Prøvekjørt: Mercedes E63 AMG

Bilen BMW må hate

Mercedes har gitt über-bilen E63 AMG firehjulsdrift. Og en S-versjon.

S-MODELL: S-versjonen av Mercedes E63 AMG med 4Matic gjør 0-100 km/t på vanvittige 3,6 sekunder. BMW M5 bruker 4,4 sekunder. FOTO: Daimler AG

S-MODELL: S-versjonen av Mercedes E63 AMG med 4Matic gjør 0-100 km/t på vanvittige 3,6 sekunder. BMW M5 bruker 4,4 sekunder. FOTO: Daimler AG

Publisert Oppdatert

På den forrige E63 AMG droppet Mercedes-spesialisten den selvpustende motoren til fordel for turbo. Noe av det fantastiske lydbildet forsvant, men den er like fullt en absolutt, herlig, sprudlende tøylesløs bil med sans for drama. Men den har gjerne havnet litt skyggen av BMW M5. Helt til nå.

For nå er en fornyet E63 AMG her med ny styling og bedre sikkerhet. Pluss en S-versjon. Og S-en en enda kraftigere. Dette er bilen som tallmessig setter BMW M5 ettertrykkelig på plass.

I den gamle E AMG var det to motorvalg: Standardbilen hadde 525 hk, og ekstrapakken ga den 557 hk.

Nå har den "normale" bilen 557, og S-en har vokst til 585 og 800 Nm. Det betyr at S 4Matic vil gjøre 0-100 på 3,6 sekunder. Med bare bakhjulsdrift må man bruke hele 4,1 sekunder på det samme.

Ille, altså.

MONSTER I FAMILIEN: Vanlige E63 AMG - i den grad den kan karakteriseres som vanlig - har 557 hk. S-versjonen har 585 hk. Til sammenligning har BMW M5 560 hk.

MONSTER I FAMILIEN: Vanlige E63 AMG - i den grad den kan karakteriseres som vanlig - har 557 hk. S-versjonen har 585 hk. Til sammenligning har BMW M5 560 hk.

Har den ulemper?

For her er det forskjeller. Du merker raskt om det er 4Matic-versjonen du kjører. Når du akselererer biter den seg fast. Når du tar svinger, hogger den seg ned i asfalten. Når du bånner gassen midt i svingen, følger bilen villig etter. Firehjulsdrift er ganske enkelt bedre.

Den er det beste av to verdener: Fremdeles gøyal, og også raskere. Versjonen med kun bakhjulsdrift er i hovedsak en bil som fører en kontinuerlig kamp mellom dreiemoment og asfalt. Den er rask, bevares, men den må jobbe mer for å være det.

Har den ulemper? Det må i så fall være den syvtrinns girkassa, som tross ansiktsløftningen ikke er noe raskere. Men det gjelder begge bilene, så det er ingen grunn til å droppe 4Matic. Og nesa føles litt tyngre med firehjulsdrift, men ikke så mye at det blir frustrerende, eller at den svinger dårligere. Du kan bare ane det.

AMG regner med at 90 prosent av salget blir 4Matic - så bra er den.

Spesifikasjoner

STASJONSVOGN: S-modellen kan også fås som stasjonsvogn som er 0,1 sekunder tregere fra 0-100 km/t enn sedanen. Den er likevel raskere enn Audi RS6 Avant som har noe færre hester, 560, og som gjør 0-100 km/t på 3,9 sekunder. Foto: Daimler AG

STASJONSVOGN: S-modellen kan også fås som stasjonsvogn som er 0,1 sekunder tregere fra 0-100 km/t enn sedanen. Den er likevel raskere enn Audi RS6 Avant som har noe færre hester, 560, og som gjør 0-100 km/t på 3,9 sekunder. Foto: Daimler AG

Mercedes E63 AMG S 4Matic

Motor: 5461 ccm, V8

Drift: 4WD,

Hk 585

Dreiemoment: 800 Nm,

Forbruk: 1,02 l/mil

CO2-utslipp: 242 g/km

0-100 km/t: 3,6 sek

Toppfart: 250 km/t (elektronisk sperret)

Vekt: 1940 kg

PRIS: Cirka 1,8 millioner for versjonen uten 4Matic

DOMMEN: E63 med firehjulsdrift gjør noe nytt med markedet for de kjappeste sedanene.

Les også:

Drømmebiler med plass til hele familien

ILLEVARSLENDE: Her er det bare å holde seg fast. FOTO: Daimler AG

ILLEVARSLENDE: Her er det bare å holde seg fast. FOTO: Daimler AG

Dette er verdens raskeste stasjonsvogn

Et monster i familien

Men denne knuser alle familiebiler når den kommer

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning