Prøvekjørt: McLaren 650s

Enda litt råere

McLaren dytter ut flere tall for sin nye superbil. Og det er bra.

BEDRE YTELSER: McLarens ingeniører har gjennomgått nesten hver eneste detalj på en eksisterende 12C for å optimalisere bilen med tanke på kraftigere ytelser.

BEDRE YTELSER: McLarens ingeniører har gjennomgått nesten hver eneste detalj på en eksisterende 12C for å optimalisere bilen med tanke på kraftigere ytelser. Foto: FOTO: McLaren

Publisert Oppdatert

Bilen - McLaren 650S - var i Sør-Spania. For å møte den der, kjørte jeg til flyplassen i en Jaguar F-Type V8S. I det sørlige England virket denne Jaguaren absurd og nesten skremmende rask.

Deretter kjørte jeg McLaren i to dager, og fløy hjem. Og nå føltes akselerasjonen til Jaguaren ganske hverdagslig.

Den nye bilen til McLaren er virkelig vanvittig rask. Kanskje er ikke en F-Type en verdig rival, men McLaren slår også ut superbil-rivalene sine i samme prisklasse - som er ca. to millioner i England.

Hvordan skjedde dette?

Du husker kanskje at den opprinnelige MP4-12C skiltet med over 600 hk, og så ble oppgradert til 630. Nå leverer 650-modellen, ja, gjett. Så den maksimale kraften er bare økt med fire prosent på full omdreining, noe du knapt føler.

Den utrolige følelsen av tilgjengelig trøkk skyldes for det meste en rå økning i dreiemomentet i øvre del av mellomturtallet.

Dette er ikke bare en chippe- og turbo-jobb: Stemplene og sylindertoppene og kamakselen er modifisert, intercoolerne og radiatorene er større, eksosanlegget er nytt og lyden er skarpere uten av det blir tåpelig.

Som en slegge

Det var verdt strevet. Mens 12C hadde et dreiemoment på 600 Nm, leverer denne bilen opptil 680 Nm. Bånner du gassen i for eksempel 4000 o/min i tredje gir, blir dette en økning som treffer deg som en slegge. Og dette er gjort uten å tilføre forsinkelser eller motvillig oppførsel fra motoren.

NY NESE: Frontdesign i P1-stil er mer rotete enn på 12C, men gir mer marktrykk

NY NESE: Frontdesign i P1-stil er mer rotete enn på 12C, men gir mer marktrykk Foto: FOTO: McLaren

Tallpreik

Tekniske data

Motor: 3799 ccm, dobbelt turbo V8

Drift: Bakhjulsdrift

HK: 650

Dreiemoment: 680 Nm

0-100 km/t: 3,0 sek

Toppfart: 328 km/t

Oppgitt forbruk: 1,17 l/mil

CO2-utslipp: 275 g/km

Vekt: 1645 kg

Pris: Ca. 2,17 mill. kroner (i England)

Noen sier at McLaren snakker for mye om tall. Men dersom du har tall som dem i 650S, hvorfor skulle du ikke det?

I denne bilgruppen er tiden fra 0 til 100 km/t bare en liten del av ytelsen. 0-200 km/t er et bedre mål på hva som skjer når de får opp farten. McLaren sier at en 650S vil komme opp i 200 km/t på bare 8,4 sekunder, eller 8,6 for en Spider.

Mot Ferrariene er dette på et helt annet nivå, selv når du henter fram en Speciale. Her er vi på banen til F12 Berlinetta.

McLarens dyktige ingeniører har gjennomgått nesten hver eneste detalj på en eksisterende 12C for å optimalisere bilen med tanke på kraftigere ytelser - noen meningsfulle, og andre mer merkverdige. Så dersom øynene dine blir såre av de påfølgende linjene, ta det helt med ro.

Vi setter i gang: Mer marktrykk (24 prosent mer i 240 km/t) fastere fjæring (22 prosent foran, 37 prosent bak), lavere vekt (6 kg) til tross for større radiatorer. Konsekvens: Raskere rundetider. Sistnevnte oppgis bare som en merkbar forbedring, og ikke i tall.

Forførende å kjøre

Men de evige tallmennene- og kvinnene i Woking har også gjort noe annet. De har lagd en bil som ikke bare flytter grensene for fart på enhver målbar måte. De har også gjort den mer underholdende all den tid man ikke raser rundt som en villmann.

Den føles mer levende i alle fartsområder, og pirrer deg med en levende følelse av kraft.

650S er forførende på veier som inviterer til engasjerende kjøring. Styringen er forbløffende tydelig: Direkte, rett på sak, kontant og nøyaktig.

GREP OG STOPP: Karbon-keramiske bremser og Corsa-dekk standard ¿ en del av prisøkningen fra 12C.

GREP OG STOPP: Karbon-keramiske bremser og Corsa-dekk standard ¿ en del av prisøkningen fra 12C. Foto: FOTO: McLaren

I chassismodus Sport er dempingen bedre enn noensinne. 12C kan oppleve som en hoppestokk, men i 650S er kontrollene strammere. Og likevel, som tidligere, virker det ikke som om ujevnheter sinker deg. Stabilitetskontrollen og oppsettet til bremsene har en beinhard evne til å nagle bilen fast til sporet du har valgt.

Byr opp til dans

Bytter du til Track-modus, blir bilen enda strammere, og hekken veiver omkring litt mer når du gir på.

Dette er noe som bare de flotteste superbilene kan gjøre: De omfavner deg og jobber sammen med deg, og danser rundt grensene for veigrep.

Rått turbotrøkk

Dra til en bane, kjør hardere, og kontrollen er fantastisk. Jeg er ingen racerkjører, men jeg må beundre den tilliten 650S gir meg.

UTE MED 12C: 650S erstatter 12C. Den var ment som et tillegg. Men da McLaren lanserte den, ville ingen lenger ha den eldre bilen, så 12C ble avlivet.

UTE MED 12C: 650S erstatter 12C. Den var ment som et tillegg. Men da McLaren lanserte den, ville ingen lenger ha den eldre bilen, så 12C ble avlivet. Foto: FOTO: Patrick Gosling

Hvis du skulle finne på å bremse inne i en sving, føles den ikke utrygg. Jeg fikk aldri følelsen av at det ville gå galt. Og på vei ut av svingen finner den feste for å takle det rå turbotrøkket.

Skviset ut 12C

650S erstatter 12C. Den var ment som et tillegg. Men da McLaren lanserte den, ville ingen lenger ha den eldre bilen, så 12C ble avlivet.

Men vet du hva? 650C er ikke bedre på alle måter. Jeg synes at 12C er en vakrere bil. 650S ser ut som om den har gjennomgått en ansiktsløftning, med tofargede partier i nesa og hekken som forvirrer proporsjonene litt.

Bare én er like sivilisert

Selv om de nye demperne gir deg en eminent komfortabel kjøring, betyr de fastere fjærene at 650S ganske enkelt ikke er så smidig som 12C når du setter den i chassismodusen Normal.

Men når du først har fått smake på den herlige Sport-modusen i 650S, er det hardt å gå tilbake. Standardmodus sløver styringen, uten å gi mye komfort tilbake.

HØYT OPPE: Hevbar dør gjør det enkelt å komme inn i bilen over høye kanaler.

HØYT OPPE: Hevbar dør gjør det enkelt å komme inn i bilen over høye kanaler. Foto: FOTO: McLaren

Men la oss ikke dra dette for langt: Det finnes bare én superbil som er i nærheten av å være like sivilisert som 12C. Og det er 650S.

DOMMEN:

Mer superbil enn i 12C - raskere, og med mer dramatisk utseende. Men på bekostning av de vakre linjene til 12C.

RIVALEN

Ferrari 458 Spider - Ingen Speciale Spider (ennå), og en vanlig 458 er langsommere. Men skarp.

Les også:

Her står UP i sommer

911 Turbo - den er uhyggelig rask

Kan koste deg mellom 6000 og 10.000 kroner hvis du må bytte

RASKERE: 650S er mer superbil enn i 12C, men på bekostning av de vakre linjene til 12C.

RASKERE: 650S er mer superbil enn i 12C, men på bekostning av de vakre linjene til 12C. Foto: FOTO: McLaren

Se flere saker fra: De råeste bilene vi har kjørt
Superduellen: Porsche 918 Spyder mot McLaren P1

Duell: Porsche 918 Spyder vs McLaren P1

Superduellen: Porsche 918 Spyder mot McLaren P1
Rundt 800.000 kroner er avgifter. Det er mer enn hva bilen koster i Sverige

Prøvekjørt: Lexus RC F

Rundt 800.000 kroner er avgifter. Det er mer enn hva bilen koster i Sverige
Den ser ut som en vanlig C-klasse, men....

PRØVEKJØRT: Mercedes-AMG C 63

Den ser ut som en vanlig C-klasse, men....
Den beste Porschen i 911-serien

Prøvekjørt: Porsche 911 Carrera GTS

Den beste Porschen i 911-serien
Framtiden er lys

Prøvekjørt: BMW i8

Framtiden er lys
De er de siste i sitt slag

Ferrari F12, Lambo Aventador og Aston Martin Vanquish :

De er de siste i sitt slag
Og så dro Top Gear til bunns med en Ferrari i Norge...

Prøvekjørt: Ferrari California

Og så dro Top Gear til bunns med en Ferrari i Norge...
En helt fantastisk bil

BMW i8

En helt fantastisk bil
Den har 1203 hestekrefter under panseret

Prøvekjørt: Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse

Den har 1203 hestekrefter under panseret
Den mest komplette superbilen

Porsche

Den mest komplette superbilen
Endelig har vi fått prøve den

Prøvekjørt: LaFerrari

Endelig har vi fått prøve den
- Får alt annet til å virke gammeldags

McLaren P1

- Får alt annet til å virke gammeldags
Superbilen alle kan kjøre

Prøvekjørt: Porsche 911 Turbo S, 2013

Superbilen alle kan kjøre
- Jeg kunne uten besvær kjørt bilen med slalåmstøvler

Prøvekjørt: Ferrari F12 Berlinetta

- Jeg kunne uten besvær kjørt bilen med slalåmstøvler
Tidenes råeste familiebil!

Top Gear Magazine: Ferrari FF

Tidenes råeste familiebil!
Den beste Lamborghinien

Lamborghini Huracán

Den beste Lamborghinien
I det rette element

Lamborghini Sesto Elemento

I det rette element
Rådyr på glatta

Lamborghini Aventador

Rådyr på glatta
Enda litt råere

Prøvekjørt: McLaren 650s

Enda litt råere
Fungerer mye bedre enn energidrikk

Prøvekjørt: Mercedes SLS Black

Fungerer mye bedre enn energidrikk
Den har én stor svakhet

Prøvekjørt: Aston Martin One-77

Den har én stor svakhet
Raskere enn noensinne

Prøvekjørt: Aston Martin V12 Vantage S

Raskere enn noensinne
Top Gear-sjefens favorittbil

Lexus LFA

Top Gear-sjefens favorittbil
Som å kjøre en bombe

Prøvekjørt: Pagani Huayra

Som å kjøre en bombe
Jeg elsker denne bilen!

Nissan GT-R

Jeg elsker denne bilen!
Selv koppholderen er perfekt

Prøvekjørt: Maserati GranTurismo Sport

Selv koppholderen er perfekt
220 på strekka og nesten 200 km/t i sving!

Prøvekjørt: Audi R8 V10 Plus, 2013

220 på strekka og nesten 200 km/t i sving!

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag