Prøvekjørt: Skoda Superb

Bortsett fra Rolls Royce Phantom og Ghost, er dette den eneste bilen vi vet om som ikke bare har én, men to paraplyer i dørene

Bakseteplassen er gigantisk og bare Mercedes E-klasse har mer bagasjeplass av stasjonsvognene.

Publisert Oppdatert

Så hva er dette?

Det er Skodas helt nye rival til Rolls-Royce, tredje generasjon av Skoda Superb.

Rolls-Royce-rival?

Så absolutt. Bortsett fra Phantom og Ghost, er Superb den eneste vi vet om som ikke bare har én, men to paraplyer i dørene . Den er ganske enkelt den mest regnsikre bilen som kan kjøpes for penger. Så ønsker du og passasjeren din å holde dere tørre under spaserturen til inngangsdøra, velger du Superb eller Rolls.

Har den andre Rolls-egenskaper?

Størrelsen. Den er riktignok ikke like stor som de største rollsene, men den er større enn før: Tre cm lengre og fem cm bredere – og forgjengeren var ikke akkurat noen smågutt. Og den har mer plass inni. Den er virkelig enorm inni – her kan et lite barn gå seg bort og forsvinne i ukevis. Men likevel er den lettere enn forgjengeren. Ved å bruke VW-gruppens nye MQB-base, er den slanket med ca. 75 kilo.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

REGN MED SUPERB: Superb den eneste vi vet om som ikke bare har én, men to paraplyer i dørene. FOTO: Produsent

REGN MED SUPERB: Superb den eneste vi vet om som ikke bare har én, men to paraplyer i dørene. FOTO: Produsent

Hvilke motoralternativer finnes?

Superb tilbys med tre dieselmotorer fra 120 til 190 hk. Den store turbodieselen skal i henhold til NEDC-syklusen bruke 0,45 liter på mila og hoster ut 119 g/km CO2.

Bensinversjoner?

Med bensin handler det om fem motorer fra 1,4-liters TSI med 125 hk. Gir du blaffen i annenhåndsverdien, kan du få Superb med firehjulsdrift og 280 hk.

Hvordan er den å kjøre?

Den når ikke opp til en Mercedes S-Klasse når det gjelder silkemyk og stille transport, men den er jo også en nokså mye dyrere sak. Men den imiterer en tysk toppklasse-limo ganske greit. Den sveiper stille og rolig av sted og gjør en god jobb med å stenge resten av verden ute. Blir du litt for ivrig, mangler det på tilbakemeldinger, men det er ikke dette Superben dreier seg om. Den dreier seg om å suse milevis langs veien med minimalt mas, og da spesielt med den adaptive fjæringen (ekstra) i mykeste modus.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Burde jeg kjøpe en?

ENORM PLASS: Baksetet i nye Superb skal være sju centimeter bredere enn i dagens modell, som ikke akkurat er gjerrig på plassen. FOTO: Produsent

ENORM PLASS: Baksetet i nye Superb skal være sju centimeter bredere enn i dagens modell, som ikke akkurat er gjerrig på plassen. FOTO: Produsent

Velger du riktig ekstrautstyr, er det ikke mye der ute som gir deg så mye plass og raffinement for pengene. At Superb ser ryddig ut, triller behagelig og gir masse teknologi gjør den enda mer attraktiv. For ikke å snakke om at paraplyutgiftene reduseres.

DOMMEN:

Er pen, kjører smart og er overraskende lavt priset. En enorm bil, uten enorm pris.

Tekniske data

Skoda Superb

Motor: 1968 ccm 4-syl turbodiesel,

forhjulsdrift

HK: 190

Dreiemoment: 400 Nm

0-100 km/t: 7,7 sek

Toppfart:  230 km/t

Oppgitt forbruk: 0,45 l/mil

Oppgitt CO2-utslipp: 119 g/km

Vekt: 1555 kg

Pris: fra 308.500 kroner (125 hk)

Pris stasjonsvogn: Fra 318.500 kroner

STASJONSVOGN: I Norge er det stasjonsvognen  og ikke kombien som kommer til å selge Superb. Superb stasjonsvogn har et oppgitt bagasjeromsvolum på 660/1950 liter. FOTO: Produsent

STASJONSVOGN: I Norge er det stasjonsvognen og ikke kombien som kommer til å selge Superb. Superb stasjonsvogn har et oppgitt bagasjeromsvolum på 660/1950 liter. FOTO: Produsent

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag