Prøvekjørt: Abarth 595 50th

Den rimeligere modellen er bedre

Eksklusiv? Hissig? Banevåpen? Billig? Ja, nei, nei og nei.

ILLRØDT: Fargen på interiøret roper ut Abarth av full hals. FOTO: Fiat
ILLRØDT: Fargen på interiøret roper ut Abarth av full hals. FOTO: Fiat
Sist oppdatert

Ganske nøyaktig ingen av de 299 bilene som produseres av 50-årsjubilanten Abarths 595-biler vil bli banekjørt.

Unntaket er i dag, hvor to av dem blir nådeløst testet av journalister på Fiats testområde i Balocco, Italia. Dette innebærer at lunsjen er droppet til fordel for en grundig tur i jubileumsutgaven, mens de andre gomler pasta.

Men etter å ha kjørt noen runder, begynner vi å vurdere å kjøre tilbake etter litt linguine. TCT-girkassa har skylda. De gjespende gapene mellom det å be om et gir og at det faktisk kommer, fjerner enhver flyt. Alltid. Men spesielt på en bane.

Mer gøy med mindre kraft

Vi snakker altså her om en spesialutgave av Fiat 500s verstingsmodell, Abarth.

Effekten er skrudd opp til 180 hk fra den 1,4-liters T-jet motoren, så disse girskiftene trengs litt kjappere enn på standardbilen.

Men en enkelt runde i den vanlige 595-modellen med 160 hk og en femtrinns manuell kasse forteller oss at det er mer gøy med mindre kraft - og flere pedaler. Jubileumsmodellen skal gå til 100 på 6,9 sekunder, og det er ikke helt i klassen junior superbil, slik Abarth hevder.

De 299 Abarth-bilene er kanskje sjeldnere, og noen retro-inspirerte merker, en "tatoverings-skorpion" på panseret og matt hvit lakk viser at det har gått 50 år, men ellers er spesifikasjonene identiske med forgjengerne.

Og til tross for Abarths erklæring om at dette er et bilmerke som står på egne bein, er Fiat-merket tilbake på bagasjelokket.

PÅ BANEN: Ny og gamme i skjønn forening. FOTO: Fiat
PÅ BANEN: Ny og gamme i skjønn forening. FOTO: Fiat

Trekker til den ene siden

Eksosen med to-modus gjør sitt beste for å minne deg på at dette er en litt mer spesiell liten kjapping.

Men styringen mangler helt følelse, og nye parkeringslys gjør lite for å få opp tilliten til bilen.

Bremser du hardt, griper Brembo-kaliperne solid tak i skivene, men det hele føles litt absurd; spesielt siden den trekker over mot førersiden dersom du ikke har en like tung passasjer.

Og så har vi prisen. 30 000 pund. Noe som fort blir det doble i Norge.

Dersom du virkelig vil bruke et slikt beløp på en Fiat 500, finnes det røde 695 Tributo Ferrari hos spekulanter som bommet litt. Liker du ikke røde biler med superbil-antydninger, kan Abarths 595 jubileumsmodell være tingen, selv om du vil være sprø om du ikke i stedet tok en standard 160-hesters 595 Abarth. Eller en Mini.

DOMMEN:

TATOO: Skorpion på panseret. FOTO: Fiat
TATOO: Skorpion på panseret. FOTO: Fiat

Vanvittig pris for en oppspritet Fiat, produksjonsbegrenset eller ikke. Dette har vi sett før, mange ganger.

RIVALEN:

Mini John Cooper Works GP - Vil du virkelig bruke så mye penger på en retro-jubileums-mini? Greit, her er den.

Tekniske data

Abarth 595 50th

Motor: 1368 ccm 4-syl bensin

Drift: Forhjulsdrift

HK: 180

Dreiemoment: 250 Nm

Oppgitt forbruk: 0,54 l/mil

CO2-utslipp: 151 g/km

0-100 km/t: 6,9 sek

Toppfart: 225 km/t

Vekt: 1090 kg

Pris: Cirka 300 000 NOK (i England)

Les også:

Nå er det blitt billigere å importere drømmebilen

"Bøgebil besatt av demoner vurderes solgt"

Gjett hva den ville kostet med avgifter

Denne saken ble første gang publisert 20/01 2014, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også