Prøvekjørt: Aston Martin Vanquish Volante

Klart en bil kan være sexy

Du vet at du kjører den mest velskapte og vakreste bilen som finnes i flere mils avstand. Og du vet at alle andre vet.

Sist oppdatert

Å si at kabrioleten Aston Martin Vanquish Volante er en ny bil, vil nok ikke være helt korrekt. For "ny" er ikke et ord Aston Martin bruker ofte. Det ville innebære at de har gjort noe helt annet enn tidligere med bilserien sin, og ikke noe som har utviklet seg fra en eksisterende bil.

Siden denne tradisjonsrike bilen har en arv som er gjennomført britisk, er Aston-verdenen et sted hvor man bare legger til nye ting når de gamle greiene er hinsides reparasjon.

Så dette kan best beskrives som et evolusjonært alternativ til DBS Volante. Og det vil slett ikke være fornærmende for noen. For det er nettopp hva det er.

Brukt siden 1965

Her er en liten historielekse dersom du henger litt etter med Aston Martin: Den nåværende Vanquish-serien (2012-) erstatter den tidligere DBS-serien (2007-2012), som i sin tur erstattet den opprinnelige Vanquish-serien (2001-2 007). Alle er drevet av 5,9-liters V12 Og alle er hårreisende herlige biler.

Volante-navnet er brukt på kabriolet-modellene i serien siden 1965, og betyr flere ting. Den direkte italienske oversettelsen betyr "flygende", som er nøyaktig slik det ser ut som om du har gjort i tidligere modeller etter bare en rask tur med taket og vinduene nede.

Men jeg synes at den musikalske betydningen passer bedre til denne bilen: Å bevege seg med lett hurtighet.

Årsaken til det er at den, tross sine 573 hester, aldri føles aggressivt rask på en moderne tunnelsyn-måte. Den oppnår en toppfart på 295 km/t, og blåser opp til 100 km/t raskt nok (4,1 sek) uten å plages for mye.

SEXY: Design- og konstruksjonsteamet har skapt det som utvilsomt er en av verdens mest sexy utførelser av en hekkspoiler.
SEXY: Design- og konstruksjonsteamet har skapt det som utvilsomt er en av verdens mest sexy utførelser av en hekkspoiler. Foto: FOTO: Max Earey

Ofrer ikke komforten

ONE-77: Konsollen har lånt design fra One-77.
ONE-77: Konsollen har lånt design fra One-77. Foto: FOTO: Max Earey

Men den får deg aldri til å føle at du er i besittelse av ytelser som passer best på racerbanen. Og det er positivt.

Vanquish Volante ofrer ikke komfort og god oppførsel for å kunne oppnå resultater som bare testførere noensinne vil kunne klare.

Den føles velkjent, komfortabel og avslappende å kjøre, uansett hastighet. Og det er nettopp slikt du ønsker deg av en GT-bil, og spesielt en som ikke har tak.

Dette betyr ikke at bedriften har gitt opp å prøve å holde tritt med de mekanisk overlegne, men stilistisk handikappede konkurrentene sine. Her er det nyheter både utenpå og inni.

Større bagasjeplass

VH4-arkitekturen har for første gang en hud av bare karbonfiber, og er 14 prosent stivere enn den i DBS Volante. Drivverket ligger en anelse lavere enn i den takløse DBS-en, og vektfordelingen er nå på 51/49 foran/bak.

Glasset på frontruta går nå helt opp til kanten av taket, hvor den trelags tekstiltoppen reiser seg for å møte den, uten synlige låser. Hevingen tar ca 14 sekunder i opp til 50 km/t.

Det 279-liters bagasjerommet er nå 50 prosent større, med taket oppe eller nede. Og du skjermes fra den verste vinden med taket nede, og er fullstendig beskyttet med taket oppe, takket være et ekstra lag av Thinsulate midt inne i tekstillagene i taket.

Sexy hekkspoiler

BARE RØR: Ryddig sentralt dashbord (samme som i Vanquish Coupe): Berøringsfølsomt, og med feedback
BARE RØR: Ryddig sentralt dashbord (samme som i Vanquish Coupe): Berøringsfølsomt, og med feedback Foto: FOTO: Max Earey

Interiøret er i det store og hele overført fra Vanquish, og bruker dermed en berøringsfølsom og responderende midtkonsoll som er mye bedre enn det klumpete dashbordet i DBS, og har flere farge- og polstringsvariasjoner enn i en motebutikk.

Foto: Max Earey

Men uansett hvor mange farger og skinnkvaliteter som finnes, ville de vært unyttige dersom bilens grunnleggende form var ute og syklet.

Det er den heldigvis ikke. Design- og konstruksjonsteamet har skapt det som utvilsomt er en av verdens mest sexy utførelser av en hekkspoiler.

Den luftførende karbonfiberbøylen ser ganske enkelt ut til å ha hevet seg opp fra den smeltede kroppsformen og deretter stivnet. Det er ingen skjøter, kanter eller skruehull; bare en svunget, perfekt linje som sitter dønn.

Den vakreste i mils omkrets

Det er slike detaljer som sammen med hele den elegante karakteren, får deg i et veldig positivt modus når du kryper inn bak rattet. Du vet allerede at du nå skal kjøre den mest velskapte og vakreste bilen som finnes i flere mils avstand.

Du vet også at alle andre på veien er klar over det. Alt bilen egentlig trenger å gjøre, er å bevege seg i et greit tempo og ikke skjemme seg ut, så vil den selge seg selv. Men så setter du deg inn, og motoren bjeffer i gang. Og da er både du og bilen solgt.

Dette skjer til tross for det som i utgangspunktet virker å være mekaniske mangler i forhold til konkurrentene. Du forventer kanskje en åttetrinns girkasse med dobbelkløtsj, men finner bare en sekstrinns automat. Sekstrinns manuell er borte, og det er greit.

Hovedgrunnen for flere gir er bedre økonomi. Men Aston trenger ikke å bekymre seg om slikt, så det var ingen grunn til å gjøre den endringen. Så de gjorde det ikke, og med 620 Nm dreiemoment trenger bilen det heller ikke. Det ville kanskje også gjort den verre, og ikke bedre.

Kaller den fantastisk

Det samme gjelder motoren, som har vært den samme siden århundreskiftet. Men nå har de brukt ny teknologi for å gjøre den penere, mykere og enda kraftigere. Og chassiset har i tillegg fått ny aktiv demping med tre modus og finjustert til Volantes vekt og fjæring. Sport er favoritt-innstillingen.

FRITT VALG: Du kan få interiøret i fem ulike typer lær, og med over 30 farger og 40 ulike stikninger.
FRITT VALG: Du kan få interiøret i fem ulike typer lær, og med over 30 farger og 40 ulike stikninger. Foto: FOTO: Max Earey

Vanquish Volante veier fremdeles 1844 kilo, tross alt styret med vektbesparelser og balansering. Likevel er den omkring 35 kilo lettere enn Volante. Så selv om styringen er skarp og nøyaktig, føles det som om resten av bilen føles mye mer avslappet når ting begynner å gå fort.

Tekniske data

Motor 5935 ccm 6,0 12 syl bensin

Drift: Bakhjulsdrift

Hk: 573

Dreiemoment: 620 Nm

0-100 km/t 4,1 sek

Toppfart: 295 km/t

Forbruk: Ikke oppgitt

CO2-utslipp: Ikke oppgitt

Vekt: 1844 kg

Pris: Ca 1,9 mill NOK (i England)

Den kan fremdeles ta deg over en fjellvei dersom du er i det humøret, men den trives best når den beveger seg som den musikalske beskrivelsen: Med lett hurtighet.

Så mens ordet "ny" kanskje ikke passer helt for denne bilen, tror jeg ikke det blir så veldig feil om vi i stedet kaller den fantastisk. For det er også hva den er.

DOMMEN:

Vanquish med mykt tak spiller mer på Astons styrke med uanstrengt design/ytelse enn en Vanquish Coupe.

RIVALEN:

VAKKER. Du vet du kjører den mest velskapte og vakreste bilen som finnes i flere mils avstand. Du vet også at alle andre på veien er klar over det.
VAKKER. Du vet du kjører den mest velskapte og vakreste bilen som finnes i flere mils avstand. Du vet også at alle andre på veien er klar over det. Foto: FOTO: Max Earey

Bentley GTC Speed - har ikke samme image som en Aston, men kjører like uanstrengt

Les også:

Den ultimate "flæshe penger"-bilen

BMW M6 Cab - avansert nok til å forvirre NASA

Louis Vuitton-cruiseren

Denne saken ble første gang publisert 20/03 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også