Prøvekjørt: BMW 435i Cabriolet

På 20 sekunder er den forandret

Blåser en varm sommer i nakken din uansett.

Publisert Oppdatert

BMW har slått til med en foldbar hardtop til sin neste generasjon av mellomstørrelse-kabriolet.

1-seriens kabriolet (som snart muteres til 2-serie) har tekstiltak, siden dette er billigere og enklere å pakke ned i en liten bil. 6-serien har også tekstil, siden dette er en bil for spesielle anledninger, for folk som ønsker å vise at de har en kabriolet selv når taket er oppe.

Men 3-seriens kabriolet - og nå 4-serien som erstatter den - må være biler som kan brukes året rundt, og være vernet mot vandaler og vær.

Ny bil på 20 sekunder

Så la oss starte med taket på. Det ser fint ut, med en jevn taklinje, bare brutt av en rekke foldelinjer langs takets mange deler. Men om den er lakkert i en mørk farge, smelter linjene inn i bakgrunnen. Med taket slik, føles den ganske stiv og blir svært stille.

Den kjører stort sett som en 4-serie Coupé, dog med en svært lett krengning når den går inn i svinger grunnet litt ekstra vekt høyt plassert.

Skal du ta ned taket, må du fjerne det aller meste fra bagasjerommet. Når det er gjort, senker du bare farten til nesten null, og 20 elektrisk drevne sekunder senere er du i en feiende flott åpen bil med rene linjer. Forvandlingen skjer ved at taket deler seg i tre seksjoner og dyttes ned i bagasjerommet som åpner seg når du drar i "gi meg kabriolet"-knappen

STOR MOTOR: 435i Cabriolet er en cruiser mer enn en rå kjøremaskin. Dermed hadde den fint tålt en mindre motor. FOTO: BMW

STOR MOTOR: 435i Cabriolet er en cruiser mer enn en rå kjøremaskin. Dermed hadde den fint tålt en mindre motor. FOTO: BMW

Endrer karakter

Tekniske data

Motor 2979 ccm 6-syl turbo

Drift: Bakhjulsdrift

HK: 306

Dreiemoment: 400 Nm

0-100 km/t: 5,5 sek

Toppfart: 250 km/t

Oppgitt forbruk: 0,75 l/mil

CO2-utslipp: 176 g/km

Vekt: 1750 kg

Pris: Fra kr 902 700,-

Med taket nede merker vi at bilen endrer karakter. Den virker ikke lenger like vridningsstabil i svingene, og styringen føles ørlite mindre presis.

Ingen voldsom endring, men en endring tross alt.

Kabrioletløsningen er grundig gjennomtenkt med tanke på personene foran. Det er lite turbulens - bemerkelsesverdig lite når vindblokkereren er på plass og vinduene er oppe. Ikke trenger du full sommervarme heller. Tvert imot. Kabrioleten er for hele året, takket være nakkevarmere av hårføner-typen.

Det er litt dårligere stilt dersom du har folk i baksetet. Da må nemlig vindblokkereren legges bort. I motorveifart risikerer du at baksetepassasjerene får ødelagt sveisen og humøret.

Bagasjerommet er heller ikke særlig lett tilgjengelig når taket er nede. Du må åpne det vanlige lokket, trykke på en annen knapp for elektrisk å løfte foldetak-panelene unna, og deretter åpne en manuell sikkerhetshempe. Så kan du legge inn din (lille) koffert. Gjenta deretter i omvendt rekkefølge.

DOMMEN:

En bra cruiser, ikke en ren kjøremaskin. Dermed er den store motoren malplassert. Funker året rundt.

RIVALEN:

Mercedes E400 kabriolet - en V6 dobbeltturbo og mykt tak. Mer plass. Kommer bare i AMG Sport Plus-versjon.

Les også:

FØNER I NAKKEN: Kabrioleten er for hele året, takket være nakkevarmere av hårføner-typen. FOTO: BMW

FØNER I NAKKEN: Kabrioleten er for hele året, takket være nakkevarmere av hårføner-typen. FOTO: BMW

Toppløs under 200 000 kroner

Audi RS5 Cabriolet - 450 hk rett i fletta

Den ultimate "flæshe penger"-bilen

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag