Audi RS5 kabriolet

Audi slipper løs kreftene

I sommer vil det dukke opp mange RS-biler på europeiske veier. Først i løypa ruller en vanvittig rask og støyende RS5 kabriolet.

Sist oppdatert

I 2013 vil Audi feire 30 år med quattro med å introdusere ikke mindre enn fire RS-biler. Vi vil få twinturbo RS6 Avant med 560 hester, fulgt av en mekanisk identisk RS7, og deretter en 360-hesters RS Q3. Men aller først kommer RS5 kabriolet.

Den er firehjulsdrevet og greier 280 km/t og 0-100 på 4,9 sekunder. Dermed er dette spydspissen til RS.

Men som spydspiss betraktet er den ikke den skarpeste. Den er faktisk mer som en slegge. RS5-kabrioleten veier hele 1920 kilo, som er omkring 200 kr tyngre enn coupeen. Så mye avstiving som trengs for å hindre 450 brutale hester fra å vri bilen til en veldig dyr potetskrue. Til tross for at den har et lettvekts lerretstak og ikke et foldbart i blikk, er den faktisk enda litt tyngre enn BMW M3 kabriolet.

Denne massen kan delvis forklares av de enorme mengdene med quattro-utstyr. Som i coupeen henter RS5 kabriolet kraften fra en naturlig pustende V8. Via en midtdifferensial deles dreiemomentet i opptil 85 prosent til hekken eller 70 prosent til fronten. En sportsdifferensial på bakakselen hjelper til med å få kreftene i bakken, og det samme gjør den adaptive dempingen (ekstrautstyr).

Dette er kompliserte, flotte saker som gjør bilen fenomenalt sikker på foten. Denne bilen serverer et veigrep som aldri forsvinner. Er den idiotsikker? Ja. Leken? Nei.

BULDRE: Lydmessig - og delvis visuelt - er dette blant de mindre diskré kabrioletene. FOTO: Kati Ebner
BULDRE: Lydmessig - og delvis visuelt - er dette blant de mindre diskré kabrioletene. FOTO: Kati Ebner

Et øredøvende lydangrep

Når det er sagt, virker kabrioleten mer føyelig enn en RS5 coupé. Kanskje skyldtes dette den jevne asfalten på testruta vår. Men det er mer sannsynlig at det skyldtes at ansiktet ble angrepet av lokale insektsvermer, og ørene av eksosstøyen. Da blir man distrahert fra risting i chassiset.

Så burde vi kjøpe en?

Rasjonelt sett burde vi påpeke at S5 kabriolet med sin 333-hesters kompressormatede V6 gir all den firehjulsfarten du noensinne vil trenge i en Audi kabriolet, og den er billigere. S-modellene til Audi byr på mer enn nok. Men om du må ha en V8, er RS5 kabrio et mer fristende forslag enn coupeen, for kabrio gir råere følelser.

Fordi det er egentlig dette RS5 kabriolet dreier seg om: Et øredøvende lydangrep når V8-eren nærmer seg den røde linjen på 8500 o/min. RS5 kabrio kan være slutten på RS-biler med selvpustende motor. Om det er tilfelle, skjer det i hvert fall ikke lydløst.

Spesifikasjoner:

HOLDER: En Audi S5 byr egentlig på mer enn nok kraft, men vil man ha V8-er og ytterligere råskap, er RS5 svaret. FOTO: Audi
HOLDER: En Audi S5 byr egentlig på mer enn nok kraft, men vil man ha V8-er og ytterligere råskap, er RS5 svaret. FOTO: Audi

Motor: 4163 ccm, V8,

Drift: 4WD

HK: 450

Dreiemoment: 430 Nm

Forbruk: 1,09 l/mil

CO2-utslipp: 249 g/km

0-100 km/t: 4,9 sek

Toppfart: 280 km/t,

Vekt 1920 kg

Pris: Fra ca 1,5 mill kroner

DOMMEN: Massivt veigrep, stor støy, stor vekt og veldig Audi. Ikke utsøkt, men enormt effektiv.

RIVALEN: BMW M3 Kabriolet - Litt billigere, med foldbar hardtop for tøffe vintere, og mer spennende å kjøre. Vi foretrekker M3 framfor RS5.

Les også