Prøvekjørt: Toyota Yaris Hybrid

Toyota med rekordlavt forbruk

Eller har den egentlig det?

Sist oppdatert

Stedet er Amsterdam, bilen er nye Toyota Yaris Hybrid. Med bilen som utgangspunkt er stedet neppe valgt tilfeldig. Nederland er padde flatt. Optimalt for Yaris Hybrid.

Med et utslipp på kun 79 gram CO2 per kilometer (0,35 l/mil) tar Yaris Hybrid et langt steg forbi konkurrentene. VW Polo slipper til sammenligning ut 119 gr/km med en 90-hesters versjon av 1,2-TSI. Yaris Hybrid har totalt 100 hk, men er til gjengjeld en anelse tregere fra 0-100 km/t.

Nærmest til dags dato er Kia Rio med sin 1,1-liters dieselmotor som slipper ut 85 gr/km. Men denne bruker 16,1 sekunder til hundre, mot Yaris' drøye 11 sekunder.

Ny-gammel pakke

Hybrid-drivlinjen i Yaris er ny, selv om motoren, eller blokka om jeg skal være helt korrekt, stammer fra forrige generasjon Prius(!). Det er en 1,5-liters bensinmotor som yter 74 hestekrefter.

Motoren i seg selv skaper langt fra noen wow-faktor, men sammen med elmotoren på 26 hk som har fullt dreiemoment fra start oppleves Yaris Hybrid som tilstrekkelig sterk og veldig lettkjørt. Som Prius og Auris Hybrid har Yaris Hybrid trinnløst automatgir som passer veldig fint til bykjøring.

Les også: Test: Nye Toyota Yaris

FOR ENKEL: Interiøret er enkelt og hardplasten dominerer. Toyota har en vei å gå for å tukte de beste på førerergonomi og opplevd kvalitet.
FOR ENKEL: Interiøret er enkelt og hardplasten dominerer. Toyota har en vei å gå for å tukte de beste på førerergonomi og opplevd kvalitet. Foto: FOTO: Petter Handeland

Bybil

Det er uten tvil i byen Yaris Hybrid trives best. I teorien kan den i hastigheter under 50 km/t kjøres inntil to kilometer uten at forbrenningsmotoren er i bruk. Dette klarer vi riktignok aldri. Gasspedalen skal ikke presses langt inn før bensinmotoren trer i kraft.

Ved kjøring på landeveien i over 50 km/t jobber bensinmotoren kontinuerlig, så i motsetning til konkurrenter med tradisjonelle diesel- og bensinmotorer går forbruket faktisk opp i det som ellers er en optimal fart (60-80 km/t)rent forbruksmessig.

Området rundt Amsterdam er så flatt at man aldri må tyne motoren for å holde farten oppe. Derfor får vi heller aldri muligheten til å se hvordan forbruket vil være i kupert terreng som vi har i Norge.

Ikke reelt

Antagelig vil forbruket hjemme ligge høyere enn det vi oppnår under prøvekjøringen. Det får vi tydelige indikasjoner på når vi går litt opp på farten for å simulere mer kupert terreng. Yaris Hybrid bruker vesentlig mer bensin i 80 km/t enn i 60 km/t.

I følge tripforbruket erfarer vi at man skal være fokusert for å komme seg under halvliteren på mila i 80 km/t. I pen kjøring i rundt 60 km/t ligger vi i følge tripforbruket ned mot 0,42 l/mil. Vi snakker da om landeveiskjøring i veldig lett terreng, og et tall som ikke er spesielt imponerende i forhold til det oppgitte forbruket på 0,35 l/mil ved blandet kjøring.

Når det er sagt skal det også nevnes at det lokale utslippet, NOx-utslippet på kun 6 mg/km, er mange ganger lavere enn i dieselbilene.

Samme bil, det beste alternativet

VELFUNGERENDE: Hybrid-drivlinjen fungerer utmerket, men det oppgitte forbruket er kunstig lavt.
VELFUNGERENDE: Hybrid-drivlinjen fungerer utmerket, men det oppgitte forbruket er kunstig lavt. Foto: FOTO: Petter Handeland

Toyota selger stadig flere av deres hybridmodeller. Prius har som kjent vært blant oss siden 1996, mens Auris kom med samme drivlinje i 2010. Yaris Hybrid er like rundt hjørnet, og etter den følger en stasjonsvognutgave av Prius.

Hybrid eller ei, Yaris er ikke den mest spennende bilen i småbilklassen. Vi mener fortsatt at Toyota har en lang vei å gå når det kommer til materialkvalitet og ergonomi i kupeen i forhold til de beste. Hardplasten dominerer, og designen er langt fra spennende.

Faller valget uansett på Yaris, så er uten tvil hybridversjonen det beste valget. I forhold til 1,33 automat, som er naturlig å sammenligne med, får man mer for pengene. Sterkere motor, bedre ytelser, en velfungerende drivlinje, den innvendige plassen er den samme og man skåner miljøet. Vi trenger vel ikke si mer.

Pris

Toyota håper på rundt 3000 solgte Yaris i løpet av 2013, hvorav ca. en tredel av disse er Yaris Hybrid. Akkurat som Yaris kommer Yaris Hybrid i de tre utstyrsnivåene Sense, Active og Style, og i følge importøren vil nok Active være det utstyrsnivået de fleste velger, med en frapris på 195.500 kroner. Toppmodellen Style har koster 216.300 kroner. Verdt å nevne er at automatisk klimaanlegg er standard i Yaris Hybrid. Noe langt fra alle tilbyr i denne klassen.

I samme slengen som Yaris Hybrid lanseres, setter Toyota ned prisene på både Yaris bensin og diesel med henholdsvis 12 000 og 4 000 kroner. Samtidig går de bort fra å ilby navigasjon som standard, neo de nå tilbyr som ekstrautstyr til 6000 kroner.

Salget på Yaris Hybrid er allerede i gang. De første bilene ankommer landet i juni/juli, mens de første kundene vil motta sine biler i august/september.

Les også:

Test deg selv: Hvilke barske familiebiler ser du her?

Mulig superbil fra BMW

Nærmer seg bråstopp for billige elbiler

Denne saken ble første gang publisert 09/06 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også