Prøvekjørt: Mercedes-Benz G 63 AMG

Verdens råeste familietraktor

Nei, nei og atter nei. Å la AMG rote med G-klassen er ingen god idé. Basta.

VEGG: Fysikken dikterer at selv 544 hester slåss når de må takle 2550 kilo og luftmotstand som et fjøs. Og likevel føles den rask

VEGG: Fysikken dikterer at selv 544 hester slåss når de må takle 2550 kilo og luftmotstand som et fjøs. Og likevel føles den rask Foto: Foto: Daimler AG

Publisert Oppdatert

En kamerat av meg husker at han ble kalt inn til rektors kontor, og rektoren sa følgende alvorsord: "Jeg er ikke sint. Bare skuffet. Du har sviktet deg selv. Du har sviktet foreldrene dine. Og viktigst av alt; du har sviktet skolen."

Jeg er ikke sint på AMG for at de har bygd den vanvittige SUV-en G 63. Men jeg er skuffet. De har sviktet seg selv. Og sviktet sin herlige V8 tvillingturbo-motor. Og G-klassen, for den saks skyld.

G-bilen er flott i terrenget. Solid som en anleggsmaskin, og med grep som ei geit. Utseendet er ikke endret siden den ble lansert for 33 år siden. Heller ikke prinsippet for understell og chassiset med bærebjelker. Egenskapene til disse kan faktisk ikke endres.

Alt AMG kunne gjøre var å tilsette enorme hjul (som sporer vilt), større bremser (som får den gamle bussen til å vri seg), og hardere fjærer og dempere (au!). Men det er god plass under panseret til den store V-åtteren i Mercedes-en. Lyden er torden. Men ytelsen er dessverre ikke som et lyn. Fysikken dikterer at selv 544 hester slåss når de må takle 2550 kilo og luftmotstand som et fjøs.

Og likevel føles den rask. Delvis grunnet støyen, og delvis det usannsynlige i at et slikt arbeidsredskap kan løfte snuten sin mot horisonten med en viss grad av overbevisning. Men mest fordi den er altfor skremmende rask for sitt eget beste.

KANTET: Mercedes-Benz G 63 AMG

KANTET: Mercedes-Benz G 63 AMG Foto: Foto: Daimler AG

Utsolgt

Svinging og bremsing er virkelig ei salig røre. Styringen er vanvittig omtrentlig. Dekkene kan ikke gjøre noe med vekten av bilen. Men om de kunne det, ville bilen sannsynligvis ikke gripe tak i asfalten og kjøre i vei, men i stedet tippe rundt. ESP-en treffer den som en bedøvelsespil i et neshorn, og bringer beistet til knes ved første tegn på en rask svingmanøver.

Denne G-klassen får en moderne GPS og instrumenter, og ganske harry skinnseter. Men dette klarer ikke å skjule den forklemte kjørestillingen og en orkanaktig vindstøy.

Men G 63 AMG dreier seg ikke om rasjonell dømmekraft. For godt mål finnes det også en G 65. Den har V12-eren med biturbo, og leverer 620 hester og 1000 Nm. Den vil tilbys i Norge med pris fra 3,9 millioner kroner - 1,4 mill mer enn prisen for G 63, selv om den bare er 0,1 sekund raskere til 100 km/t. Det gjør den til den aller dyreste Mercedes-en. Og likevel er den utsolgt i de to kommende årene...

Spesifikasjoner

INTERIØR: Mercedes-Benz G 63 AMG

INTERIØR: Mercedes-Benz G 63 AMG Foto: Foto: Daimler AG

Mercedes-Benz G 63 AMG

Motor: 5461 ccm, V8,

Drift: Firehjulstrekk

Hk: 544

NM: 760

Forbruk: 1,38 l/mil,

C02-utslipp: 322 g/km

0-100 km/t: 5,4 sek,

Toppfart: 210 km/t

Vekt: 2550 kg

PRISEN

Fra cirka 2 500 000 kroner

MØT VEGGEN: Mercedes-Benz G 63 AMG

MØT VEGGEN: Mercedes-Benz G 63 AMG Foto: Foto: Daimler AG

DOMMEN

På papiret: En skarp G-klasse med denne herlige motoren ville vært vanvittig bra. I praksis: Bare vanvittig. Og veldig skuffende

Les også:

- 71 prosent sjanse for at denne SUV-en bryter sammen

Her står fotoboksene som måler snittfarten din

ENDA RÅERE: Mercedes-Benz G 65 AMG

ENDA RÅERE: Mercedes-Benz G 65 AMG Foto: Foto: Daimler AG

Quiz: Gjenkjenner du bilene fra siden?

Quiz: Hva kan du om Mercedes-biler?

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning