Undersøkelse

Verkstedene lurer deg

Det tror i alle fall en av fem nordmenn.

BLIR LURT: 20 prosent av de spurte svarer at de tror verkstedet lurer på dem dyre og unødvendige reparasjoner.
BLIR LURT: 20 prosent av de spurte svarer at de tror verkstedet lurer på dem dyre og unødvendige reparasjoner.
Sist oppdatert

NAF har spurt 5000 bileiere om de tror verkstedene utfører reparasjoner på deler som egentlig fungerer - kun for å tjene mer penger.

20% av de spurte har en svak eller velbegrunnet mistanke om akkurat dette, og det er noe NAF er bekymret for.

- Dette viser at det er en tillitskrise mellom kunder og verksteder, sier kommunikasjonsdirektør i NAF, Inger Elisabeth Sagedal.

De kundene som er mest mistenksomme, er de som kjører Volkswagen og Renault, tett fulgt av Mercedes- og Audi-eierne.

På den andre siden av skalaen finner vi Subaru-førerne. De er, med god margin, de mest fornøyde verkstedskundene. Flere andre japanske merker kommer godt ut på denne listen, blant annet Toyota, Mazda og Mitsubishi.

Maks 15 prosent dyrere

Hva dette skyldes skal vi ikke spekulere for mye i, men det er ingen hemmelighet at de japanske bilene ofte holder vesentlig bedre enn sine europeiske konkurrenter.

- Vårt råd til forbrukerne er å be om pris før du setter bilen på verksted. Strengt tatt bør man ha en skriftlig avtale på hva som skal repareres og hva det koster, råder Inger Elisabeth Sagedal.

Hvis du har gjort dette, skal ikke prisen bli mer enn 15% dyrere enn du ble presentert for før jobben ble påbegynt. Hvis verkstedet er medlem av Norges Bilbransjeforbund, skal ikke prisen overskrides med mer enn 800 kroner. Det kan altså være lurt å sjekke om verkstedet du bruker er medlem.

Hvis verkstedet mener at tillegsarbeid må utføres, skal kunden kontaktes. Dersom dette blir gjort uten at du kontaktes, kan du rett og slett nekte å betale for den ekstra reparasjonen.

Denne saken ble første gang publisert 27/02 2009, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også