Audi R8 V10 GT Spyder

Taket av for Audis lynraske

Kun 333 stykker vil bli lagd av Audi R8 V10 GT Spyder.

Sist oppdatert

Parallellene til Mercedes SLS Roadster er nesten nifse. En identisk 4 sek 0-100 km/t sprint og 317 km/t toppfart, og vekt og krefter hvor det skiller bare noen kilo og et par hester.

Timingen er også påfallende: Akkurat når Mercedes presenterer sin Roadster, sier Audi at de bygger en rå GT-versjon av R8 V10 Spyder.

MOTOR I MIDTEN: Rett bak setet ligger motoren. Du sitter temmelig nøyaktig midt i bilen. FOTO: Audi
MOTOR I MIDTEN: Rett bak setet ligger motoren. Du sitter temmelig nøyaktig midt i bilen. FOTO: Audi

GT-mekking er ikke noe nytt for R8. Audi lagde en liten serie coupeer i fjor, og prosessene er akkurat de samme denne gangen:

Betydelig vektreduksjon (85 kg i dette tilfellet) og kraften økt til 560 hester.

Og så har vi de kosmetiske endringene, som inkluderer splittere, skjørt og eksosanlegg - og nye seter, samt innvendig utsmykning i alcantara og karbon.

GODPLASSEN: Bare surpomper holder munnvikene nede her. FOTO: Audi
GODPLASSEN: Bare surpomper holder munnvikene nede her. FOTO: Audi

Det sies ingen ting om hvorvidt takmekanismen er lettere nå, men har du behov for å få taket opp og ned fort vil du har mer nytte av SLS-en - på R8 tar dette deg 19 sekunder.

Men R8 har i det minste eksklusivitet. Audi vil bygge bare 333, med et nummerskilt på girspaken. Og en pris på 1,3 millioner kroner - i England.

Les også:

IKKE NORMAL: Den ligner på en vanlig girspak, men er det ikke. Automatisk clutch gjør unna giringen på et øyeblikk. FOTO: Audi
IKKE NORMAL: Den ligner på en vanlig girspak, men er det ikke. Automatisk clutch gjør unna giringen på et øyeblikk. FOTO: Audi

Vi har testet Mercedes SLS AMG: Sykt rask

Test: Audi R8 V10: En av verdens beste biler

Porsche Panamera Turbo S: Verste beistet jeg har kjørt

Alle Mercedeser vi har testet

Denne saken ble første gang publisert 14/08 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også