Goldschmitt-behandlet bobil fra Hymer

Verdens raskeste bobil

Dette er en Goldschmitt-behandlet bobil fra Hymer. Med gass-diesel-motor gjør den lett over 200 km/t. Målet er 230.

HYMER RACING: Sjekk speilet i 2010 - dette er bobilen som hører hjemme i forbikjøringsfeltet.
HYMER RACING: Sjekk speilet i 2010 - dette er bobilen som hører hjemme i forbikjøringsfeltet. Foto: Goldschmitt/Hymer
Sist oppdatert

Alle som har ferdes på norske veier sommerstid vet hva en Hymer er.

For det er mange som digger denne formen for fri og bekymringsløs reise rundt i landet - og utlendingene kommer kjørende i strie strømmer. Spesielt fra Tyskland og Nederland.

Plombert på 65 km/t?

Problemet med mange Hymere er dog at de synes å være plombert på 65 km/t, og sertifisert for både venstre- og høyrekjøring samtidig (altså midt i veien).

Det kan det være slutt på med dette bygget fra Goldschmitt, som driver "tuning" av bobiler.

Bilen, som står på reiselivsmessen CMT i Stuttgart , hevdes å være verdens raskeste bobil. Forrige rekord sto visstnok på 191 km/t. Goldschmitt-Hymeren gjorde nylig 207,6 km/t under kontrollert former.

230 km/t innen rekkevidde

Men ikke nok med det: Goldschmitt regner med at 230 km/t er innen rekkevidde i sommer.

Og da er bilen fortsatt en fullverdig luksusbobil, nærmest et rullende hotell, bygget på basis av Fiat Ducato.

Karosseriet er aerodynamisert med tradisjonelle virkemidler, men drivverket er imidlertid litt spesielt etter norsk målestokk.

Det er en gass-diesel-hybrid, som dermed beholder gunstige totalutslippsverdier, selv med høy nok effekt til å dra dette besistet opp i tyske hastigheter.

Les også:

Stor garantioversikt nybil i 2010

Klikks biltester med karakter 6

De 10 sikreste familiebilene i 2009

Dette er de beste trekkbilene i 2009

Norges beste biler i familieklassen

ALENE PÅ VEIEN: Fin plass å sjekke ut toppfarten? I Arizonas ødemark, kan du tilbringe timer bak rattet uten å møte én eneste bil.
ALENE PÅ VEIEN: Fin plass å sjekke ut toppfarten? I Arizonas ødemark, kan du tilbringe timer bak rattet uten å møte én eneste bil. Foto: Foto: Henning Carr Ekroll

Denne saken ble første gang publisert 19/01 2010, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også