Prøvekjørt: Jaguar XF

Jaguar med "norgesmotor"

Jaguar XF kommer med nedtrimmet dieselmotor som gjør den betydelig billigere.

NORGESVENN: Jaguar XF med 2,2 liters motor på 163 hk er det smarte Jaguar-valget sett med norske avgiftsøyne. Foto: Jaguar
NORGESVENN: Jaguar XF med 2,2 liters motor på 163 hk er det smarte Jaguar-valget sett med norske avgiftsøyne. Foto: Jaguar
Sist oppdatert

Glem F-Type. Den firesylindrede dieselen i XF med mindre krefter er fremtiden til Jaguar. Tallknusende og økonomivennlige biler som 2,2-literen er der salget ligger. Hvis biler som XF ikke selger, vil ingen få en F-Type.

Så Jaguar tilbyr nå en liten diesel-XF med to styrkenivåer. Vi har allerede sett versjonen med 190 hester, men denne nye har blitt frastjålet 27 hester, og dreiemomentet er nede på 400 Nm (fra 450 Nm). Resultatet er at 0 til 100 km/t øker til 10,5 sekunder, fra 8,5, og at toppfarten går ned med 16 km/t til 210.

Ingen svært imponerende tall, med andre ord. Men du vil ikke merke det på veien, fordi det er akkurat nok bånndrag til å gjøre unna forbikjøringer helt greit, og den raffinerte dieselen gjør reisen avslappende.

Men: tallene for CO2-utslipp og forbruk har ikke blitt bedre. Så den mindre kraftige motoren spytter fremdeles ut 149 g/km og drikker 0,54 l/mil - greit for en 190-hester, men ikke for en 163-hester. Og ser du på BMW 520d, koster den omtrent det samme, og klarer 119 g/km og 0,45 l/mil.

Sparer over 70 000 kroner

Likevel, i Norge er dette så absolutt en god nyhet. For mens 190-hesteren koster 591 800 kroner, ber den norske importøren kun om 519 900 kroner for versjonen med 163 hk. Når du kan spare over 70 000 kroner og fremdeles ha krefter nok i massevis for norske fartsforhold, er saken klar.

Da velger du 163-hesteren, så bruker du i stedet det du sparer på utstyr.

BILLIGERE: Med 27 færre hester blir XF 2,2 diesel 70 000 kroner rimeligere enn versjonen med 190 hk. Foto: Jaguar
BILLIGERE: Med 27 færre hester blir XF 2,2 diesel 70 000 kroner rimeligere enn versjonen med 190 hk. Foto: Jaguar

Spesifikasjoner

Jaguar XF 2,2 Diesel

Motor: 2179 ccm, 4 syl,

Hk: 163

Dreiemoment: 400 Nm

Forbruk: 0,54 l/mil

CO2-utslipp: 149 g/km

0-100 km/t: 10,5 sek

Toppfart: 210 km/t

Vekt: 1745 kg

Pris: Fra 519 900 kroner

DOMMEN: Over 70 000 kroner å spare avgjør saken. Enkelt.

Les også:

FØREMILJØ: Ganske high-tech, men pent. Foto: Jaguar
FØREMILJØ: Ganske high-tech, men pent. Foto: Jaguar

700 nordmenn har bestilt denne bilen usett

Nye VW Golf med firehjulstrekk under 300 000 kroner

Slik blir nye VW Golf

Dette er bilen vi helst bruktimporterer

NOE HEFTIGERE: Hvis du synes ""norgesversjonen"" blir for tam, kan du jo vurdere Jaguar XFR Speed Pack. Med ""fartspakka"" gjør bilen - med femliters turboladet V8-er på 510 hk - 280 km/t. Foto: John Wycherley
NOE HEFTIGERE: Hvis du synes ""norgesversjonen"" blir for tam, kan du jo vurdere Jaguar XFR Speed Pack. Med ""fartspakka"" gjør bilen - med femliters turboladet V8-er på 510 hk - 280 km/t. Foto: John Wycherley

Denne saken ble første gang publisert 06/09 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også