Første tur: Volvo V60 Plug-in hybrid

Denne bilen er litt norsk

Volvo V60 plug-in hybrid har en touch av norsk design.

Sist oppdatert

Norske Hareide Design står bak designen på felgene, batteridekslet og instrumentene på Volvo V60 plug-in hybrid.

Hareide Design ledes av Einar Hareide som tidligere har vært sjefdesigner i Saab.

Men nå handler det altså om Volvo, og plug-in hybrid.

Familievennlig plug-in hybrid

Uansett hva «økologene» sier, er det biler som denne plug-in-hybriden Volvo V60 som gjør at vi vil kjøre relativt «normale» biler i mange år framover.

Dette er en skikkelig familie-stasjonsvogn som klarer 0 til 100 på 6,9 sekunder, og likevel bare slipper ut 49 g/km med CO2 og bruker 0,19 liter på mila.

Og glem alle bekymringer om elektriske biler og rekkevidde.

Vi tar det fra bunnen av:

V60 har to motorer: En vanlig D5 2,4-liters diesel i fronten, pluss en 70-hesters el-motor montert på bakakselen. Altså mye som en vanlig hybrid.

Men du kan også koble bilens kraftige batteripakke til strømnettet, og når den er fulladet kan du kjøre bare på bare strøm i opptil 100 km/t i 5 mil.

NORSK: Hareide Design har designet felgene på Volvo V60 plug-in hybrid.
NORSK: Hareide Design har designet felgene på Volvo V60 plug-in hybrid.

Lite raffinert diesel

Spesifikasjoner Volvo V60 plug-in hybrid

VI LIKER

Imponerende kraft, utrolig økonomi

VI LIKER IKKE

Bråkete diesel, lite bagasjerom

DOMMEN

En svært overbevisende øko-bil - så lenge prisen blir riktig

YTELSE:

0-100 km/t på 6,9 sek, maks 230 km/t,

FORBRUK:

0,19 l/mil

TEKNISK:

2400 ccm, 4 syl, 4WD, 276 hk,

640 Nm, 1975 kg, 49 g/km CO2

VELG DETTE EKSTRAUTSTYRET

Bærbar GPS, ca 4000,-

OG UNNGÅ DETTE

Innebygd GPS, ca 9000,-

PRIS:

Ca 45 000 euro

Det er her den imponerer mest. Ikke bare er den helt stille, men du kan akselerere ganske så greit i elektrisk modus uten at dieselmotoren slår inn. Du har en kjekk graf til høyre for instrumentene, og dersom du holder deg i den blå øko-sonen kan du klare å kjøre bare på strømmen.

Men etter som turen fortsetter og batterikraften tappes ut blir den blå sonen stadig mindre, og til slutt forsvinner den helt og tvinger dieselen til å koble seg inn.

Det vil den også gjøre tidligere om du har tvunget automatkassa til å gire ned og utnyttet de totalt 276 hestene og 640 Nm med dreiemoment, men hovedsaken er at du, i motsetning til de fleste andre hybrider, kan kjøre denne normalt uten å svi av hydrokarboner.

Det som skjer når dieselen våkner opp er mindre imponerende, for D5-motoren er ganske enkelt ikke raffinert nok. Den har aldri vært den mykeste motoren, men kontrasten blir forsterket når stille el-kraft erstattes av brummende diesel.

Det finnes ingen synlige tegn på at du kjører noe spesielt, annet enn en ekstra drivstoffluke hvor du kobler på nettladeren (en full ladning tar 4,5 timer på 230 V spenning), og på innsiden finnes det tre ekstra knapper på dashbordet hvor du velger hvilken modus du vil at bilen skal være i - Ren, Hybrid eller Kraft.

Prisproblem

Vi sitter igjen med et ganske stort problem; prisen.

Volvo nøler med å sette en nøyaktig pris, noe som kanskje er greit nok siden hybriden ikke vil komme i salg før november 2012.

Svenskene vil sannsynligvis holde godt øye med hvordan hybrid-dieselene til Peugeot og Citroen gjør det, før de selv går ut for bastant.

Men litt kvalifisert gjetning tilsier en pris på over 45 000 euro, eller 360 000 kroner - på kontinentet. Det er dyrt, men det er også andre øko-biler. Nissan Leaf koster 75 prosent av dette, og det er en veldig liten bil.

En V60 er i det minste den eneste bilen du vil trenge.

Les også:

Her er de beste bruktbilene med 4x4

- Nye biler rustbehandles ikke for norske forhold

Her er en helt ny Toyota

Denne saken ble første gang publisert 30/11 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også