Prøvekjørt: Toyota Auris Hybrid 2013

Toyotas nye Golf-konkurrent

Kompaktklassen (Golf-klassen) er markedets tøffeste segment å hevde seg i. Vi har prøvekjørt nye Toyota Auris.

Foto: D.Fontenat
Sist oppdatert

Bestselger? Jepp, dette er bilen som Toyotas regner med blir deres mestselgende bil i 2013 - selv foran en ny Toyota RAV4.

Først litt om kompaktklassen og dens utvikling de siste to årene:

Ford Focus rystet for alvor de andre konkurrentene i klassen da den kom i ny drakt for et par år siden. Siden har det gått slag i slag.

Koreanerne lanserte to veldig gode biler i Kia Cee'd og Hyundai i30. Deretter var det premiumprodusentene som tok i et tak: Kjørefavoritten BMW 1-serie var allerede på plass, mens det ut av fabrikkene strømmet ny Volvo V40, Mercedes A-klasse og Audi A3. Den ene bedre enn den andre, samtidig som de var priset nærmere de folkelige kompaktbilene enn noen gang tidligere.

Sist ut er nye VW Golf. En kjempegod bil som nær sagt forventet satt en ny standard for klassen. Golf er Toyotas argeste konkurrent til Auris, og sammen vil de mot all formodning være Norges to mest solgte bilmodeller i 2013.

Men hvord god er egentlig Auris? Er den god nok til å tukte Golf?

Svaret på det er både ja og nei. Nye Auris er god på mye, men ikke kan måle seg med nye Golf på mange områder. Mer om det litt senere.

Lettkjørt hybrid

Vi starter prøvekjøringen bak rattet i Auris Hybrid, en bil som takket være lavt oppgitt forbruk og CO2- og NOx-utslipp får en hyggelig prislapp og vil stå for rundt 70 % av det norske Auris-salget i 2013.

Drivlinjen er den samme som i utgående Auris Hybrid og Prius. Det vil si en 1,8-liters bensinmotor med drahjelp av en elektromotor som til sammen yter 136 hestekrefter. Trinnløst automatgir er standard som hybrid og drivlinjen utgjør en veldig lettkjørt og drivstoffgjerrig motorpakke som gir Auris helt greie ytelser. Oppgitt forbruk er 0,37 l/mil, men ikke forvent å kjøre så rimelig i normal trafikk.

Nye Auris typisk Toyota-lettkjørt, men på langt nær like underholdende som det Ford og Volkswagen tilbyr i Focus og Golf. Lavere tyngdepunkt til tross, Auris er stabil og fin på veien, men ikke veldig sportslig eller spennende. Toyota holder således ikke helt hva de lover - nemlig at de nå skal lage biler som er mer inkluderende og underholdende å kjøre.

BARSKERE: Nye Auris er betydelig barskere enn forgjengeren. Det nye Toyota-fjeset er på plass.
BARSKERE: Nye Auris er betydelig barskere enn forgjengeren. Det nye Toyota-fjeset er på plass. Foto: FOTO: D.Fontenat , Toyota

Ny, men lite nytt

Utenpå er Auris helt ny. Om Toyotas designere har truffet blink får bli opp til hver enkelt å vurdere. Vår mening er at den er mer moderne og ser bedre ut enn forgjengeren, uten å være noen spesiell trendsetter.

Nye Auris er senket én centimeter og er totalt 5,5 cm lavere enn forgjengeren som hadde et visst MPV-preg. Det sørger for lavere luftmotstand og et mer sportslig utseende, men spørsmålet er om det er dette målgruppen egentlig ønsker seg.

Vi vil tro at folk på 56 år og oppover - som er en stor del av målgruppen, bryr seg mer om å sette seg rett inn i bilen enn sportslig image og luftmotstand.

I samme spor

TOPPMODELL: Toppmodellen Executive har skinnkledd dashbord, men det er fortsatt en del hardplast i interiøret.
TOPPMODELL: Toppmodellen Executive har skinnkledd dashbord, men det er fortsatt en del hardplast i interiøret. Foto: FOTO: D.Fontenat, Toyota

Auris er også helt ny på innsiden, uten at vi faller pladask. Dashbordet er preget av mange linjer med dårlig symmetri, og ergonomien for fører er fortsatt ikke like god som i de beste konkurrentene.

Og selv om Toyota skryter hemningsløst av "interiørelementer som uttrykker kvalitet", er de et langt steg bak Volkswagen, Kia og Hyundai.

Bruken av hardplast er redusert, men billigplasten er fortsatt godt representert i førermiljøet. I toppmodellen " Executive" får man "skinnkledd dashbord" som hever standarden et hakk, men dessverre er ikke et par paneler trukket i skinn nok til å ta bort fokuset på plasten rundt navigasjonsenheten, i midtkonsollen og i dørsider.

Og om du lurte; den digitale klokka med "Casio-grafikk" er fortsatt med.

Heller ikke sittestillingen er like god som i de beste konkurrentene. Stolen har god støtte i sidene, men har litt typisk "japanskkort" sittepute. Fireveis justering av rattet hjelper på, men vi skulle gjerne hatt rattet enda nærmere for eå sitte optimalt.

Plass nok

I utgående Auris Hybrid stjal batteripakken verdifull plass i bagasjerommet. Det gjør den ikke nå. I nye Auris ligger den under baksetene og gjør at bagasjeromsvolumet er blitt 30 prosent større. Men, til tross for dette er faktisk volumet 20 liter mindre enn i Golf.

MILJØVENNLIG: Auris Hybrid har et oppgitt forbruk på lave 0,37 l/mil, men det skal godt gjøres å komme så langt ned ved normal kjøring.
MILJØVENNLIG: Auris Hybrid har et oppgitt forbruk på lave 0,37 l/mil, men det skal godt gjøres å komme så langt ned ved normal kjøring. Foto: FOTO: D.Fontenat, Toyota

Plassforholdene i baksetet vil vi selvfølgelig måle når Auris kommer til landet, men følelsen vi sitter igjen med etter prøvekjøringen er at plassforholdene er som snittet for klassen.

Hva med sikkerhet?

På lanseringen forteller Toyota at nye Auris er bygget for å oppnå fem stjerner i EuroNCAP. Bilen er foreløpig ikke kollisjonstestet, men vi er helt sikre på at Toyota holder hva de lover. Toyota er gode på kollisjonssikkerhet, og det vil garantert vise seg i den kommende EuroNCAP-testen.

Men, har Toyota glemt aktivt sikkerhetsutstyr? Nei, ikke glemt. Moderne sikkerhetsutstyr er ikke prioritert (!), får vi vite.

Under presentasjonen forteller de at de i første omgang har valgt å fokusere på drivlinjene. Aktivt sikkerhetsutstyr som filholder, blindsonevarsler, radarbasert nødbremseassistent, ekstra kollisjonsputer, osv. Detter er utstyr mange av konkurrentene tilbyr som standard eller i verste fall ekstrautstyr. Utstyr som vil komme senere i Auris.

Det er for dårlig i 2012/2013. I hvert fall når drivlinjene er de samme som i utgående modell.

Utstyr, motorer og pris

Fire motorer og fire utstyrsnivåer er tilgjengelig i Auris fra start. Ved siden av Hybrid leveres Auris med 1,33 bensin på 99 hk, 1,6 bensin på 132 hk og 1,4 diesel på 90 hk. Prisene spenner fra 208 000 (1,33 Sense utstyrsnivå) til 279 900 kr (1,8 Hybrid Executive).

Auris Hybrid vil stå for rundt 70 prosent av salget, der utstyrsnivå Active begynner på 251 000 kroner. Den har utstyr som klima, LED-kjørelys, bakkestarthjelp, Toyota Touch & Go multimediesystem med navi, 16" alufelger, cruise kontroll m.m.

30 % STØRRE: Batteripakken er flyttet fram og ligger nå under baksetet. Det gir 30 prosent mer plass i bagasjerommet, som er liter mindre enn i nye Golf.
30 % STØRRE: Batteripakken er flyttet fram og ligger nå under baksetet. Det gir 30 prosent mer plass i bagasjerommet, som er liter mindre enn i nye Golf. Foto: FOTO: D.Fontenat, Toyota

Ønsker du mer er toppmodellen Executive veien å gå. Den har 17" felger, adaptive bi-xenon, mørktonede ruter, nøkkelfri atkomst og start, regnsensor, skinntrukket dashbord, tosone klima, delskinn sportsseter, Toyota Touch & Go Plus, parkeringssensorer og parkeringsassistanse og glasstak som tilvalg.

Vi gleder oss til å teste nye Auris når den kommer til Norge i januar, for vi lot oss ikke overbevise under prøvekjøringen i Portugal. Auris Hybrid er klasseledende på miljø og har en prislapp de fleste kan leve med, men byr ikke på det løftet vi forventer av en så stor produsent som Toyota.

Prøvekjøringen har funnet sted i Portugal. Reisen er betalt av Toyota.

Les også:

Quiz: Kjenner du igjen bilene - Toyota spesial?

Så god er nye VW Golf

Kameraene langs veien ser deg mye oftere enn før

Bulker jula inn - men det finnes trøst for de uheldige.

Denne saken ble første gang publisert 20/12 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også