Prøvekjørt: BMW X6 M50d

Altfor morsk for søndagstur

Flott trippelturbo gjør BMW X6 til et svært overraskende våpen på ujevn landevei.

DIESELMUSKLER: Dette er noe av det sinteste du får av dieselkrefter. FOTO: Max Earey

DIESELMUSKLER: Dette er noe av det sinteste du får av dieselkrefter. FOTO: Max Earey

Publisert Oppdatert

Dette er litt av et dilemma. På den ene siden er det godt nytt at BMW nå selger den nye trippelturbo-dieselen sin i Norge. På den andre siden er bilen vi kjører en X6, og dermed er dette en blanding av en av våre favorittelementer i BMW (denne motoren), og noe som ikke er en fullt så stor favoritt (X6). Altså en indre glede som er dempet av et ugunstig giftermål.

Men la oss konsentrere oss om det positive. Den treliters trippelturboen - som også finnes i BMW M550d xDrive - er et monster. Takket være 380 hester og 740 Nm, klarer den 0-100 på 5,3 sekunder - med en vekt på 2,2 tonn. For å sette det i perspektiv, kan vi nevne at diesel-verstingen Audi Q7 V12 kommer til 100 km/t på 5,5.

Skremmende fart

Men dette dreier seg om mer enn bare tall. Det dreier seg om hva X6 M50d mangler.

Og hva superturboen mangler, er forsinkelse. Med et turbo-opplegg med to små for lavere omdreininger og en større for høyere, finnes det ingen forsinkelser. Den briljerer.

Og så har du den andre siden. Sett den åttetrinns automaten i manuell, og opplev en helt annerledes X6. Nå dreier alt seg om skremmende fart og en dreiemoment-kurve som aldri stopper. Den øyeblikkelige farten er vanedannende.

UMIDDELBAR RESPONS: Den treliters trippelturboen er helt uten forsinkelse. FOTO: Max Earey

UMIDDELBAR RESPONS: Den treliters trippelturboen er helt uten forsinkelse. FOTO: Max Earey

Alle de som mener at turbomotorer ikke kan levere herlig og umiddelbar kraft, trenger ikke lenger å bekymre seg. Og i motsetning til andre dieseler, mister ikke M50d trøkket på høyt turtall. Du har rikelig med bånndrag og kraft helt til den røde streken.

Ingen ting er slapt med X6. Kontrollen over karosseriet er overlegen, styringen er presis, og momentstyringen er en perle. Greit; den er ikke morsom på den tradisjonelle måten, fordi du har masse veigrep du kan bruke på tilbakemeldingene. Men den er enormt rask.

For morsk til å pulse av sted

For å være ærlig, trives X6 best når den kjøres hardt. Understellet er for fast og motorlyden er for morsk til å pusle av sted. BMWs nye sportspakke, de store hjulene og sportsfjæringen M50d har, er ikke ment for alle.

Meningen er at det skal være en bil mellom en fullblods M-bil og de mindre endringene på M Sport-modellene, men X6 drar dette litt langt.

Dommen er litt annerledes enn en "normal" Vi Menn Bil Top Gear-dom, men X6 M50d kunne vært bedre om den ble roet litt ned.

Spesifikasjoner:

FORBRUKET: Gjennomsnittlig forbruk på monsteret skal i teorien ligge rundt 0,77 liter per mil. FOTO: BMW

FORBRUKET: Gjennomsnittlig forbruk på monsteret skal i teorien ligge rundt 0,77 liter per mil. FOTO: BMW

Motor: 2993 ccm, 6 syl,

Trekk: 4WD

Hk: 380

Dreiemoment: 740 Nm,

Forbruk: 0,77 l/mil,

CO2-utslipp: 204 g/km

0-100 km/t: 5,3 sek

Toppfart: 250 km/t,

Vekt: 2225 kg

Pris: Cirka 1 390 100 kroner

DOMMEN: Som en teknisk milepæl er dette ni av ti poeng. Men det er fremdeles en X6, så vi må trekke fra ett poeng.

Les også:

Test deg selv: Hva kan du om BMW-biler?

UTSLIPP: CO2-utslippet på 204 g/km, standard EU5. FOTO: BMW

UTSLIPP: CO2-utslippet på 204 g/km, standard EU5. FOTO: BMW

Test: Norges billigste bil

2012 2013 - Her er de beste vinterdekkene

De beste nye SUV-ene vi har testet

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning