Range Rover Sport SVR

Tidenes råeste SUV

Dette er et av de første resultatene fra Jaguar Land Rovers spesialavdeling.

Publisert Oppdatert

550 hester sterke Range Rover Sport SVR er et av de første resultatene av JLRs (Jaguar Land Rover) nylig opprettede Special Ops-divisjon. Dette er den kraftigste Land Roveren noensinne, og den raskeste serieproduserte SUV-en som har utfordret Nürburgrings Nordschliefe.

Toppversjonen av Range Rover Sport greide den 20,8 kilometer lange strekningen, ofte bare omtalt som Det Grønne Helvete, på 8 minutter og 14 sekunder. Det er sjokkerende raskt for en diger firehjulstrekker med genuine terrengegenskaper.

Det blir ofte poengløst å sammenligne med andre Ring-tider, fordi det ikke finnes offisielle standarder eller myndigheter som overvåker rekordforsøkene på Ringen. Men dersom vi likevel skal våge en sammenligning, så har SVR kjørt Nordschliefe raskere enn Lexus IS-F, raskere enn originale Honda NSX og like raskt som Mercedes C63 AMG. Rask, altså.

0-100 på 4,5 sekunder

Hastigheten skyldes en 5,0-liters kompressormatet V8-er, knabbet fra Jaguar F-Type R, som produserer rundt 40 hk mer enn dagens RRS V8. Det yter hele 550 hk og 680 Nm. Med en oppgradert versjon av ZF-s åttetrinns automatkasse skal den greie 0-100 km/t på 4,5 sekunder. Toppfarten er elektronisk sperret på 250 km/t. SVR lager mer lyd også, takket være en elektronisk kontrollert klaff i eksosanlegget.

Spesialavdelingen har også optimalisert kjøreegenskapene, blant annet ved å kalibrere momentfordelingen for å øke veigrepet i svinger. Den har dessuten Brembo-bremser og sportsdemping med oppgraderte foringer. SVR kommer standard med 21-tommers aluminiumsfelger kledd med 275/45 R21 all-season-dekk, men i noen markeder kan den fås med 22-tommers aluminiumsfelger med fartsoptimaliserte 295/40 R22 Continental SportContact 5-dekk.

SVR: Digre luftinntak foran bidrar til å skille SVR-modellen fra en vanlig Range Rover Sport. FOTO: Land Rover

SVR: Digre luftinntak foran bidrar til å skille SVR-modellen fra en vanlig Range Rover Sport. FOTO: Land Rover

SVR har selvsagt permanent firehjulstrekk, men 50/50 momentfordeling foran/bak samt lavserie for krevende underlag. Luftfjæringen varierer bakkeklaringen automatisk, og Terrain Response-systemet velger automatisk passende terrengprogram.

Kan vade 850 mm

Ytelsene til tross, Land Rover er hissige på å understreke at SVR har like gode offroad-egenskaper som en vanlig RRS, noe som blant annet innebærer 850 mm vadedybde. Dessuten kan den trekke 3000 kilo.

SUV-kanonen kommer i salg neste år, med en prislapp på 93 450 britiske pund(!) i Storbritannia. Til sammenligning koster en RRS V8 rundt 82 000 GBP.

SVR kan altså vise til flotte resultater, men skal en luksus-SUV besudle seg selv ved å bry seg om tider på Ringen? Hvis du spør Top Gears høyt aktede Captain Slow, er svaret gitt.

Les også:

Test: Bilene som bruker minst drivstoff

Test: Speedometeret stemmer nesten aldri

Test: Skal du velge bensin eller diesel

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning