Prøvekjørt: BMW Alpina B3 Bi-Turbo

BMW bør merke seg denne

Alpina syntes ikke at én turbo var nok for BMW 335i.

MER TURBO: B3 Bi-Turbo er en sportssedan av solid kaliber. FOTO: Alpina
MER TURBO: B3 Bi-Turbo er en sportssedan av solid kaliber. FOTO: Alpina
Sist oppdatert

Dersom du er en flisespikker som meg, lurer du kanskje på hvorfor nye Alpina B3 har et Bi-Turbo-skilt på hekken når den åpenbart er basert på nåværende BMW 335i. Denne har som kjent 3-liters rekkesekser med én enkelt turbo.

Vel - Alpinas ingeniører ville ha det beste i den nye bilen sin, og de følte at et oppsett med doble turboer ga mindre forsinkelse, bedre respons og passet bedre for oppjustering.

Nå bygger BMW naturligvis ikke denne gamle motoren lenger, så det må Alpina også slutte med. Men Alpina har lenge vært opptatt av å gjøre en BMW til den beste bilen den kan bli.

2,5 gangere dyrere i Norge

Spørsmålet blir om denne finslipingen - som vi også ser på B3 - rettferdiggjør den vanvittig høye prisen. Denne ordinært utseende sedanen koster over en halv million i England (minst 2,5 ganger mer i Norge).

Inni er det en liten plakett på dashbordet som forteller hvor spesiell den er, samt Alpina-logoer og -knapper, og noen fargede pyntesting på rattet. Det er smakfullt og diskré, akkurat som utsiden - vel, mesteparten av det. Stripene i fronten kan heldigvis velges bort.

DISKRÉT: Moderate grep innvendig. Merket på rattet avslører Alpina-behandlingen. FOTO: Alpina
DISKRÉT: Moderate grep innvendig. Merket på rattet avslører Alpina-behandlingen. FOTO: Alpina

Ikke fullt så rampete som rørene antyder

Men det er helt greit; vi liker en diskré, rask sedan. Og det er hva B3 Bi-Turbo er: Rask og anonym - eller kanskje smidig, om du vil.

De 410 hestene er noen færre enn på nye BMW M3, men dreiemomentet på 600 Nm er 50 Nm opp. Så alt i alt vil B3 ligge foran i daglig drift.

Måten den uanstrengt spiser opp avstander på, er forbløffende når rekkesekseren jobber i det brølende turtallet midt på. Null til 100 går lett på 4,2 sekunder, med en fin låt fra Akrapovic-eksosen (som ikke er fullt så rampete som de fire eksosrørene antyder).

Lytefri girkasse

Den er altså rask. Og forutsatt at du er forberedt på å dra knappene på rattet bakover, er den åttetrinns kassa lytefri.

Lar du den ordne med tingene på egen hånd, kan den jage; som om BMW-genene vil gå opp i høyere gir, mens Alpinaen vil ha lavere. Og så ender de opp med å ha en liten diskusjon om saken. Ikke noe aggressivt, men bare en følelse av at programvaren vakler litt.

BMW bør merke seg dette

STASJONSVOGN: BMW Alpina B3 Bi-Turbo stasjonsvogn passer litt mindre dårlig til Norge. FOTO: Alpina
STASJONSVOGN: BMW Alpina B3 Bi-Turbo stasjonsvogn passer litt mindre dårlig til Norge. FOTO: Alpina

Den eneste andre kritikken av dynamikken er at Sport-modus burde vært standardinnstilling. I stedet er det Comfort, noe som betyr lett styring og lat gass. Ingen ting av dette passer til hvordan en B3 oppfører seg på veien.

BMW bør merke seg hvor storslått denne bilen kjører. Den oppfører seg herlig, og er alt i alt en nytelse å ratte.

Men prisen? Den er hard å svelge.

DOMMEN: B3 Bi-Turbo er en sportssedan av solid kaliber. Dessverre er den også en sportssedan med en solid pris.

RIVALEN: Mercedes C63 AMG - Den mest spennende lille sedanen av alle, grunnet 6,2-liters V8

Tekniske data Alpina B3 Bi-Turbo

Motor: 2679 ccm rekkesekser, bensin, dobbelt turbo

IKKE SÅ RAMPETE: Lyden faa Akrapovic-eksosen er herlig, men den er ikke fullt så rampete som de fire eksosrørene antyder. FOTO: Alpina
IKKE SÅ RAMPETE: Lyden faa Akrapovic-eksosen er herlig, men den er ikke fullt så rampete som de fire eksosrørene antyder. FOTO: Alpina

Hk: 410

Dreiemoment: 600 Nm

Forbruk: 0,76 l/mil

CO2-utslipp: 177 g/km

0-100 km/t: 4,2 sek

Toppfart: 305 km/t

Vekt 1610 kg

Pris ca: 54 950 pund

Pris i Norge ca: 1 250 000 kroner

Les også:

Les også