Gjør inntrykk

LESE ZLATAN-BIOGRAFI: Her kan Northug strekke ut mellom slagene.
LESE ZLATAN-BIOGRAFI: Her kan Northug strekke ut mellom slagene. Foto: Egil Nordlien HM Foto

I testen av bilen skriver fagredaktør Terje Bjørnsen, som er en av Norges mest erfarne biltestere, at bilen sitter forbløffende godt på veien, selv med vinterdekk.

A8 gir sjåføren store valgmuligheter. Northug og hans sjåfør Eirik Myhr Nossum kan velge understellsoppsett både for raske turer og for best mulig komfort.

Velger de "Dynamic", er gass-, gir- og styrerespons rask og understellet fast.

Massasjehjul mot ømme muskler

I "Comfort" kan Northug lene seg tilbake i passasjersetet og slå på massasje. Da er det som om små hjul inne i setet ruller mot ømme langrennsmuskler.

Prisen for Northugs transportmiddel er 1 304 800 kroner, vel å merke før en plusser på ting fra en svært rikholdig ekstrautstyrsliste. Setter man mange kryss i den, stiger sprisen raskt. Vår testbil kostet over 1 750 000 kroner.

Her finner du alternativer Northug kunne ha brukt med like stort velbehag, hadde han inngått bilavtale med andre enn Audi:

BMW 7-serie

LUKSUS: Lite å utsette på førermiljøet.
LUKSUS: Lite å utsette på førermiljøet. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Mercedes S-klasse

Les også:

Vi har testet BMW M5

Denne saken ble første gang publisert 05/01 2012, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også