Prøvekjørt: Peugeot RCZ

Sjekk så lekker fronten er blitt

Nå er fronten blitt fin. Men heldigvis har Peugeot gjort mer enn det med RCZ.

KUL: Nye Peugeot RCZ er mer forlokkende og morsom enn man skulle tro: FOTO: Jean Brice Lemal
KUL: Nye Peugeot RCZ er mer forlokkende og morsom enn man skulle tro: FOTO: Jean Brice Lemal
Sist oppdatert

Problemet med ansiktsløftninger er at de ofte blir elendige. En designer skjener ut underveis, og så blir bilen plutselig en karikatur av seg selv. Heldigvis var Peugeot framsynte nok til å rote til den opprinnelige RCZ-en skikkelig, så alt de trengte å gjøre var å rette opp feilene.

Vel, det var ikke et totalt rot. Nei, det var bare grillen; en gapende, stor kjeft som var fylt med en enorm tannbeskytter av en støtfanger.

Nå har den et todelt opplegg, med øvre og nedre del atskilt av en stang i bilens farge. Ferdig med det - alt er balansert. Du kan glemme klumpen på den gamle bilen, og fokusere på hvilken vakker og unikt proporsjonert coupé dette er.

Det er nesten alt du trenger å vite om ansiktsløftningen, som kommer rett fra boka om hvordan man oppgraderer ting på en kosteffektiv måte. Nå kan du få takbuer i matt svart lær, og alcantaratrekk kan bestilles til Sport-utgaven for en rimelig penge. Og den dyrere GT-versjonen kommer også med brunt lær. Herlig.

Men denne bilen har også andre egenskaper som er verd en titt. Det er lett å tro at den er enda en coupé med mer stil enn innhold. Men RCZ føles faktisk litt sportslig. Den er fast, men ikke rystende, og den har kvikk styring og går bra inn i svinger. Den er ganske livlig, og dyttes av en motor med mye mer trøkk enn de 1,6 literne skulle antyde. Det låter til og med litt fristende.

MEST FOR PENGA: Sport-utgaven ser ut til å gi mest igjen for pengene. FOTO: Jean Brice Lemal
MEST FOR PENGA: Sport-utgaven ser ut til å gi mest igjen for pengene. FOTO: Jean Brice Lemal

Råere versjon kommer

SPORTSLIG: Førermiljøet i RCZ fungerer fint. FOTO: Peugeot
SPORTSLIG: Førermiljøet i RCZ fungerer fint. FOTO: Peugeot

Den manuelle girkassa er stram og skarp. Støyen er litt høy og fjerner noe av raffinementet. Komforten blir også litt redusert av et flatt, hardt sete som er montert for høyt i bilen. Rattet er oppsvulmet, men den har en lys og luftig kupé med god sikt. Men dette er en toseter; baksetene er ikke noe for mennesker.

Prisen starter på 377 800 kroner med 156 hester, mens flaggskipet GT har 200 hk (457 800,-). Det finnes også en 163-hesters 1,6-liters diesel (407 800,-).

Personlig er jeg ikke sikker på om GT-greiene er verd pengene - jeg tror jeg ville nøyd meg med Sport-utgaven, som ser ut til å gi mest igjen for pengene.

Men hva med den 260-hesters RCZ R? Kommer ikke før på slutten av året. Bø.

Spesifikasjoner Peugeot RCZ GT

ENDA KVASSERE: Det komme en råere versjon med 260 hk. FOTO: Peugeot
ENDA KVASSERE: Det komme en råere versjon med 260 hk. FOTO: Peugeot

Motor: 1598 ccm, 4 syl,

Drift: Forhjulsdrift

HK: 200

Dreiemoment: 279 Nm

Forbruk: 0,67 l/mil

CO2-utslipp: 155 g/km

0-100 km/t: 7,6 sek

Toppfart: 235 km/t,

Vekt: 1421 kg

PRIS: Fra kr 377 800,- (156 hk)

DOMMEN: Skikkelig forbedret front fjernet den eneste reelle kritikken. Ikke absolutt karismatisk, men en mer forlokkende og gøyal kjørebil enn du kanskje skulle tro.

Les også:

Puristene vil nok mene at denne Peugeot-en er ødelagt

Her er bilene med best bakseteplass

Her står UP i sommer

Derfor koker det over for syklister og bilister

Denne saken ble første gang publisert 05/07 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også