Elbil

Miljø-superbil med masse bagasjeplass

Først ga Fisker oss superbilen Karma. Nå sikter de seg inn mot fartsglade familier med den firedørs, fireseters Surf-en. Ferrari; merk dere dette...

Publisert Oppdatert

Ferrari var kanskje den første med sin tredørs FF, men Fisker akter slett ikke å la Maranello ha denne luksus-sports-nisjen for seg selv i all evighet.

Med debuten til den heftige Fisker Surf til neste år vil den California-baserte hybridbil-bedriften kunne tilby kunder som ønsker seg en stasjonsvogn med høy ytelse en såkalt "bærekraftig" løsning på behovet. Og det til under halve prisen.

- Surf er basert på plattformen til Fisker Karma, og var allerede under arbeid noen tiår før den tredørs Ferrarien kom, sier administrerende direktør i Fisker, Henrik Fisker.

- Jeg vokste opp med tre biler som ga inspirasjonen, fortsetter han.

- Jensen Interceptor, Scimitar GTE, og Lamborghini Espada - sportsbiler som kunne brukes til hverdags.

Men Surf er mye mer enn en tributt til disse bilene.

- En fritidsbil er for meg noe mye mer enn en bare noe som er mer sporty enn en stasjonsvogn, sier han.

- Men vi ønsket også mer funksjonalitet enn en vanlig tredørs-design. Tredørs ser kult ut, men de selger vanligvis ikke godt fordi de ikke er så allsidige. Så vi lagde i stedet en tredørs, men med silhuetten til en femdørs.

DRAR GODT: Nå som den har ny motorstyring og mye mer effektive eksospotter, gir hybridens motorer 1340 Nm dreiemoment, og drar bilen til 200 km/t

DRAR GODT: Nå som den har ny motorstyring og mye mer effektive eksospotter, gir hybridens motorer 1340 Nm dreiemoment, og drar bilen til 200 km/t Foto: RIPLEY

Likhetstrekk med Ferrari FF

Sluttresultatet er en overbevisende slank stasjonsvogn som avsluttes i en hel, oppløftet bakdør. Ved å strekke ut taklinjen bak har det også blitt bedre takhøyde og beinplass bak - omkring fem centimeter i hver retning - noe som gjør det enklere å komme inn, og mer komfortabelt når du har kommet deg dit.

Det forbedrer også lastekapasiteten vesentlig. I stedet for Karmaens ganske så stusselige 195 liters bagasjerom tilbyr Surf 355 liter med baksetene oppe, og hele 820 liter når du legger dem ned (FF tilbyr 450 og 800 liter).

Hva disse tallene ikke viser er hvor ulikt konfigurert denne lasteplassen er.

Der hvor Ferrarien har en liten opphøyd plattform over bakakselen slik at du bare kan vippe baksetene ned og dytte inn sakene dine etter behov, er Surfens lasteareal i praksis delt i to av hybridsystemet. Dette betyr at du kan fylle det mindre, bakre området gjennom bakdøra, men du er nødt til å bruke sidedørene bak for å få full tilgang til lasteområdet i midten.

Plass til surfbrett

UTSTILT: Fisker Surf ble vist frem for første gang på bilutstillingen i Frankfurt i høst.

UTSTILT: Fisker Surf ble vist frem for første gang på bilutstillingen i Frankfurt i høst. Foto: Newspress

På grunn av denne hybridveggen er skiklaffen som FF har mellom baksetene - som lar deg transportere skiene inne i bilen - borte her. Du kan likevel få inn et kortvokst surfebrett og balansere det på den midtre plattformen med stålkanter, kjent som Podiet. Men du vil nok ønske å feste det godt så det ikke ender opp langt foran bilen din når du finner perfekte bølger og må bremse med alt du har.

For å maksimere lastekapasiteten planlegger Fisker å tilby et firedelers superkvalitets bagasjesett i lær som er designet for å passe akkurat inn i bilen. Og ønsker du enda mer kapasitet, vil det også komme et sett med elegante takskinner og en like smekker takboks.

Mye likt med Karma

Selv om de ytre dimensjonene er de samme som på Karma, tror du kanskje at alle disse ekstra bitene med karosserigreier forårsaker at Surf veier litt mer enn coupeen. Og da tror du rett.

SURF'S UP: De ytre dimensjonene er de samme som på Fisker Karma, men designen er ulik.

SURF'S UP: De ytre dimensjonene er de samme som på Fisker Karma, men designen er ulik.

Henrik anslår Surf til å være omkring 30 kilo tyngre, noe som ville gjøre den til 2527 kilo totalt. Ikke noe av denne vekten kan tilskrives et AWD-system à la FF, for Surfen finnes bare med bakhjulsdrift.

Bortsett fra lasteflaten er det mange andre kule egenskaper som er unike for Surfen.

Solcellepanelet i taket (ekstra) er gjennomskinnelig i stedet for ugjennomsiktig, noe som kan gi noen interessante solbruningsmønstre. Det standard panoramapanelet i farget glass kan løftes opp for ventilasjon.

Du har en integrert takspoiler som ser brukbar ut, og det sitter oransje bremsekalipere fra Brembo bak en ny versjon av Fiskers karakteristiske 22-tommers Circuit Blade designerhjul.

Ren designgalskap

Inne i Surfen er det også noen andre nye elementer. Skillet mot bagasjeområdet i støpt aluminium er ren designgalskap, på en bra måte. Likeledes er de bakre håndtakene til seteutløseren usedvanlig bra utført. Men hva med den oransje perforerte polstringen av interiøret, av lær og ultrasemsket skinn? La oss bare si at det koker ned til personlig smak.

Bortsett fra disse detaljene er Surfen ganske så identisk med Karma. Noe som slett ikke er en dårlig ting. Nå som den har ny motorstyring og mye mer effektive eksospotter, deler hybridens effektpakke ut omkring 1339 Nm dreiemoment, drar bilen til 200 km/t og gjør det med mindre drivstoff - og mindre utslipp - enn en Prius.

UVANLIG: Oransje semsket og perforert lær. Uvanlig nok.

UVANLIG: Oransje semsket og perforert lær. Uvanlig nok. Foto: RIPLEY

Omkring 3000 Surf vil lages hvert år, med start i annet kvartal 2012, og de vil få en pris som blir liggende "l itt høyere" enn Karmaen. Og hvem kommer til å kjøpe dem? Henrik svarer: - Hvis du kunne ha bare én bil som ser kul ut, som er veldig anvendelig og billig å kjøre og vedlikeholde, er dette bilen du bør eie.

HANSKEAKTIG: Perforert lær som minner om gamle kjørehansker.

HANSKEAKTIG: Perforert lær som minner om gamle kjørehansker. Foto: RIPLEY

Fisker gjør avtale med BMW for neste prosjekt

Den ennå hemmelige bilen fra Fisker med kodenavn Nina - som skal komme på denne tiden neste år - vil få BMW-motorer, ifølge en avtale gjort mellom de to bedriftene.

Det skal leveres opptil 100 000 enheter årlig av en 2-liters, 243 hk, 353 Nm firesylinders, dobbelt turboladet motor med kodenavnet N20, fra BMW til Fiskers USA-fabrikk for Project Nina i Delaware.

Fisker sier at han avsto fra å bruke lettere, tresylindrede motorer, siden de ikke var kraftige nok til å gi ytelsen som kreves.

SPACE: Girvelger inspirert av 50-tallets romfilmer.

SPACE: Girvelger inspirert av 50-tallets romfilmer. Foto: RIPLEY

- Vi så på BMWs tresylindrede motor (som skal inn i i3), og til og med en motor fra Lotus, men ingen av dem hadde nok krefter og dreiemoment til å oppnå bra nok fart og akselerasjon når du er tom for batteristrøm.

- Med denne firesylindrede motoren lader du batteriene når du kjører i motorveifart i Sport-modus, og dette er en nøkkelfaktor i hele filosofien vår, sier han.

Fisker mener at størrelsen også innebar at de trengte en større motor. Og Nina er på størrelse med en Audi A4.

Indikerer BMW-avtalen et mulig større samarbeid i fremtiden?

- På dette tidspunktet er det bare en leveringsavtale, sier Fisker.

Les også:

Se hvem som kaster klærne i Pirelli-kalenderen

De 10 beste sitatene fra Jeremy Clarkson

Pust inn og prøv å si navnet på denne bilen

Denne bilen burde snerre, men den brummer

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag