Superbiler

Bilene du ikke har hørt om

Hvilken blir nestemann i superbilklubben? TG undersøker saken.

VIL DEN LYKKES: Lykan Hypersport ¿ første bil fra Midtøsten-baserte W Motors. FOTO: Produsent

VIL DEN LYKKES: Lykan Hypersport ¿ første bil fra Midtøsten-baserte W Motors. FOTO: Produsent

Publisert Oppdatert

Ikke en måned passerer uten at en ukjent produsent av superbiler avslører en superbil med lovnad om Veyron-ytelser til halve prisen.

Lykan Hypersport - første bil fra Midtøsten-baserte W Motors - skiller seg i så måte ut. De lover nemlig Veyron ytelser til dobbel pris. 2,2 millioner pund for å være presis. Da får du en 750-hesters, karbon-kompositt superbil som ifølge W Motors skal gjøre 0-100 km/t på 2,8 sekunder og over 380 km/t.

Kreftene kommer fra en Porsche-utviklet twin-turbo boxersekser, mens den rause prisen delvis kommer av bilens diamantbesatte LED-lys. W Motors hevder å ha 100 ordrer på Lykan, men vil produsere kun syv. Virker glupt.

Kan så Lykan være den første kandidaten som bryter Europa/USA/Japan-hegemoniet hva gjelder superbiler?

Kall oss skeptikere, men vi er skeptiske. Historien har lært oss at veien fra ambisiøse intensjoner til en bil som fungerer, er lang og kronglete. For hver Pagani og Koenigsegg finnes flere dusin Keatings, SunReds og Larakis. Husker du dem ikke? Nemlig.

Her er flere som forsøker seg

Macross Epique GT1

Fra: Korea

850 hk fra en 5,4 liters V8-er fra Ford. Toppfart "over 370 km/t". Grunnlagt av koreansk oljemagnat, som antakelig er den eneste mannen som har råd til bensinregningen.

Kommer den? Hvordan kan den feile med et så fiffig navn?

KOREA: Macross Epique GT1. FOTO: Produsent

KOREA: Macross Epique GT1. FOTO: Produsent

Arrinera Hussarya

Fra: Polen

Bra saker: 660 hk, Chevy V8-er og Lee Noble-fjæring. Dårlige saker: 100 000 pund, har ikke noe navn.

Kommer den? Straks de fikset VVS-en på badet ditt.

JAC Heyue SC

POLEN: Arrinera Hussarya. FOTO: Produsent

POLEN: Arrinera Hussarya. FOTO: Produsent

Fra: Kina

Designen? Litt Audi, litt Lambo og en dose Ferrari. Resultatet? Svært utilfredsstillende. Muligens hybriddrevet, men ingen vet, helt ærlig

Kommer den? Kjære Gud, la det ikke skje.

DC Design Avanti

Fra: India

KINA: JAC Heyue SC. FOTO: Produsent

KINA: JAC Heyue SC. FOTO: Produsent

270 hester fra en firesylindret Ford, koster 36 000 pund. 0-100 km/t? 7 sek. Muligens. Tøyer definisjonen på " superbil".

Kommer den? Antakelig. Om noen tar notis er et annet spørsmål.

Tushek Renovatio T500

Fra: Slovenia

Dette vet vi: 4,2-liters Audi V8-er på over 450 hk, 310 km/t, 250 000 pund. Det vi ikke vet: Hvor er Slovenia?

INDIA: DC Design Avanti. FOTO: Produsent

INDIA: DC Design Avanti. FOTO: Produsent

Kommer den? Vel, den kjører. Kan bli Slovenias største eksportvare siden..tja.

Tushek Renovatio T500

Tushek Renovatio T500

Amoritz GT DoniRosset

Fra: Brasil

Twin-tubro 8,4-liters Dodge V10-er med over 1000 hk, treseters oppsett. 700 000 pund. Som skapt for å frakte snøballer til Helvete.

Kommer den? Vi hadde satt penga våre på den. Og regnet med stort tap.

SLOVENIA: Tushek Renovatio T500. FOTO: Produsent

SLOVENIA: Tushek Renovatio T500. FOTO: Produsent

Les også:

Dette er Jeremy Clarksons favoritt

Er 1700 hestekrefter nok?

Lamborghinien er allerede utsolgt

Slik er Ferraris nye toppmodell

BRASIL: Amoritz GT DoniRosset. FOTO: Produsent

BRASIL: Amoritz GT DoniRosset. FOTO: Produsent

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag