Toyota

Kommer super-Toyotaen tilbake?

Du trodde kanskje Toyota kun satset på fornuftige hybrider? Tro om igjen.

Sist oppdatert

Dette er bilen som forteller verden at Toyota kan annet enn å lage fornuftige, men dølle hybrider. Det er en bil som forteller at selskapet vil friske opp utvalget. Og finnes det noen bedre måte å formidle budskapet på enn å vise frem en blendende rød sportsbil?

FT-1 er designet i Toyotas designsenter i California (Calty Design Research), som står bak noen av de feteste bilene i Toyotas historie, som 1993 Supra, konseptet for FJ Cruiser og Celica-en som også kom i rallyutgave og vant tre WRC-titler. De ansvarlige for FT-1 tok utgangspunkt i Toyotas sportsbilhistorie helt tilbake til kupéen 2000GT som kom i 1967.

Ikke en hybrid

Toyota har ikke sagt noe om motoren i FT-1, annet enn at det er en kraftig forbrennings-motor og ikke en hybrid. Men det er tross alt snakk om en utstillingsbil som strengt tatt ikke trenger motor. Men Gran Turismo-produsent Polyphony har etter informasjon fra Calty gitt bilen over 500 hk i Gran Turismo 6.

Etter sigende skal Toyota-boss Akio Toyoda latt seg overbevise om at FT-1 burde vises frem på Detroit-utstillingen etter å ha kjørt bilen virtuelt på Fuji Speedway.

FT-1 minner om FT-HS som ble designet ved Calty i 2007. Det er den nye Supra, ble det sagt. Men finanskrise, samt Toyotas egne problemer med tilbakekallinger, satte solide hindringer i veien.

SUPRA: Toyota FT-1 viser at den japanske bilgiganten endelig kan ha en superbil på gang igjen, den første siden Supra. FOTO: Toyota
SUPRA: Toyota FT-1 viser at den japanske bilgiganten endelig kan ha en superbil på gang igjen, den første siden Supra. FOTO: Toyota

GT86 viser at Toyota kan

SUPERBIL: Toyota Supra fra 1990-tallet. FOTO: Martin Jansen
SUPERBIL: Toyota Supra fra 1990-tallet. FOTO: Martin Jansen

I mellomtiden har Toyota inngått et samarbeid med BMW for å utvikle en plattform for en ny sportsbil. Men den blir mindre enn FT-1.

Men helt til topps i Toyota har man nå blottlagt hvilken retning man ønsker å dreie bilselskapet, og her spiller FT-1 en betydelig rolle. Toyota har stolt for mye på en forsiktig videreutvikling av biler de har hatt suksess med, sies det. Det har gått på bekostning av nye ideer.

Som en konsekvens av streben etter konsensus i alle ledd har bilene blitt dølle. Men nå har godkjenningsprosessen blitt mer strømlinjeformet, for å skape mer kreativitet og lidenskap.

Nå skal Toyota lage biler du vil ha, ikke bare biler du tror du bør ha. Det handler blant annet om å gjøre bilene mer interessante å kjøre. Der gjør ikke FT-1 oss særlig klokere. Men GT86 viser at Toyota kan.

En ledestjerne

BARSK: FT-1 er en designstudie, og den kommer neppe i produksjon slik den ser ut p.t. Men den sender signaler om at Toyota kan ha en superbil på trappene. FOTO: Toyota
BARSK: FT-1 er en designstudie, og den kommer neppe i produksjon slik den ser ut p.t. Men den sender signaler om at Toyota kan ha en superbil på trappene. FOTO: Toyota

Vil ha-følelsen trigges av både design og kjøredynamikk, og FT-1 er således en fristende teaser på hva som kan komme.

SUPERBIL: Toyota GT2000. FOTO: Wikipedia
SUPERBIL: Toyota GT2000. FOTO: Wikipedia

Ifølge PR-apparatet er FT-1 en åndelig ledestjerne for Toyotas globale design. Det betyr ikke at neste Auris vil ha FT-1-aktige luftinntak og kraftige diffusere, men dersom Toyota lykkes vil man merke DNA-et.

FT-1 vekker i hvert fall oppmerksomhet med sitt kraftfulle utseende. Og dersom Toyota vil at vi skal merke hvordan de beveger seg vekk fra ensformigheten, så er det akkurat en bil som dette trengs. En Supra.

Les også:

BMWs grønne superbil er klar for Norge

Barskere bil får du ikke i Norge

Test deg selv: Hva kan du om biler?

Denne saken ble første gang publisert 07/05 2014, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også